Märka barnkläder

MsSleepalot

Trådstartare
Hur har ni gjort det? Och vad rekommenderas?

Min son ska börja dagis och alla kläder ska märkas. Men är det bäst att sy fast, märka med penna eller såna där påstrykbara lappar man beställer?
Vad har ni använt?

Sv: Märka barnkläder

Jag är för bekväm/lat för att krångla med sy och stryklappar:D. Köpte en märkpenna i bokhandlen och den funkar kanon.

Beror ju på om det ska gå i arv eller säljas m.m, då kan det vara lite knas att märka med penna. :)

Jag hade samma fråga i huvudet för några veckor sen. Så jag googlade runt.. Hittade mest att folk rekommenderade att märka kläderna med märkpenna! Eftersom även dom bästa lapparna till sist lossnar. Lättare att fylla i ny text än att vara tvungen att sy/stryka på en helt ny lapp.
Det finns oftast en tvättlapp någonstanns i kläderna som man kan skriva på. Ska dom ärvas eller säljas kan man antingen klippa bort lappen eller stryka över, alt bara skriva efternamnet så kan kläderna utan problem ärvas..

Jag köpte en märkpenna på Polarn o Pyret. 25:- tror jag den kostade och var väldigt brra att skriva med. Tydligen så sitter texten fast väldigt bra efter många tvättar oxå. Några rekommenderade taggits..
Här har du ett stort urval http://www.namnband.se/..

Jag har svårt för kläder märkta med efternamn, jag vet inte alla efternamn på alla barn :crazy:

Jag hittade ett par billiga och rätt små/enkla lappar som man stryker på. Ibland märker jag med penna, men oftast med lappar eftersom de går att ta bort sen. Vissa kläder är för fina för att inte låta gå i arv. Jag satt dessutom dit telefonnummret så det går att märka ytterkläder med dem. Bra ifall man tappar handskar på stan eller glömmer en jacka någonstans. Man kanske har tur...

Nu kanske jag har en dålig penna (billig från Clas Ohlson) men jag tycker det är väldigt svårt att skriva snyggt och litet på tvättlappar. Det bara flyter ut i tyget :( Så jag märker i första hand med stryk-på-lappar och i andra hand skriver jag i initialerna med penna. Pennan funkar dock jättebra till skorna!

Jag har tre barn och märklapparna härifrån märklappar har hållt på kläder som alla använt.
Det tar en kväll att märka igenom alla kläder och det är det värt.
Med lapparna har jag märkt allt, strumpor och yllesockar märker jag än idag och då med lapparna på längden annars töjs de loss.
Skor har jag också märkt med dessa lappar, gick finfint.
Som förskollärare uppskattar jag också lappar, märkpennor flyter ut och blir kluddigt och behöver fyllas i efter ett antal tvättar.

Jag har en DYMOapparat från clas Ohlson som man kan skriva ut stryk-på-lapar med, som jag använde först. Sedan köpte jag märkpennan hos Polarn o Pyret och den är super, inget kludd och håller tvätt efter tvätt. Så nu kör jag på den :)

Jag har en DYMOapparat från clas Ohlson som man kan skriva ut stryk-på-lapar med, som jag använde först. Sedan köpte jag märkpennan hos Polarn o Pyret och den är super, inget kludd och håller tvätt efter tvätt. Så nu kör jag på den :)

men det är väl dumt? då har du ju ingen bra penna mer?!

kunde inte låta bli:D:p

Jag köpte också såna där märklappar med för och efternamn som man syr dit. Men jag har nog bara använt kanske 4 stycken, för vem 17 orkar sitta och sy dit dem på alla kläder? Inte jag i alla fall upptäckte jag ;)... Så om du ska ha färdiga lappar rekommenderar jag inte sådana man syr. Själv använder jag en vanlig penna som man skriver på CD-skivor med och det funkar utmärkt! Och märkningen blir framförallt av.

Att märka utanpå kläderna istället för inuti minskar ofta risken för att saker försvinner.
Tydlig lapp/text utanpå blir så uppenbart.

vi har band med för-efternamn och telefonnummer som man mycket enkelt sätter fast med medföljande plastnål. Sitter bra. Kanske kan ett litet barn dra sönder dem och svälja plastnålen dock? Har alla kläder märkta

Liknande trådar

Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 334
Kläder & Bli fin Jag skulle behöva sälja en stor del av mina kläder. Nu skaffade jag appen Vinted, det verkar smidigt. Någon som har använt den? Eller... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 999
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
1 188
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka