Martingal!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheDot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 2 357
Sv: Martingal!

Som alla andra!! För att inte få tänder utslagna eller bruten näsa :p
Nej men för att hon inte ska dra upp huvudet. Men använder itne det längre men gjorde det förut!!

Jag har martingal för att hon slår upp med huvudet när hon blir het och stressad.

Har alltid martingal pga stor häst som ofta är lite väl glad och sprallig, martingalen hjälper mig att hålla honom på marken... En säkerhetsåtgärd helt enkelt. jag vill inte dö än! :p

Men alltså alla skriver samma sak, och jag tror inte på att man kan hålla ner ett hästhuvud med människokrafter :smirk: Ingen har skrivit det som jag har lärt mej hur och varför den ska användas!

Varför ska en martingal användas enligt dig, och så som du har lärt dig? :confused:

Det är klart man kan! Det ser du väl själv på de hästar som slänger upp huvudet - martingalen tar emot och hjälper till.

Vad menar du att en martingal ska användas till då?

Jag använder bara martingalen vid hoppning eftersom att min häst ofta blir stark i hoppningen och tar man då i honom så brukar han köra upp huvudet.

Så du menar att du kan mäta dej med en häst med människokrafter? Lycka till säger jag då :) Det jag lärt mej (trodde alltid också förut att martingalen kunde hålla ner huvudet på hästen). Men det jag lärt mej med martingalen är att tygeltagen kommer från samma håll. På vissa hästar är det bra men på vissa inte. Tex min häst kan ibland få för sej o springa lite, han hade martingal förut men tränarn sa att jag skulle ta bort den, just pga att tygeltagen kommer från samma håll. Jag måste kunna höja handen på honom för att nå han, det kan man ju inte med martingalen. Och han vet verkligen vad han snackar om jag jag säga :smirk:

Nej, men jag lovar dig att jag orkar hålla ner ett hästHUVUD med mina krafter, och med hjälp av en martingal.

Men om du måste rida med höga händer så har du väl en häst som går lågt med huvudet? Och varför skulle du då bheöva en martingal?

Och hurdå tygeltagen åt samma håll? hur menar du då?

Självklart kan martingalen hålla huvudet nede. Annars skulle martingalen gå sönder, det fattar du väl? Dessutom så har inte hästen så himla mkt kraft i sin MUNN, och det är där martingalen ger en verkan, iom att den löper på tygeln.

Och du - om du hade spänd martingalen så att du inte kunne höja handen och ändra tygeln position, ja då hade du spänd den på tok för hårt!!!

Neej men kolla här, är sämst på o förklara :p IBLAND kan min häst få för sej o ta ett extra ärevarv och då måste jag kunna höja händerna, man blir automatiskt starkare då. Han går mer högt med huvudet är lågt.

http://photobucket.com/albums/a103/TehDot/Munsboro Krawitz/?action=view&current=Bild005.jpg

Eftersom martingalen stoppar tygeltagen, vi säger att om man höjer händerna så känns det ju ändå som om man rider med normala händer för hästen. Eftersom martingalen gör ju så att tygeln "bryts" om man tex höjer händerna. Fattar du? Lite småflummigt kanske

Ja om du tycker att det är för hårt om den är i jämnhöjd med manken så försår jag dej! Det är inte jag som har kommit på detta direkt, men det här är iaf det jag tror på!

Jag förstår hur du menar, men jag håller inte med dig. Du KAN höja händerna även med en martingal, och bryts linjen har du spänt den för hårt.
Springer hästen med huvudet högt förstår jag faktiskt inte varför du ska höja händerna?

jag tror jag förstår vad du menar, att du behöver lyfta upp din hand för att komma åt hästen, och du menar att martingal hindrar dig i att göra det?

Då tycker jag nog din martingal är för hårt spänd ja...

Det är på hästar som kastar sitt huvud uppåt i samband med bus/brall eller att dom vill slå sig fri från handen som en martingal behövs. Inte på en häst som har huvudet höjt hela tiden.

Om du kollar på den här bilden så ser du hur slak martingalen ska vara (enligt mig då). Bilden har blivit lite suddig, men du ser att trots att min häst står med huvudet högt, så hänger martingalen nästan dubbelvikt. Jag skulle kunne lyfta min hand ganska mkt utan att martingalen skulle dra ner tygeln.

http://photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/?action=view&current=KopiavHPIM0647.jpg

En häst som går högt med huvudet skulle jag inte ha martingal på, jag skulle rida den mkt lång och låg så den bygger om sina muskler. Då jag fick min häst var han ganska oriden och gick med huvudet i vädret hela tiden, spänd genom halsen och utan rygg. Nu går han aldrig så, för jag har ridit så han har fått rätt muskler i sin kropp.

Tycker det är fel att höja händerna för att komma åt hästen, det är bättre att rida den på ett sånt sätt att den inte längre önskar att gå så med huvudet.
:)

Min häst går inte med så högt huvud, men ibland kan han få för sej att typ bralla lite och då måste jag kunna höja händerna, har ingen chans mot honom annars då han kan vara RIKTIGT stark. Man blir ju automatiskt starkare av det, och SJÄLVKLART gör jag inte så hela tiden, och han brallar inte heller hela tiden! Jag jobabr så mycket som möjligt med att ha en mjuk och stadig hand och en lugn hästmun! Bilden jag visade först är när jag precis fått hem honom, han har blivit lugnare nu iaf. Så här ser han ut nu
Bild194.jpg

han har verkligen inte huvudet höjt hela tiden!

Såg trevligare ut på den bilden ja. Men som sagt så kan du höja handen utan problem om du inte har en för kort martingal. :)

Nej men titta, en korrekt anpassad martingal ska ju räcka upp till manken på hästen, men om.. eller äsch jag har ritat en jättefin bild, MOBBA INTE! :D

hst.jpg

Tycket du?? Jag som tyckte rumpan var så runt och välmusklad :angel: Men man ser ju ändå att tygeln bryts iaf?

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 229
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: Fibusen
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 058
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka