Martingal? hjälp!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare marre123
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 7 272
M

marre123

vad har man en martingal till? :confused:

är det för att hästen inte ska slå upp huvudet?

Har hört så mycket olika!:confused:

Tack på förhand!:bump: :banana:

Sv: Martingal? hjälp!

Martingal gör så hästen inte kan dra upp huvudet så högt. Man brukar ha det på hästar som springer högt med huvudet eller pigga hästar...

Presto skrev:
Martingal gör så hästen inte kan dra upp huvudet så högt. Man brukar ha det på hästar som springer högt med huvudet eller pigga hästar...

Tack det var det jag trodde...!:idea:

den är till för att skydda ryttarens huvud.. slänger hästen upp huvudet så tar martingalen emot så hästen inte kommer lika högt upp och klarar av att knocka ryttaren

Det beror på vem du frågar!

95% av alla ponnyryttare hade svarat: "för att det är snyggt";) :angel:

(Obs ironi!:p )

Det finns också så en matingal som kallas för irländsk martingal. Används flitigt inom galoppvärlden. Hindrar egentligen inte hästen från att slå upp huvudet, men "bryter" tygeln när hästen slår upp huvudet, så tygeltagen blir riktade nedåt istället. Den används också, om jag inte har helt fel för mig, för att hålla tyglarna på plats (dvs slänger hästen med huvudet så kan inte båda tyglarna åka över på samma sida)

irish_mart2.gif

AC25thumb.jpg

Det finns också så kallade bib-martingals, som har samma syfte som den vanliga martingalen, men som är som en hel "platta". Hindrar hästar som biter eller viftar med frambenen från att fastna i martingalen.

bib-martingale-lg.jpg

Haha.. håller helt med dig Ickis! Tillhör själv dock de 5 % av ponnyryttare som använder martingal för att ponnyn kastar med huvudet vid hoppning. Men oftast används det som en prylgrej. Fast ännu värre är det med förbyglen. Ju mer remmar och prylar desto bättre verkar det som.

Var du seriöst där:crazy: För det är ju inte direkt ngt första anledning man tänker på. Det står ju inte så i en beskrivning var martingal är för ngt. Utan det är ju som de flesta andra skrivit.
Det är ju säkert en bra grej men det är ju egentligen inte det en martingal är till för.

Tigertofflan skrev:
Det finns också så en matingal som kallas för irländsk martingal. Används flitigt inom galoppvärlden. Hindrar egentligen inte hästen från att slå upp huvudet, men "bryter" tygeln när hästen slår upp huvudet, så tygeltagen blir riktade nedåt istället. Den används också, om jag inte har helt fel för mig, för att hålla tyglarna på plats (dvs slänger hästen med huvudet så kan inte båda tyglarna åka över på samma sida)

irish_mart2.gif

AC25thumb.jpg

Sån använde dom på en fälttävlansträning när jag var med ;)

En martingal använder man för att hästen inte ska kunna slå upp huvudet och används ofta vid hoppning och på heta hästar som slår upp med huvudet för att slippa bettet..

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 219
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Ska beställa ett EquoIQ stalltäcke, hur är storleken på dem? Har hört att de är stora? Min häst har 140 på Amigo stalltäcken och 145...
Svar
1
· Visningar
231
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka