Maskinskrivning, snabbt å lätt

Det här är ett av de stora problemen med digitaliseringen i skolan (idag). Alla får egna datorer men det liksom antas att eleverna kan hantera dem. Vilket de flesta inte kan, eftersom vi inte lär dem hur.

Hade tre elever som helt fascinerat tittade på mig när jag skrev "med alla fingrar" och undrade hur man gjorde och hur jag hade lärt mig. När jag förklarade var de helt chockade att vi tränade på det i skolan (i datorkunskapen...).

De har också svårt att googla saker (de vet inte alltid vilka termer de skall använda och är inte deras önskvärda svar det översta så "finns det inte". De har dålig koll på hur program fungerar och hur man tex skapar mappar och genvägar för att få bättre överblick på sina filer mm.
Ja Gud, jag förstår inte hur skolan kan ge dem sådant och bara förvänta att de ska kunna. Mina barn är jättedåliga på det. Precis som dina elever har de varit impade över hur jag skriver- både hur jag skriver, att jag skriver snabbt, men också att jag kan vända bort huvudet och titta på DEM medan jag fortfarande skriver.... De som sitter med sånt varje dag borde ju kunna tänker jag, men icke.
 
Det här är ett av de stora problemen med digitaliseringen i skolan (idag). Alla får egna datorer men det liksom antas att eleverna kan hantera dem. Vilket de flesta inte kan, eftersom vi inte lär dem hur.

Hade tre elever som helt fascinerat tittade på mig när jag skrev "med alla fingrar" och undrade hur man gjorde och hur jag hade lärt mig. När jag förklarade var de helt chockade att vi tränade på det i skolan (i datorkunskapen...).

De har också svårt att googla saker (de vet inte alltid vilka termer de skall använda och är inte deras önskvärda svar det översta så "finns det inte". De har dålig koll på hur program fungerar och hur man tex skapar mappar och genvägar för att få bättre överblick på sina filer mm.
Jo jag har till och med hört om arbetsplatser där unga inte vet hur stationära datorer fungerar alls med program osv som inte är "appar på platta". Vilket förvånar mig iofs eftersom jag inte förstår hur det går till när de får låna en Laptop att ta hem i tre år :). En kollega berättade också från tidigare arbetsplats att de var helt nollställda inför en kopiator och inte så -äh det här fixar jag, som för 15 år sedan.

Men det är verligen intressant! Min unge fick förra i femman hela sin studiekurs, scheman, lärarkontakter osv på dator -men ingen dator då ännu så det var hans egen stationära som han fick använda för det och mobilen.

Han fattade dock nada, vissa lärare mailade, andra bloggade, vissa loggade, några messade, enstaka kommenterade, eller la upp, eller la i kursbeskrivningen osv osv -läs det som att det finns runt fem olika metoder att kontakta elever på men lärarna avnänder 7 och inga två lärare gör likadant. Mentorerna svarade på alla frågor med ett -finns i sjön! (dvs i plattformen) och ibland la de in ett provschema med vissa prov, men inte andra, med ojämna mellanrum.

På kvartsamtalet frågade jag när de hade gått igenom funktionerna eftersom min unge hade missat tillfället... svar -eh ja, hum, säg till honom att komma till mig på mentorstiden så.. Ja alltså du kan komma på mentorstiden och... uhm hm ehm Vet du vad! vi gör inte så, jag går igenom det för hela klassen på en gång.

(Jag tolkar det som att de bara dumpat eleverna i sjön och tänkt att vissa nog lär sig simma, andra har föräldrar som lär dem simma och några sjunker men det gör inte så mycket.)
 
Senast ändrad:
Hur tränar en idag som vill bli hejdundrande snabb på tangentbordet?

Minns att vi hade ett småkul TVspelsmässigt program (skjuta ballonger, lite likt candy crush) i skolan när jag gick ITgymnasiet vid millenieskiftet. För att träna korrekt fingersättning och hastighet.

Finns det något vis att lära sig skriva snabbt och korrekt som kontorsråtta, helt enkelt?
För att lära sig skriva snabbare behöver man skriva ofta helt enkelt och längre texter och tvinga sig själv att inte titta på tangenterna.

Jag lärde mig genom att först handskriva och sedan skriva in mina uppsatser i skolan på dator på mammas jobb, på typ natten. Hon tog över när klockan började närma sig ett eller så. Det är dessutom ett episkt bra sätt att skriva på eftersom man skriver texten två gånger och kan räta ut eventuella konstigheter. (sedna måste man såklart läsa den högt osv för sig själv sedan men en början i alla fall).

Det är ju så många "spel" gör också.

Vi hade maskinskrivning på högstadiet men jag blev inte snabb eller bra direkt av det utan fick harva mig fram och vara envis helt enkelt. Nu är jag ungefär lagom snabb.

(Fick i övrigt även lära mig skrivstil, den fula 80-talsvarianten som jag försöker byta ut mot den snyggare traditionella. Råkar tro att om barn inte lär sig skriva alls så kommer det att hindra deras kreativa möjligheter när det gäller teckning eftersom finmotorik rimligen behöver inövas tidigt och mycket, och det är oerhört tråkigt.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund igår för nio år sedan så smet jag ut i diskrummet på mcdonalds i backaplan och struntade i att chefen gnällde över att man inte fick ha...
Svar
7
· Visningar
1 456
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp