Markarbete?

Sv: Markarbete?

Jag tolkar det på tre olika sätt beroende på sammanhang.
* Mark-arbete, jag befinner mig på marken.
* Dressyrarbete (för hoppryttare).
* Arbete med låga bommar och cavaletti.

Markarbete: Bommar och plutthinder.

Arbete från marken: Både jag och hästen är på marken. Kan även involvera bommar, men inga hinder, hur små de än är, för då blir det löshoppning ;)

Om JAG säger att jag markarbetat min häst så menar jag att jag inte suttit på, utan gått bredvid, longerat eller tömkört.

Men pratar jag med en hoppryttare så betyder markarbete att inga hinder varit inblandade, möjligen bara bommar/cavaletti.:D

+ Bison:
Tur det ;) .
Jag brukar anpassa mig rätt så mycket beroende på vem man pratar med. Egentligen brukar jag inte använda det ordet överhuvudtaget. Jag har dressyrat säger jag det, hoppat låga hinder/bommar/cavaletti/whatever säger jag det och har jag arbetet från marken säger jag det.
Varför krångla till det? :p

Går i byggtankar så det första jag tänker på när jag hör ordet är:
Förberedande arbete med marken då man ska bygga tex. stall, paddock, ridhus m.m. Eftersom inlägget ligger under hästverksam så borde det inte gälla hur man arbetar hästan.

Jag markarbetar mina hästar från marken (jag står på backen, alltså). Grundrider gör jag uppsuttet...och det är tydligen vad många anser vara "markarbete"...Vi har väldigt olika uttryck för olika saker så det är inte konstigt att vi missförstår varandra då och då...:angel:

När jag säger att jag ska rida dressyr säger jag markarbete istället. Det känns inte som min grej att rida dressyr, men det kan väl hända bara för jag är (var) hoppryttare... Nu är jag väl markarbetare i stället!

Markarbete är lite mer tempo än dressyr och lite lättare i formen. Typ lättridning i stället för nedsittning. Markarbete håller man på med för att få hoppningen så bra som möjligt. (min def)

:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Fungerar plegicil på människor också? Jag använder det när jag ska börja skritta hästarna vid hand efter boxvila. Effekten är ju...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din... 2
Svar
22
· Visningar
1 836
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II