Bukefalos 28 år!

Marsvin i stallet...

_Runaway_

Trådstartare
Min ena marsvinshona dog idag, vilket blivit en mindre landssorg för hela familjen då den lilla donnan varit med oss i sju år.
Kvar finns nu vår andra hona, ensam. Vilket jag inte tänker vara nöjd med, jag är väldigr bestämd med att mina grisar aldrig ska bo ensamma. Så första frågeställningen är, om ni tycker det är lämpligt att köpa en kanin som sällskap till damen? Hur brukar det gå att sätta in kaniner till vuxet marsvin? Har i så fall tänkt mig en liten (hermelin?)kanin.

Sen är det så att jag snart flyttar ut till ett annat hus på gården, och mitt gamla rum ska bli familjens kontor. Därmed platsbekymmer för buren som är en stor kanin/marsvinsbur. Vi börjar då funderar på om man kan flytta ut marsvin/kanin i stallet? I så fall blir det inte inneburen, utan en större bur på ben av utemodell. Frågan är ju om det är direkt olämpligt att ha marsvin i den miljön? Funkar det om man ser till att buren står emot drag (till exempel genom att isolera den sida som står närmast dörren), har mycket halm som strö etc?
Om de kan bo i stallet skulle burens mått kunna möjliggöra att köpa två marsvinsungar som sällskap, om det skulle vara lämpligare med marsvin istället för kanin. Köper gärna två då för att undvika att behöva köpa ännu en senare när den nu vuxna honan dör.
Om marsvinen bor i stallet kommer de inte bli utan kärlek, tvärtom! Fler personer cirkulerar där under dagen och de kommer få mer uppmärksamhet än vad jag kan erbjuda inomhus.

Jag behöver verkligen hjälp att reda ut tankarna, hur skulle ni gjort? :crazy: :o


Tillägg --> De får bo i sadelkammaren under den kalla årstiden :) Men tror ni de klarar att stå ute i stallet nu, stockholms klimat, runt några plusgrader?
 
Senast ändrad:
Sv: Marsvin i stallet...

Jag har förstått att kanin och marsvin inte alls är att rekommendera att ha ihop. Tydligen har kaninen någon bakterie som är skadligt för marsvin. Jag är dock långt ifrån någon expert och har själv nyss börjat läsa på mer men kolla upp det ordentlig är mitt råd. Finns ju marsvinsforum :) där kanske fler har koll.

Varför inte skaffa en ny liten marsvinskompis istället? Har förstått att marsvin inte klarar av kyla så som ex. kaniner utan att de bör bo rumstempererat eller lite kallare. Så det beror kanske på hur kallt det är i stallet.
 
Sv: Marsvin i stallet...

Men tror ni de klarar att stå ute i stallet nu, stockholms klimat, runt några plusgrader?

Har hon bott inomhus hela vintern är det kanske inte så smart att slänga ut henne i ett kallt stall nu, det rekommenderas ju inte ens med kaniner som är betydligt köldtåligare än marsvin. De måste liksom få en chans att anpassa sig successivt.

I ett stall jag hängde i som yngre hade de marsvinen i utebur i stallet, året runt. Tror de mådde OK, men är absolut inte säker på att det är normalt förfarande.
 
Sv: Marsvin i stallet...

Så första frågeställningen är, om ni tycker det är lämpligt att köpa en kanin som sällskap till damen?

Först och främst; trist att marsvinet gick bort idag :(

Ang frågan; Jag röstar helt emot den idén. Ett marsvin är ett marsvin och en kanin är en kanin. Det är olika djur som "talar" olika språk. Sen har det ju redan nämnts tidigare i tråden att det finns sjukdomar som kan spridas mellan dessa arter. Jag röstar istället för att du skaffar de små marsvinsbebisarna du skriver om eller letar efter ett omplaceringsmarsvin. Finns hur många som helst därute som behöver ett nytt hem.

Många lycka till och hoppas du hittar en lösning som gör både dig och din kvarvarande gris glada :laugh:
 
Sv: Marsvin i stallet...

Tack för svaret :) Hade för mig att jag hört något om att det kunde spridas sjukdomar mellan djuren men var inte säker. Men då får jag nog ge henne lite marsvinssällskap, det känns ju trots allt bäst också eftersom det måste vara svårt att "umgås" kanin och marsvin emellan :p

Och de får nog flytta ut till stallet, fast bo i den varma sadelkammaren tills det kommer riktig vårvärme (dygnet runt). I stallet har de mer sällskap än de erbjuds i huset :)

Hoppas den ensamma lilla damen inte blir för olycklig de här närmaste veckorna hon får lov att vänta bara :o (blödig jag vet :angel: ) Kommer hem till påsk och kan ordna upp det här då.
 
Sv: Marsvin i stallet...

mitt marsvin bodde i stallet och det funkade bra. i vinterhalvåret hade jag honom i sadelkammaren så han inte skulle frysa.
 
Sv: Marsvin i stallet...

Måste få uppdatera min gamla tråd såhär en månad senare.. :) Mitt kusinbarn ska ta hand om min lilla gris, som kommer få sällskap av två marsvinsbebisar som dom ska ta hem i veckan. Lilla Alma kommer garanterat till ett hem med mycket kärlek och tid så det känns bra :laugh:
 
Sv: Marsvin i stallet...

Min ena marsvinshona dog idag, vilket blivit en mindre landssorg för hela familjen då den lilla donnan varit med oss i sju år.
Kvar finns nu vår andra hona, ensam. Vilket jag inte tänker vara nöjd med, jag är väldigr bestämd med att mina grisar aldrig ska bo ensamma. Så första frågeställningen är, om ni tycker det är lämpligt att köpa en kanin som sällskap till damen? Hur brukar det gå att sätta in kaniner till vuxet marsvin? Har i så fall tänkt mig en liten (hermelin?)kanin.

Sen är det så att jag snart flyttar ut till ett annat hus på gården, och mitt gamla rum ska bli familjens kontor. Därmed platsbekymmer för buren som är en stor kanin/marsvinsbur. Vi börjar då funderar på om man kan flytta ut marsvin/kanin i stallet? I så fall blir det inte inneburen, utan en större bur på ben av utemodell. Frågan är ju om det är direkt olämpligt att ha marsvin i den miljön? Funkar det om man ser till att buren står emot drag (till exempel genom att isolera den sida som står närmast dörren), har mycket halm som strö etc?
Om de kan bo i stallet skulle burens mått kunna möjliggöra att köpa två marsvinsungar som sällskap, om det skulle vara lämpligare med marsvin istället för kanin. Köper gärna två då för att undvika att behöva köpa ännu en senare när den nu vuxna honan dör.
Om marsvinen bor i stallet kommer de inte bli utan kärlek, tvärtom! Fler personer cirkulerar där under dagen och de kommer få mer uppmärksamhet än vad jag kan erbjuda inomhus.

Jag behöver verkligen hjälp att reda ut tankarna, hur skulle ni gjort? :crazy: :o


Tillägg --> De får bo i sadelkammaren under den kalla årstiden :) Men tror ni de klarar att stå ute i stallet nu, stockholms klimat, runt några plusgrader?

Beklagar sorgen. Vår marsvinspappa dog för några veckor sedan så vi har alltså också nyligen mist ett charmtroll.
Jag har mina marsvin i stallet på sommarhalvåret. Har haft en flock på mamma pappa( kastrerad) och dotter, men numera då bara mor och dotter. Då har dom haft stort utrymme att springa på. Ca 2 x 1 meter. Jag brukar ta ut dem när det blir ganska varmt ute, så jag kan tänka mig att det är så nere hos er redan. Om du ta ut henne nu så se till att det är väl isolerat och att det finns mycket hö i buren så att det finns en plats som är varm och skyddad. Men som du redan verkar veta så är marsvin extremt känsliga för drag. Jag tycker hellre du ska köpa marsvin till sällskap eftersom de funkar mycket bättre i hop än kanin. Vissa kaniner kan gå bra, men många gånger har de en tendens att bli aggressiva och därmed vara elak mot marsvinet.
 
Sv: Marsvin i stallet...

Måste få uppdatera min gamla tråd såhär en månad senare.. :) Mitt kusinbarn ska ta hand om min lilla gris, som kommer få sällskap av två marsvinsbebisar som dom ska ta hem i veckan. Lilla Alma kommer garanterat till ett hem med mycket kärlek och tid så det känns bra :laugh:

Såg inte ditt inägg innan jag svarade. Tur att det ordnade sig.
 

Liknande trådar

Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 530
Senast: oz_joj
·
Däggdjur Har de senaste 10åren ständigt haft minst 1 kanin i min ägo men sen förrförra veckan så är det stilla då jag fick ta farväl av min...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Poxz
·
Däggdjur För drygt ett halvår sedan tog jag över 2 marsvin från en familj där det visat sig finnas allergi. För att göra en lång historia kort...
2
Svar
38
· Visningar
2 658
Senast: Scandi
·
Övr. Katt Går i planeringstankar för inköp av katt då jag nyligen flyttat till egen lägenhet (mindre radhus egentligen) igen efter att ha bott...
Svar
8
· Visningar
3 191
Senast: Lena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp