Markerar inomhus

Kivina

Trådstartare
Jag äger en 7 år gammal kastrerad hankatt. Katten bor hemma hos mina föräldrar sedan flera år tillbaka för att han trivs bäst där.

Katten är kastrerad vid 8 månaders ålder och det har aldrig varit några som helst problem med att han markerat inomhus (däremot har jag sett honom göra så utomhus), men nu under den senaste veckan har han gjort det två gånger, en gång på en tavla som mamma grävt fram när hon rensat förrådet och en gång på en dörrpost.

Katten har alltid varit klockrent rumsren (han har av misstag blivit instängd i ett utomhusförråd i 12 timmar en gång, och han hade varken kissat eller bajsat där), han är utekatt och sommartid är han utomhus så gott som dygnet runt, vintertid är han inne mer, men brukar gå ut kortare svängar.

Nu den senaste veckan har han alltså kissat/markerat inomhus 2 gånger samt att han visar oro/rastlöshet (senaste 2 dagarna) genom att han springer ut och in. Mamma ska ringa veterinären på måndag och be att få komma in så han får undersöka katten. Men tills dess undrar jag om någon annan kan tänkas komma på vad som felas hos katten? Jag funderade direkt på om han kan ha drabbats av något i urinvägarna, men han uppvisar inga direkt akuta symptom. Någon som haft en katt med liknande symptom som kan lugna/stressa upp mig lite?:)
 
Sv: Markerar inomhus

Givetvis ska man ju utesluta besvär med urinvägarna, men är det inget fel där så får man fundera på om man har ändrat något hemma.
Någon som har flyttat/flyttat in, djur som har försvunnit/tillkommit, husfolk som är mindre hemma, renoveringar eller andra ändringar.

Jag funderar på det med tavlan, det kan inte vara så att den hade en knepig lukt som gjorde att han revirmarkerade på den?
Har något mer plockas fram från förrådet som kan ha stått mot dörrposten?
Vissa dofter gör att katter revirmarkerar även om de vanligtvis är 100% rumsrena.
 
Sv: Markerar inomhus

Hmmm.. nu när du säger det så har det faktiskt varit lite ändringar i huset. Min syster med man och två hundar har bott hemma hos mamma och pappa i 1½-2 år och för ett par veckor sedan flyttade de in i sitt färdigrenoverade hus. Så då har ju både syster, hennes man och hundarna flyttat ur huset.

Det kan mycket möjligt vara så att han ansåg att tavlan inte hade "rätt" doft, men eftersom han inte brukar markera ex. på mina kläder när jag kommer hem på besök känns det ju lite underligt att han markerar på just den.

Även om det här kan vara svaret på problemen kommer katten självklart ändå att få göra ett besök hos farbror doktorn.
 
Sv: Markerar inomhus

Jag skulle gissa att du har svaret där att både djur och människor har flyttat.
Att katter märker saker som legat länge är ganska vanligt.
Hur många är det inte som har fått allt i sina lägenhetsförråd förstört för att någon katt har irrat sig dit:crazy:
Att de märker okända dofter som dina kläder är däremot inte så vanligt, de hör ju ihop med en människa de ser (känner lukten av) och kan hälsa på.
Men att katter går in i källarförråd, garderober osv. och märker är betydligt vanligare eller att de märker ett par skridskor eller dyligt som plockas fram några gånger per år.
 
Sv: Markerar inomhus

Jag tänke bara uppdatera med att katten mår bra och har inte markerat något inomhus sen tavlan. han verkar också ha lugnat ner sig betydligt och förlikat sig med tanken att syster med make bor några hundra meter bort nuförtiden. Känns oerhört bra.

Tack för hjälpen!:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 626
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 020
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp