Markarmering

Andromedae

Trådstartare
Jag har planer på att stärka upp punkter av hagen till nästa vintersäsong och överväger då att lägga markarmering (+ sand/grus då).

Någon som har och som har tankar om vilken markarmering som är bäst?
 
Jag undrar verkligen också. Får inte ihop hur materialet kan släppa igenom vatten rimligt mycket utan att bli helt löst och omöjligt att köra skottkärra och mocka i? Vad har man överst? För om det är för fint så blir det bara en sörja ju, det har vi nu men behöver dränera och byta underlag till vintern helst.
 
Jag har lagt ecoraster direkt på vår gräsmatta på punkter som brukar bli leriga om hösten när jag knatar runt med skottkärra mm. det har fungerat bra och hållt ihop marken.

Är lite sugen på att köpa fler, samt grus, och fixa delar av hagen som brukar bli leriga på hösten.
 
Kan det inte vara billigare att köpa ett lass grovt grus/sten, lägga markduk och sen ett lass stenmjöl? Räcker till ganska stor del av hagen. Alternativt lägga duk och sen 20cm stenmjöl direkt (beroende på marken). Min ridbana är gjord så. Duk direkt på marken, sen stenmjöl över. Den markarmering jag sett (som ser jättetrevlig ut!) Blir fort dyrare än en lastbil stenmjöl.
 
Kan det inte vara billigare att köpa ett lass grovt grus/sten, lägga markduk och sen ett lass stenmjöl? Räcker till ganska stor del av hagen. Alternativt lägga duk och sen 20cm stenmjöl direkt (beroende på marken). Min ridbana är gjord så. Duk direkt på marken, sen stenmjöl över. Den markarmering jag sett (som ser jättetrevlig ut!) Blir fort dyrare än en lastbil stenmjöl.
Jo, det är ju ett alternativ. Jag funderar bara på om raster gör att det håller bättre?
 
Duk + stenmjöl håller enormt bra, annars skulle det inte duga som ridbana tänker jag?

Men det är ju inte samma sak som att hästarna står där och äter och bajsar en stor del av dygnet när marken är helt blöt höst/vinter/vår? Eller du har väldigt väldränerad mark under? Jag tänker alltså på de mest utsatta platserna vid fodringsplatsen under (för mig) det typ halvåret då hästarna äter en hel del av dagsbehovet som grovfoder och behöver en torr plats att stå på.

Jag får liksom inte ihop just detta. Stenmjöl/grus med fina fraktioner blir ju soppa och vattnet rinner mer över än genom. Det är så vår stallplan är gjord av förra ägaren.
 
Men det är ju inte samma sak som att hästarna står där och äter och bajsar en stor del av dygnet när marken är helt blöt höst/vinter/vår? Eller du har väldigt väldränerad mark under? Jag tänker alltså på de mest utsatta platserna vid fodringsplatsen under (för mig) det typ halvåret då hästarna äter en hel del av dagsbehovet som grovfoder och behöver en torr plats att stå på.

Jag får liksom inte ihop just detta. Stenmjöl/grus med fina fraktioner blir ju soppa och vattnet rinner mer över än genom. Det är så vår stallplan är gjord av förra ägaren.
Inte värst lerigt, men absolut inte sandmark. Höstarna hade tillgång till ridbana när det var som blötast och den var helt opåverkad. Dikat runt ridbana/hage. Skulle definitivt göra likadant i hagen om jag ska ha hästar här igen. Har sett den lösningen i hagen och det har varit klockrent! Det förutsätter dock självklart att man mockar.
 
Inte värst lerigt, men absolut inte sandmark. Höstarna hade tillgång till ridbana när det var som blötast och den var helt opåverkad. Dikat runt ridbana/hage. Skulle definitivt göra likadant i hagen om jag ska ha hästar här igen. Har sett den lösningen i hagen och det har varit klockrent! Det förutsätter dock självklart att man mockar.

Vilken fraktion är det du kallar stenmjöl? Låter ju otroligt enkelt 😅 Vi mockar två gånger om dagen men när det är blött följer en del av soppan med varje hög 😒 Förhoppningsvis blir det ju bättre med ett bättre underarbete och mer dränering (bara dränerat på ena sidan nu) men jag blir så osäker. Är ju mycket pengar och tänk så blir det inte bra.
 
Jag har markarmering på de hårdast belastade ställena. Den har gjort enorm skillnad, köpte billigaste (Jem &fix) och återfyllde med samma material som innan (jord/lera).

Har svårt att tro att bara grus hade klarar samma tryck faktiskt, markarmeringen håller verkligen ihop underlaget på ett helt annat sätt.

Kan bara starkt rekommendera om man har lerjord.
 
Vi har hårdgjort och grusat en vinterhage/rasthage och ett område på ett par hundra kvadrat vid grinden på den stora vinterhagen. Det är bra, men jag funderar ändå på att köpa markarmering för de allra hårdast ansatta partierna vid grindar och vattenbaljor. Här fryser marken väldigt sällan på vintern så belastningen är hård.
 
Vilken fraktion är det du kallar stenmjöl? Låter ju otroligt enkelt 😅 Vi mockar två gånger om dagen men när det är blött följer en del av soppan med varje hög 😒 Förhoppningsvis blir det ju bättre med ett bättre underarbete och mer dränering (bara dränerat på ena sidan nu) men jag blir så osäker. Är ju mycket pengar och tänk så blir det inte bra.
0-8. Men man kan välja något grövre i en hage. Hästarna drar upp en del lera i kanterna där man förstärkt med stennjöl, men det håller många år! Det viktigaste är markduken, annars försvinner materialet snabbt. Har testat köra ut sand utan att lägga markduk och det behöver göras om ofta om det ska ha någon effekt.
 

Liknande trådar

Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 447
Senast: ameo
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: tara
·
Övr. Hund Regn, grusade vägar och leriga rastgårdar är ju inte det roligaste direkt. Jag går här och dagdrömmer om att ha en vattenslang utanför...
Svar
16
· Visningar
1 109
Senast: hastflicka
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp