Martingal med platta??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare iinaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 822
I

iinaz

Jag skulle behöva lite hjälp..

Min pålle har förmågan att hugga tag i martingalen vid vissa tillfällen och eftersom han kan fastna i remmarna som ringarna sitter i så funderar jag på att köpa en martingal som har en slags platta där emellan läderremmarna.

Jag vet dock ej vad det heter eller vart man får tag på dom, nån som vet?? :confused:

//k

Sv: Martingal med platta??

Tycker de finns lite överallt i välsorterade ridsportsbutiker. HG har ju en t.ex.

tack till er båda ska gå in o kolla :)
bor ju i norrland o jag kan säga att det kryllar inte av välsorterade ridsportsbutiker...
hittade en nu så nu blir det bara till att leta reda på en billigare. =) tack för hjälpen =)

//k

Senast ändrad av en moderator:

Tänk på att plattan inte är till för att hästen inte skall fastna !!! En martingall med platta är "skarpare" än en vanlig. Plattan trycker mot halsen då hästen höjer huvudet och blir då till en extra broms, behövs det på din häst??? Tänk på det innan du köper!:smirk:

Jag har aldrig provat någon men jag tycker att dom ser stelare ut, hur ser dom ut när dom hänger löst som vid skritt på lång tygel????

nja, det är visst till för att hästen inte ska kunna "trä" in ett ben i remmarna och fastna

Ja, och för hästar (isär hingstar) som biter i tyglar/martingal. Funderar på en själv faktisk, då hästen har fastnat redan en gång (skulle klia sig).

Hur kan den trycka mot hästens hals när det är löpande undrar jag?
Den enda som skiljer mot en vanlig martingal är ju att den inte är delad. F. ö har jag också hört att det är ett galopptillbehör som hindrar hästen att trassla in sig ifall den skulle gå omkull/tappa balansen vid hinderlöp, men kan säkert funka för hästar som biter också.

popeye skrev:
Den enda som skiljer mot en vanlig martingal är ju att den inte är delad. F. ö har jag också hört att det är ett galopptillbehör som hindrar hästen att trassla in sig ifall den skulle gå omkull/tappa balansen vid hinderlöp, men kan säkert funka för hästar som biter också.

Hehe... och i och med förra året har helt plötsligt hela hopp eliten varenda en av dem också när de hoppar. :D :angel:

Jasså det är därför vissa hopphästar knäpper av i nacken? :rofl:

mackan - Ellerhur! Och inom ett år har alla som hoppar på lokaltävling också det! hmm..

PrinceFair skrev:
nja, det är visst till för att hästen inte ska kunna "trä" in ett ben i remmarna och fastna

om hästen kan få in ett ben så har du ALLDELES för stor martingall!!! :eek:

jag vet väl som inte om jag behöver nån extra broms så.. han kör ju inte upp huvet så ofta men då han gör det så skulle det inte vara helt fel om den bromsar..

jag vet väl inte riktigt vad den egentligen är till för den där plattan men pållen min fastnade i sin vanliga martingal i somras då han högg efter flugor o han fick panik så vi höll på att gå omkull.. o eftersom han far o småhugger vid nartingalen då han blir taggad så känns det som en onödig risk eftersom det verkar svårare att fastna i plattan.. :confused:

Så behöver det inte alls vara! Räcker med att hästen tar ned huvudet så martingalen glider fram. Har man en lite elastisk häst så är det inte alls svårt att få ett ben in mellan remmarna.

Men det var ju inte därför trådskaparen ville ha en..

Testa gärna, det kan ju aldrig (tror jag) bli värre, har man en häst som kan trassla in sig så kan det kanske vara ett bra alternativ.
Man skall ju alltid våga testa nya saker...:D

lycka till!

det kan ju hända att man råkar få lite långa tyglar för en sekund och en drullig häst trasslar garanterat in sig just då....

Tänk på att det är omöjligt att använda ledande tygeltag med en sån martingal. Bibmartingal (jäpp den kallas så) utvecklades för löphästar för att stabilisera tyglarna under löp.
:banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 075
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 929
Senast: Bullen22
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 231
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka