Bukefalos 28 år!

marvinet kissar rött!

J

johannab66

Min hane, ett marsvin på 1,5 år, kissade idag rött!! Är det farligt? Han äter morötter, men inte mer än vanligt. Jag tycker han dricker mer nu också. Annars verkar han OK. Är det någon som vet??
 
Sv: marvinet kissar rött!

nej, han brukar få gnagarpinnar. Ibland en kvist eller så, men nu var det längesen.
 
Sv: marvinet kissar rött!

Är ingen expert på marsvinssjukdomar öht men min första tanke bli njursten/urinsten iaf..? Tror mig minnas att de dricker mer då, eller något annat problem med njurarna, samt att det kan blöda när de kissar. Kan nog vara en bra idé att ringa vetten och höra vad de tror.
Tror mig minnas att en del marsvin har väldigt lätt för njursten men som sagt, jag är verkligen inte säker. Var så längesen jag hade marsvin så jag har glömt en hel del...
 
Sv: marvinet kissar rött!

På kaniner är det så att skräp som hos människor går ut i bajset går ut i kisset på kaniner. Tex 15 min efter min kanin i en ren bur ätit maskroser kissade hon så starkt orange det såg ut som blod nästan. Men hos marsvin?? Njursten får de iallafall av att halten av kalcium och fosfor är för hög i pelletsen, förstår inte varför tillverkarna inte kan lära sig.
 
Sv: marvinet kissar rött!

Morötter, rödbetor och maskrosor färgar urinen röd. Sluta ge morötter på ett par dagar och kolla sedan färgen. Har den svårt för att kissa eller ?? Ni som parat om njursten...menar ni inte URINSTEN ?? Detta kan ju marsvin få av för hög Ca-halt.
 
Sv: marvinet kissar rött!

jag ska sluta med morötter ett par dagar och se...Men vad gör man om det är urinsten, dör de av det????????usch.... :confused:
 
Sv: marvinet kissar rött!

Nej det gör dom inte. Men man måste hålla koll när djuret verkar ha svårt för att kissa, ev sitter och krystar och gnäller ska man INTE vänta och se om det går över, utan åka till veterinären. Beroende på vart stenen sitter, görs olika saker. Sitter den i urinröret så sönderdelar de oftast denna och plockas ut via urinrörsmynningen, marsvinet är sövd. ligger den i urinblåsan plockas den ut genom buken...Marsvinet är då sövd....Men som sagt, har den inga besvär med kisseriet så kan du nästan anta det är morötterna.
 
Sv: marvinet kissar rött!

Det behöver inte vara njursten, är det inte maskrosor (lätt att utesluta) så kan det vara urinvägsinfektion, eller andra problem med njurarna. Är marsvinet äldre är det större risk för det senare än om det är ett ungt.
 
Sv: marvinet kissar rött!

Mynta2 skrev:
Ni som parat om njursten...menar ni inte URINSTEN ?? Detta kan ju marsvin få av för hög Ca-halt.


Är säkert urinsten jag menar iaf. Har som sagt ingen större koll och skillnaden på urinsten och njursten kan jag ingenting om, därför skrev jag båda :)
 
Sv: marvinet kissar rött!

Han kissar fortfarande orange, utan att ha fått morötter: Han har inte ont när han kissar.
 
Sv: marvinet kissar rött!

Kanske är njusten? Kvider han ibland när han kissar? Rekomenderar att du så fort som möjligt kontaktar en veterinär och pratar med den, är det njursten så måste de botas fort. Jag hade ett marsvin för ett tag sedan som fick njursten, tyvär visste jag inte så mycket då så vi avvaktade med veterinär men då var vi tvugna att avliva henne eftersom vi väntade för länge. :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 479
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
829
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
709
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp