Martingal!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheDot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 2 357
Sv: Martingal!

Jo men eftersom en riktig häst inte har riktigt samma proportioner så blir det nog missvisande. :D

Oavsett, jag har aldrig kollat hur lång min martingal är faktisk. Min kanske är längre.

Men det är ju precis likadant iaf! Även om denna häst är lite kantig så ser man ju att det är en häst! Men om den är längre, vad gör den då för nytta? Då måste din häst alltså rycka med huvudet jättelångt upp, högre än att munnen är i samma höjd som manken.

Har den mest som en säkerhetsgrej när jag rider ut på min galning. Om inte för annat så känner jag mig säkrare där uppe när jag vet att han inte kan köra upp huvudet som en giraff och sticka..

Använder inte på min nu men kommer göra då hon har som ovana att slänga förjävligt med huvudet när något är jobbigt och vill inte bli skallad.

Vad jag har lärt mig så ska en normalt anpassad martingal ha ringarna upp till ganaschen när hästen står i normal höjd med huvudet. För martingalen ska inte inverka förräns de absolut sista cm före hästen skulle kunna nocka till ryttaren.
En miss som många gör är även att inte ha den tillräckligt spänd mellan frambenen, utan att den hänger, den ska ligga intill hästen - inte vara FÖR spänd, men ändå inte så den "gungar fram och tillbaks" när hästen rör sig.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 229
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 058
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka