Mask hos hund smitta människa?

Sansa

Trådstartare
Hej! Hittade idag larver i min 14-veckors valps bajs. Hade tabletter för avsmakning hemma så gav det direkt. Men jag undrar nu om det kan smitta människor och om jag behöver avmaska mig? Vad har ni för erfarenheter/ tips eller råd? Tack!

De allra flesta maskar är artspecifika och smittar inte från hund till människa.
Du behöver alltså inte avmaska dig :up:.
Om man ser eller misstänker att hunden har mask så är det bästa att skicka avföringsprov för att artbestämma masken. Man kan då välja ett så smalt* avmaskningspreparat som möjligt för att minska risken för resistens.
Du kan köpa ett kit, "Kolla masken" på Apoteket om det behövs någon mer gång. Innehåller allt du behöver samt instruktioner för att skicka träckprovet.
Apotea.se brukar ha bra priser på det mesta som är apoteksrelaterat.

*"Smalt" preparat = tar bara en eller ett fåtal masksorter, "Brett" preparat = tar många olika sorter vilket är onödigt

14 veckors valpar har till största sannolikheten spolmask om dom har mask - det smittar via mammas mjölk, oavsett hur mycket mamman är avmaskad. Sen beror det givetvis på hur mycket valpen är avmaskad hos uppfödaren. Men Welpan är för valpar och ett bra val.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
882
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 209
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 426
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka