Märkning av häst

S

sandrorita

Hej, undar om någon är bra på vad olika märkningar på hästarna betyder.
Jag vet vad triangelmärkt och travmärkning betyder men det finns en häst i min skola som jag rider som är märkt bak på låret. Det är en kungakrona med ett sträck under. Under sträcker finns det tre siffror. En som jag tidigare pratade med säger att han kanske kan komma från nått hovstall. Vet ni vad det kan vara?:)

Sv: Märkning av häst

min gamla ponny (import från danmark) var märkt med en hästsko med en krona över och sedan tre siffror under.
Det var en rasmärkning.

Jag hade ett Danskt Varmblod men han hade en kungakrona med ett vågigt streck under på vänster baklår. Inga siffror vad jag kunde se?

Jag har åtminstone sett med siffror under. Det här hittade jag när jag sökte:

The Danish Warmblood brand, the crown over the wave, is carried by the offspring of graded

parents only. For every single horse, there is an internationally recognised pedigree

(Horse passport), which is an absolute guarantee of origin and identity. Foals out of two

Danish Warmblood graded parents are branded with the Danish crown on the left thigh;

for further identification purposes since the mid 1980s three digits reflecting the last three

figures of the foal's registration number have also been included in the brand directly underneath the crown.
Foals/horses with a Danish heritage which are unable to qualify on their pedigree/breeding for the DV brand are sometimes branded with the DK brand.

Om jag minns rätt så brukar de siffrorna vara de sista tre i hästens registreringsnummer. I alla fall förut var de sju siffror där de två första var födelseåret.

for further identification purposes since the mid 1980s three digits reflecting the last three

figures of the foal's registration number have also been included in the brand directly underneath the crown.

Ja men min var ju född -84. Då kanske det förklarar varför han inte hade siffror.:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 317
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 056
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka