Martingal med platta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 6 234
F

Fladde

Undrar vad denna martingal gör för nytta med en sån platta?

Bild:
HG51S(1).jpg

Sv: Martingal med platta?

* För att hästen inte ska kunna få in ett framben och fastna i martingalen (anledningen enligt galoppmänniskor)
* "Anti-bit" för att en rem inte ska kunna fastna runt en tand eller käken om hästen håller på och försöka bita tag i martingalen. (enligt equlityline)

Tycker mest det verkar klumpig, har inte sett nån häst som fasnat med vare sig ben eller tand på hoppbanorna ;)

Tja.. hästen kanske blir störd av "flapprande" tyglar, eller så rider man kanske på stångbett och vill minimera risken för "oplanerade" ledande tygeltag... kanske. :D

det jag har hört är att de e för hästar som "gräver ner" sig å vill bita i martingalen, plattan e till för att dom inte ska kunna fastna med tänderna, precis som popeye sa! :)

Till för hästar som biter mot bogen/martingalen så dom inte ska fastna med käken, vanligt att man har en Bib-martingal på gloppehästar.
Att dom skulle fastna med ett ben har ja aldirg hört men kan säkert hända på nå vis, vissa busar kan ju få till d mesta ! :bump: :)

Har heller aldrig fattat denna typ av martingal men de förklaringar som givits här klarnar upp det för mig iaf!

Men borde man inte bli låst i sina tygeltag? Man måste ju begränsad i sina ledande tygelntag?

Min häst har fastnat med tänderna i martingalen! :eek: Och det var inte kul!!!! Jag lyckades få loss honom, men lätt var det inte, eftersom han stegrade sig och backade pga det gjorde ont och han blev rädd. Han bet inte efter martingalen heller, han bet efter nåt insekt....

Så fastnade min valack fast i ett täckesspänne. Fråga mig inte hur han hade lyckats böka dit en stor tand i ett täckesspänne men fast satt han som bara den. Nu var ju min gamle valack en väldigt klok herre så han gick ut ur sin spilta fram till mig och stod helt kolugnt med munnen på vid gavel medan jag hämtade en kniv och skar loss honom.

En liten avstickare.... :smirk:

Bogskydd går också bra att haka fast tänder i.... Tyckte han stod så himla konstigt med huvudet.... :crazy:

Ludger rumplade väl för ett par år sedan efter hästen fastnat i martingalen eller förbygeln....

popeye skrev:
*

Tycker mest det verkar klumpig, har inte sett nån häst som fasnat med vare sig ben eller tand på hoppbanorna ;)

Jag har! På gärdet i sisådär 60km/h :smirk:

Helena Lundbäck köpte en sån till Dirco för att han bet tag i den vanliga martingalen :p :angel:

Min häst har också fastnat i martingalen med tänderna och det var INTE kul..fy fasiken..han fick rejäl panik. Fick slänga mig av i farten när han backade i 390 och stod på bakbenen..Inte lätta att få loss den. Resulterade i fult sår i munnen. Trodde det var en engångsgrej men han har gjort det 3ggr, så nu använder jag aldrig mer martingal. Har beställt en sån med platta nu och det ska bli intressant o se hur han beter sig då.
Någon som provat med hästar som har fastnat i en vanlig.????

precis så har jag oxå hört... Att den är till för lite hetare hästar... då den ger ett "extra" tryck mot halsen :)

Ingen som provat en sån på häst som fastnat i en "vanlig"...?? :confused: :confused:

Den blir lite stadigare då den trycker lite mot halsen istället för den vanliga martingalen som är i två delar och går på varsin sida halsen... men kanske kan säga att den är "skarpare" ?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
928
Hemmet Jag har sparat några plattor från renoveringen av badrummet. Tänkte göra något kul med dem, som ett minne typ, men vad? Var lite inne...
Svar
4
· Visningar
313
Senast: SaraXX
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
493
Senast: iNHALE
·
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
343
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈