Mariekex på väg bort?!

Köpte igår sista paketet Guld Marie för nedsatt pris från en utförsäljningskorg på mitt lilla konsum i kvarteret.
Motsvarande ICA på nybygget har haft tomt på göteborgskexiga Marie i hyllan, men haft desto mer av butikens egna Mariekex.

Känns tryggt att få riksomspännande oberoende rapporter från kakhyllan. Så en vet hur det ligger till. :)
 
Kan det vara ett fall av: närmare Göteborg, mer patriotiskt slut på kexen?

Att det är en större vana att äta just dessa delikatesser ju närmare man är Göteborg.
 
Köpte Mariekex i Måndags till vårdtagare.

Jag saknar inte Kexfabriken i Kungälv. Föutom att den var skitful och skämde en del av Kungälvs vackrare platser vid älven och gamla kvarteren så var den assunkig innuti.
Jag har inte ätit en smula som tillvekades där sen ett studiebesök för 8 år sen. Tror inte de la ner så värst mycket på att rusta upp där sen dess.
 
OK... Göteborgs kex har flyttat från Kungälv till Riga för ett halvår sen. Det kan vi eventuellt leva med... men nu har butiker i min närhet börjat sälja ut mariekexen (guld marie) på flera ställen. Är det till förmån för kex från egna märken i bistra tider, eller är kexen på väg bort! Borde jag börja hamstra? :nailbiting: De där kexen är en del av min identitet sen 40 år (ofta ett paket nerknölat i fickan, i bilen, jobbväskan... u name it).
Vi fick leverans i tisdags på mariekex och de är inte utgångmarkerade eller restade. Så det måste vara lokalt. Vi har visserligen en hel del smårgåsrån också.
 
Har har vi Maria cookies som kommer fran Latin Amerika, eller rattare sagt, ar tillverkade har men ar orimligt populara i Latin Amerika. Ett lager smor som jag personligen saltar da vi inte har extrasaltat smor, mellan tva kex. YUM!


Screen Shot 2023-09-14 at 1.15.02 PM.png
 
Ja, trist att svenska Mariekex, guld Marie , har flyttat utomlands. Lustigt att de gör det nu när kronan är så svag och mekaniseringen borde vara hög. Någon som vet varför?

Iallafall undrar jag, mariekex finns överallt utomlands och är det någon som vet vem som har original mariekex? Var kommer mariekex ifrån?
 
Maria/Marie kex kommer fran England pa 1800 talet, men jag tror de emigrarade till Puerto Rico och sedan New York, om jag inte missminner mig.
 
Gubben och jag gjorde mariekex-prövning för ganska många år sen nu och svenska guld Marie var absolut bäst och något lite sötare än de flesta andra. Dags att göra nytt test framåt nästa år kanske när de nya Marie guld har kommit.

Jag tog med mariekex till kören och gissa vad tanterna gnällde. Folk äter sötare kakor nuförtiden verkar det som. Så är tanterna tjockare nuförtiden också.

Ja såklart England är ursprunget för mycket, biscuits förstås. @hastflicka tack.
 
Så det är därför ICA inte kan leverera smörgåsrån åt mig när jag beställer!!!! Måste kolla på Hemköp om de har Marie-kex, hittade Smörgåsrån där för någon vecka sedan i alla fall.
 
Hur går det för dig att få tag i Guldet @Murphy ?
Jag har märkt vissa svårigheter här. Såpass att jag numera inte vågar kolla hyllorna:bag:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp