Martingal med platta

Martina_m

Trådstartare
Varför har man martingal med platta?
Vad fyller det för funktion i förhållande mot vanlig martingal?
2310.jpg

Sv: Martingal med platta

no bite, är jättebra till hästar som gärna vill bita tag i martingalen.

Jaha, det var ju ett enkelt svar! Tack!
(Äntligen kan jag sluta fundera över det ;) )

jag har hört att de ska vara bra för 2 saker, dels det som Bison sa, för de som vill bita i martingalen. men den ska oxå fungera som ett tryck om hästen drar upp huvudet mycket. den trycker då på halsen och det bli obehagligt.

Borde hästen inte ta upp huvudet mer om det blir obehagligt. Har hästar verkligen den slutledningsförmågan?

det vet jag faktiskt inte, det har jag inte tänkt på :p
har aldrig provat en sån martingal själv

jag har hört att de ska vara bra för 2 saker, dels det som Bison sa, för de som vill bita i martingalen. men den ska oxå fungera som ett tryck om hästen drar upp huvudet mycket. den trycker då på halsen och det bli obehagligt.

tycker detta mest låter som en bortförklaring för att inte använda vanlig martingall. Tror folk bara avnänder det får att det är "fint" vilket jag tycker är skit fult!

men det finns hästar som gärna biter fast i martingalen, det är inte bra då de kan fastna o få panik så den har ett syfte.

Borde den inte dessutom va svår att ta ett ledande tygeltag med?

Dessutom så borde det vara väldigt mycket mer läder (tyngd) som konstant hänger i bettet. Jag stör mig som f*n de få gånger jag använt martingal på att det blir "häng" i tygeln. Även om det är lite så känner hästen nog det. Men visst, det är bättre än att hästen fastnar i remmen om den biter i den.

Men frågan för mig är om man inte borde försöka bli av med först o främst "dra sig undan bettets inverkan"-problemet och om det nu inte går kanske åtm "bita efter martingalremmen"-problemet. Men det kanske inte går.

min förra pålle ville bita i allt som gick, han gick inte att leda utan att han stoppade tyglarna i munnen, dock så brukade han låta bli martingal remmarna även om han kunde försöka ibland. Han försökte inte heller komma undan bettet utan blev bara väldigt stark o ville väldigt mkt ibland + att jag hade den som ett litet fegsnsnöre för min del.

Jag hade en sån till en häst för något år sen, för hon gjorde som bison sa, bet i martingalen...

Hur motverkar en martingal att hästen blir för stark då?

Att han ville bita (och gjorde) i allt, spec när man leder ser jag som olydnad som ska tas väck.

han var ung o busig med kli i tänderna, han fick självklart inte bita i tygeln men han försökte.

Han slängde upp huvudet för att få fri tygel o kunna gasa, o som sagt så hade jag den som fegsnöre. Martingal är en jättesnäll hjälptygel o jag ser absolut inget fel i att använda den ifall att då den inte stör hästen.

Jag hade kallat det för en stabiliserings martingal. Det gör att tyglarna sitter fast i en viss position och att hästen inte har så stor rörelsefrihet.

Vaddå no bite? Hästen kan väl lika gärna bita i den martingalen som i alla andra??
Biter hästen i martingalen är någonting dessutom helt fel, hästen ska inte kunna nå så långt in som behövs för att ens kunna ta tag i den!

jag vet inte hur kort martingal du har men min kunde mkt väl komma åt sin när vi stod still o lyssnade på instruktioner.

Fast kan de bita i någonting så kan de bita i halsremmen, men inte i bitarna som går upp till tyglarna.
Jag kan inte ens föreställa mej hur martingalen måste sitta för att hästen ska komma åt. Om de är så långa är det ju ingen idé att ha en martingal över huvud taget.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
968
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
501
Senast: iNHALE
·
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
314
Senast: Kristall10
·
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
347
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈