Marsvinsproffs sökes!

Ja det ska bli kul att se hur det går. Tror att det kommer gå bra, kan inte tänka mig annat med tanke på hur engagerad hon verkar vara. Hörde, vad det känns som, planer för alla steg in i gruppen och lösningar på alla olika scenarier när vi pratade i telefon på vägen.

Jag hoppas de gör det. Det ska bli himla intressant att se. Planerar lite smått för en resa ditåt under semestern. Vore så himla roligt att se skillnaden på dem, för det räknar jag att det kommer märkas skillnad på dem.

Jag tror att det kommer finnas det också. Har sagt att nästa hund inte blir en schäfer, de leker ju på väldigt speciella sätt. Utöver att det hade varit praktiskt med en liten. Det där med tassarna som ska sättas på allt de där bjässarna leker med är ju en jätterisk när man har små marsvin hemma 🙈
Nya matte är jättebra, så bättre kunde de inte få det. Återstår att se hur besvärlig introduktionen blir. Det är så väldigt olika. Ibland blir det ett herrans liv och man tror att de avskyr varandra, och det kanske de gör - åtminstone ett tag. Ibland säger de bara hej och blir kompisar med en gång. Det är omöjligt att gissa i förväg.
 
Nya matte är jättebra, så bättre kunde de inte få det. Återstår att se hur besvärlig introduktionen blir. Det är så väldigt olika. Ibland blir det ett herrans liv och man tror att de avskyr varandra, och det kanske de gör - åtminstone ett tag. Ibland säger de bara hej och blir kompisar med en gång. Det är omöjligt att gissa i förväg.
Ja Det är väl som med hästar. Tror att det kan funka rätt okej där iom att det blir så stora ytor. Hade varit värre om de skulle in i en mindre/mer öppen bur utan möjlighet att smita undan. Det problemet har de ju inte när det är fri tillgång till både bur och "utanför buren-yta".
 
Ja Det är väl som med hästar. Tror att det kan funka rätt okej där iom att det blir så stora ytor. Hade varit värre om de skulle in i en mindre/mer öppen bur utan möjlighet att smita undan. Det problemet har de ju inte när det är fri tillgång till både bur och "utanför buren-yta".
Jo, stor yta är en förutsättning. Sen hur smidigt det går verkar bero mer på de individuella marsvinens personlighet. En del är helt enkelt trevligare och mer socialt kompetenta än andra.
 
Bild från gårdagen när de "kommit hem" eller vad man säger.
 

Bifogade filer

  • IMG_18371.jpg
    IMG_18371.jpg
    138,8 KB · Visningar: 213
Nya matte har haft att göra idag :p Lilja som börjat vika sig för Iris hemma (trots att det sannolikt är hon som spöat på iris medan de levde på svält) har nu försökt vara kaxig mot någon ny kompis som fick uppbackning av en annan. Förhoppningsvis sattes Lilja på mattan där nu så det inte blir mer. Iris verkar ha blivit lite förälskad i en annan. Nu sover de förmodligen gott inatt.

Här ser man en del av ytan de kommer bo i när allt är klart.
Screenshot_20200410-212754_Drive.jpg
 
I fredags delades flickorna upp. Iris flyttade ihop med en mycket stilig kastrat som hon ganska genast började tycka mycket om. Lilja fick flytta ihop med de två andra honorna, och där blev det en del tjafs i början, men ingenting alarmerande.

I morse, när de magiska 48 timmarna passerat, så var det harmoniskt även hos tjejtrion, så då fick de flytta ihop allihop. Den hopflytten gick över förväntan bra, och alla marsvinen umgås nu lugnt och fint tillsammans.

Det har varit väldigt roligt att följa hela hopsättningen på distans, och jag tycker det känns fantastiskt bra att flickorna fick komma till sitt nya hem och få fler vänner. De kommer bli extremt bortskämda, precis som marsvin ska.
 
I fredags delades flickorna upp. Iris flyttade ihop med en mycket stilig kastrat som hon ganska genast började tycka mycket om. Lilja fick flytta ihop med de två andra honorna, och där blev det en del tjafs i början, men ingenting alarmerande.

I morse, när de magiska 48 timmarna passerat, så var det harmoniskt även hos tjejtrion, så då fick de flytta ihop allihop. Den hopflytten gick över förväntan bra, och alla marsvinen umgås nu lugnt och fint tillsammans.

Det har varit väldigt roligt att följa hela hopsättningen på distans, och jag tycker det känns fantastiskt bra att flickorna fick komma till sitt nya hem och få fler vänner. De kommer bli extremt bortskämda, precis som marsvin ska.
Det var så roligt att se videon hon skickade. Iris såg så himla levande ut. Knatade omkring och var nyfiken samtidigt som hon såg ut som att hon inte riktigt visste hur hon skulle bete sig. Följde efter nya kompisarna och stannade upp och tittade, hittade en ny att spana in osv.

Otroligt roligt att se. Nu känns det verkligen bra. De kommer säkert få det bra där. Nu kan jag ägna tid åt de projekt jag redan har och det känns så skönt att ett dåligt samvete lyfts från mina axlar. Nu hoppas jag att jag inte får nys om nya marsvin som misskötts som jag får för mig att ta hem ;) nästa projekt är dammbygge, "sommarhage" åt sköldpaddan. Maken kommer bli galen på mig men jag tänkte att jag gör det i smyg, och i ett tempo jag klarar 😁 det är ju inte bråttom så blir det klart i år är det en bonus.
 
Det var så roligt att se videon hon skickade. Iris såg så himla levande ut. Knatade omkring och var nyfiken samtidigt som hon såg ut som att hon inte riktigt visste hur hon skulle bete sig. Följde efter nya kompisarna och stannade upp och tittade, hittade en ny att spana in osv.

Otroligt roligt att se. Nu känns det verkligen bra. De kommer säkert få det bra där. Nu kan jag ägna tid åt de projekt jag redan har och det känns så skönt att ett dåligt samvete lyfts från mina axlar. Nu hoppas jag att jag inte får nys om nya marsvin som misskötts som jag får för mig att ta hem ;) nästa projekt är dammbygge, "sommarhage" åt sköldpaddan. Maken kommer bli galen på mig men jag tänkte att jag gör det i smyg, och i ett tempo jag klarar 😁 det är ju inte bråttom så blir det klart i år är det en bonus.
Ska man omplacera så ska man göra det till rätt ställe, precis som du var inne på från början :)

Det är inte bara dina flickor som vunnit på det här. Även ursprungstrion får ett väldigt mycket mer stimulerande liv nu när de är flera.
 
Ska man omplacera så ska man göra det till rätt ställe, precis som du var inne på från början :)

Det är inte bara dina flickor som vunnit på det här. Även ursprungstrion får ett väldigt mycket mer stimulerande liv nu när de är flera.
Helt klart! Det ska finnas en poäng. Hon har ju så mycket bättre förutsättningar med när hon inte har "jägare" a la katt och hund boende hos sig för jämnan. Det ger större möjligheter.

Ja. Det känns bra. Väldigt spännande och hoppas att hon uppdaterar emellanåt. Annars mailar jag och tjatar :D
 
Tack snälla för den här tråden. Jag har följt den hela tiden och den har varit helt fantastisk. Särskilt tack till @Amha och kanske allra mest @doppler som bidragit med så mycket kunskap och kontakter.

Ja @doppler har varit helt fantastisk! Otroligt välbehövligt stöd i detta!

Tack så jättemycket för snälla ord :heart

Jag är otroligt förtjust i marsvin, dessa små, älskansvärda underskattade djur, och tycker att om man gör en så beundransvärd insats som @Amha så förtjänar man allt stöd man kan få.
 
Tack så jättemycket för snälla ord :heart

Jag är otroligt förtjust i marsvin, dessa små, älskansvärda underskattade djur, och tycker att om man gör en så beundransvärd insats som @Amha så förtjänar man allt stöd man kan få.

Jag har en kompis som också älskar sina små grisar och jag tycker dom är urgulliga med hur dom är och visar sin uppskattning med sitt kuttrande. Sen att jag har kattuppfödning liksom utesluter såna gullisar
 
Tack så jättemycket för snälla ord :heart

Jag är otroligt förtjust i marsvin, dessa små, älskansvärda underskattade djur, och tycker att om man gör en så beundransvärd insats som @Amha så förtjänar man allt stöd man kan få.
Ja, de är verkligen underskattade. Har alltid ryckt på axlarna åt dem men det ångrar jag nu. De är fina!
 
Marsvin är verkligen härliga djur. Min mamma på 70+ har tre som jag hjälper till med. Dom ger henne jättebra sällskap. Har sagt till henne att hon får skaffa fler om hon vill (dom vi (vi äger dom tillsammans) har nu är 3,5-6 år).
Om och när hon inte orkar sköta dom själv får dom flytta hit.

Den äldsta kan komma knatande från köket och skrika på henne när dom tycker det är matdags :angel: .
Och dom hör direkt när hon kommer hem och då sitter dom vid grinden och tjoar.
(Dom går fritt i köket dagtid med buren öppen, så hon har en grind för att förhindra att de drar runt i lägenheten).
 
Marsvin är verkligen härliga djur. Min mamma på 70+ har tre som jag hjälper till med. Dom ger henne jättebra sällskap. Har sagt till henne att hon får skaffa fler om hon vill (dom vi (vi äger dom tillsammans) har nu är 3,5-6 år).
Om och när hon inte orkar sköta dom själv får dom flytta hit.

Den äldsta kan komma knatande från köket och skrika på henne när dom tycker det är matdags :angel: .
Och dom hör direkt när hon kommer hem och då sitter dom vid grinden och tjoar.
(Dom går fritt i köket dagtid med buren öppen, så hon har en grind för att förhindra att de drar runt i lägenheten).
Det låter verkligen som ett underbart marsvinsliv!

Jag brukar säga att marsvin är det perfekta pensionärsdjuret. Sociala, trevliga och oftast hyfsat lätthanterliga. Och jättemysiga att ha i knät framför teven.
 
En tråkig uppdatering: Iris, den fluffiga som drabbades värst av detta, har haft mycket problem med sin mage. Nya ägaren har kämpat med mediciner och grejer för att hålla henne pigg men igår blev hon riktigt dålig och de fick inte fart på henne så de tog det jobbiga men absolut nödvändiga beslutet att avsluta lidandet. Det gjordes en obduktion (veterinärens önskemål) som visade att detta säkerligen har en koppling till hennes tid på svält, innan de kom till mig. Väldigt tragiskt och jag har så lite förståelse för hur man bara kan lämna djuren så och dra.

Jag hoppas att dessa covid-grejer ger med sig snart eller att det kommer massa vaccin så jag med gott samvete kan fara ner och kolla hur resten av marsvinsgänget har det ❤️
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp