"Marknadspriser" på begagnat?

Ponnytant

Trådstartare
Hej!
Som köpare & säljare på olika köp&sälj + auktionssiter har jag fått lite funderingar och skulle vilja höra vad andra tycker & har för erfarenheter av hur ”marknadspriserna” på begagnat egentligen ser ut.

Jag har tidigare köpt massa bra saker till bra priser på köp&sälj – men priserna i annonserna har stigit rejält (iaf det senaste året) och jag undrar om undrar om man verkligen får ut begärda priser. OM inte – vad skulle ni säga att "prutmånen" är? Jag ser också att annonserna ligger kvar betydligt längre och det tyder på att grejorna inte blir sålda?

Någon som har erfarenheter (gärna som säljare)? Gärna med exempel vad det ni sålde gick för.

Sv: "Marknadspriser" på begagnat?

Jag tycker att många tar ut överpriser, och jag anser ofta att prylarna inte är värda så mycket. Men antagligen är det någon som köper, annars skulle väl inte priserna vara så höga...?
Jag anser också att annonser som ligger kvar länge är pga att det inte gått att sälja. Jag svarar sällan på sånna, för antingen är det fel på varan eller på priset, då tar jag hellre något som inte legat så länge (om man inte hittar något toppenpris!).
Det går inte att säga vad prutmånen är tycker jag, det är så individuellt och från vara till vara. Men jag brukar lägga ut ett pris som jag vill ha, och sedan försöka hålla det. Lägger man ut ett vettigt pris brukar inte folk pruta (inte de jag säljer till iaf). Men det gäller att vara tillmötesgående som både säljare och köpare, och man ska ha i åtanke att båda måste känna att det är en lyckad affär.
Jag har inte sålt så mycket hästgrejer, utan det är mer moped, kläder, skidor, bräda osv.

Jag tror inte sakerna blir sålda... Har hittat en hel del saker som ligger över nypris :cool: Eller så är det så att folk köper för de tror det är billigt. Tycker som du att priserna gått upp mkt!

Småsaker säljer jag rätt billigt.. tycker det är bättre att det blir såldt fort ist för att det ligger här och skräpar :p.

Jag brukar pruta halva priset på småsaker oavsätt pris och sedan brukar säljaren och jag komma överrens om ett bra pris.

Min tro är att priserna trissats upp för att de som lägger in annonser kikar på vad de andra annonserna ligger på. Fast jag undrar vad grejerna egentligen går för. Man kan ju kolla motsvarande saker på auktion (vad slutbudet blir). Det ger kanske en bild av marknadsvärdet.......

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 886
Senast: Murray
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli... 2
Svar
21
· Visningar
1 302
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka