Bukefalos 28 år!

Maskproblem?

Tagliabue

Trådstartare
För drygt 2 månader sedan flyttade jag mina 2 hästar till ett nytt stall. Mina 2 hästar går tillsammans med en till valack i en stor hage, snö på backen var det när vi flyttade dom.

Till saken hör att jag har fått klippa starthästen 3 gånger seda 1 novemnber, alltså drygt en gång i månaden. Hans päls är normalt rödbrun och riktigt fin, men när pälsen har vuxit ut igen på honom har den blivit sträv och lite skum, matt och "hård". Alla hästar står på fri tillgång på mkt fint hösilage ute och de får så mkt hö de orkar äta på kvällarna, dock står mina i utebox därav har jag tänkt att det är pga det som han blivit så ful i pälsen, att kroppen inte riktigt har hunnit med sig.

Han har sett ruggig ut och lite halvtunn men idag rakade jag honom igen och han var i ritkigt fint hull under pälsen, absolut inte för tunn och jätteblank var han.

Tog träckprov på båda mina hästar nu i veckan och har fått svaret idag;
Ponnyn lilla/stora blodmask: 100
Blodingen lilla/stora blodmask: 800
Spolmask: 30

Har fyllt i så att odling ska tas på båda. Får svar vecka 5. Förra gången jag tog träckprov hade båda 100 på blodmask. Ponnyn var dock iväg på betäckning och borta 2 månader, kom sedan hem med fång och har därefter stått i egen hage det var först nu när vi flyttade hästarna som hon fick gå ut med grabbarna igen. Blodingen har gått i samma hage hela tiden.

Kan blodmasken bero på hästens päls alltså hur den ser ut? Bör jag prata med vet före eller efter jag fått reda på odlingssvaret? Är detta höga värden som man bör göra något åt nu? Skummade igenom en sida där de stod att det var som meningslöst å maska nu på vintern.
 
Sv: Maskproblem?

Gå in på Equippo Lab där står mycket om mask och vad man bör tänka på. Om min häst hade 800 epg så hade jag maskat.
 
Sv: Maskproblem?

För drygt 2 månader sedan flyttade jag mina 2 hästar till ett nytt stall. Mina 2 hästar går tillsammans med en till valack i en stor hage, snö på backen var det när vi flyttade dom.

Till saken hör att jag har fått klippa starthästen 3 gånger seda 1 novemnber, alltså drygt en gång i månaden. Hans päls är normalt rödbrun och riktigt fin, men när pälsen har vuxit ut igen på honom har den blivit sträv och lite skum, matt och "hård". Alla hästar står på fri tillgång på mkt fint hösilage ute och de får så mkt hö de orkar äta på kvällarna, dock står mina i utebox därav har jag tänkt att det är pga det som han blivit så ful i pälsen, att kroppen inte riktigt har hunnit med sig.

Han har sett ruggig ut och lite halvtunn men idag rakade jag honom igen och han var i ritkigt fint hull under pälsen, absolut inte för tunn och jätteblank var han.

Tog träckprov på båda mina hästar nu i veckan och har fått svaret idag;
Ponnyn lilla/stora blodmask: 100
Blodingen lilla/stora blodmask: 800
Spolmask: 30

Har fyllt i så att odling ska tas på båda. Får svar vecka 5. Förra gången jag tog träckprov hade båda 100 på blodmask. Ponnyn var dock iväg på betäckning och borta 2 månader, kom sedan hem med fång och har därefter stått i egen hage det var först nu när vi flyttade hästarna som hon fick gå ut med grabbarna igen. Blodingen har gått i samma hage hela tiden.

Kan blodmasken bero på hästens päls alltså hur den ser ut? Bör jag prata med vet före eller efter jag fått reda på odlingssvaret? Är detta höga värden som man bör göra något åt nu? Skummade igenom en sida där de stod att det var som meningslöst å maska nu på vintern.

Min häst är också sjukt fint rödbrun, fin blank päls, välmående pigg och glad. Men när han klipps och det klippta växer ut får han också såndär tråkig päls, sträv och matt, som din. Eftersom det sträva ger skavsår så klipper jag ju kontinuerligt hela vintern men nyklippt är han hur fin som helst. Oklippt (eller i det oklippta) är han jättefin också, blank och fin. Det är utväxten som ser ut som stryk efter ett tag.
Han är noga täckad och är avmaskad enligt kollamasken(200egp i våras). Får bra foder. Men han har varit sån i flera år.. Vetrinären tyckte multivitaminer, dock äter han dom inte...
Jag ska följa tråden, om nån kan ha förslag på varför.
 
Sv: Maskproblem?

Att pälsen blir matt, sträv och tråkig beror sannolikt på att ni klipper vid fel tidpunkt. Klipp när hästen är igång att sätta päls, inte när den satt päls. Då växer pälsen lite efter ni klippt och den blir blank, jämn och fin, man slipper den sträva tuffsiga utväxten. Jag klipper mina hästar tidigt vid fällning, runt aug-september, sedan har de fin "sommarpäls" hela vintern och behöver inte klippas mer.
 
Sv: Maskproblem?

Det är säkerligen blodmasken som gör att den får så trist päls, har en själv som tom vid 400 blodmask får enormt trist päls speciellt på halsen. Den häst jag har blir av någon oförklarlig anledning inte av med sin mask den kommer tillbaka gång på gång så antagligen har hon inkapslade maskar som väcks upp. Ser direkt när den fula pälsen dyker upp på henne vad som har hänt, träckprovar man henne så mkt riktigt visar hon blodmask, när man sen avmaskar henne så tar det några veckor och vips får hon fin päls igen. Sitter själv just nu och funderar på vad jag skall göra för den sista veckan har jag precis börjat se att det är dags igen och pälsen börjar bli ful, vi har inte haft någon vinter alls här nere så antagligen är maskarna i full aktivitet, nu precis har det naturligtvis blivit lite kallare så vet i sjutton om man vågar avmaska eller om man bara gör något dumt, känns samtidigt inte som att man vill ha blodmask i en massa månader till när man ser tecken på att den är igång.
 
Sv: Maskproblem?

Att pälsen blir matt, sträv och tråkig beror sannolikt på att ni klipper vid fel tidpunkt. Klipp när hästen är igång att sätta päls, inte när den satt päls. Då växer pälsen lite efter ni klippt och den blir blank, jämn och fin, man slipper den sträva tuffsiga utväxten. Jag klipper mina hästar tidigt vid fällning, runt aug-september, sedan har de fin "sommarpäls" hela vintern och behöver inte klippas mer.

Det handlar inte alls om det, alla hästar är individer när det kommer till hur pälsen växer ut, vissa får alltid trist utväxt oavsett när de klipps medans andra alltid får superfin utväxt oavsett när de klipps. Vissa växer inte pälsen en mm på efter de är klippta medans andra växer den ut helt på en månad helt oavsett när de klipps. Det enda man ser är att samma häst följer samma mönster år efter år.
 
Sv: Maskproblem?

Detta är första året min blir klippt, men jag måste klippa honom då han sätter sådan ruggig lång päls trots att han är travare, och för att orka med träning och lopp så måste han bli klippt.

Ja vi har ju full vinter här nu, bra mkt snö alltså inte ett grässtrå så långt ögat når .. och det är runt +0 till -15 beroende på vad vädret tycker .. det är de jag funderar på om jag ska vänta med avmaskning eller inte? Grejen är det att han startar kontinuerligt och jag vill inte att han ska gå runt och bära på en massa skit i magen som ev. kan sätta ned prestationen på honom.

Han får som sagt rikligt med bra grovfoder både i hagen och i boxen, utöver detta ger jag Fibergi elit varje dag, och ger honom något kg havre 2-3 dagar inför start och samma dag ..
 
Sv: Maskproblem?

Gå in på Equippo Lab där står mycket om mask och vad man bör tänka på. Om min häst hade 800 epg så hade jag maskat.

Blodmask är dock inte så smart att avmaska under vintern då de ligger i dvala nu. Avmaskar man ändå händer ingenting förutom att maskarna blir resictenta och du har dubbelt bekymmer sen. Man måste ha koll på maskarnas cykler för att veta när man ska maska och inte. Och nu är inte ett tillfälle att maska mot dem.
 
Sv: Maskproblem?

Att pälsen blir matt, sträv och tråkig beror sannolikt på att ni klipper vid fel tidpunkt. Klipp när hästen är igång att sätta päls, inte när den satt päls. Då växer pälsen lite efter ni klippt och den blir blank, jämn och fin, man slipper den sträva tuffsiga utväxten. Jag klipper mina hästar tidigt vid fällning, runt aug-september, sedan har de fin "sommarpäls" hela vintern och behöver inte klippas mer.

Håller med Gylle. Det handlar nog inte om det, inte på min häst iaf. Dte spelar ingen roll när jag klipper, så växer den ut och ser ut såhär. Och växer gör den, och skulle aldrig kunna hållas till en klippning per säsong.
Ingen annan i stallet har dock samma problem. (vi klipper samtidigt..)
 
Sv: Maskproblem?

Håller med Gylle. Det handlar nog inte om det, inte på min häst iaf. Dte spelar ingen roll när jag klipper, så växer den ut och ser ut såhär. Och växer gör den, och skulle aldrig kunna hållas till en klippning per säsong.
Ingen annan i stallet har dock samma problem. (vi klipper samtidigt..)

Min är precis lika dan. Det märks extra tydligt då min är filtklippt. Där han är klippt är han sträv (när det har vuxit ut en bit) matt och skitful i färgen. Ser riktigt jäkla tråkig ut. Men hela rygg och kors där han är oklippt så är han såååå fin!! Superblank, mjuk och ja kanonfin päls. Så detta bevisar för mig att det är klippningen när man kapar av strånas fina toppar som gör stråna stubbiga som gör pälsen ful när den får växa ut. Håller man dem korta, dvs klipper med bara veckors mellanrum så ser det bättre ut.

Hade det varit nåt annat som var fel hade ju den oklippta pälsen också blivit ful.

Jag tror inte det spelar någon som helst roll när du klipper bara du inte klipper när de börjat sätta sommarpälsen om du inte ska fortsätta klippa den. Annars kan den blir lite stygg då man kapat topparna på den. Men jag klipper hela vintrarna. Men när de börjar fällas så slutar jag så jag inte ska riskera ta sommarpälsen.
 
Sv: Maskproblem?

Klippte Belle igen nu inför starten och han har nu en sammetslen chokladbrun päls .. han ser jättegod ut och är superlen! :love: Pälsen på huvud och ben där han är oklippt är superfin, blank, mjuk o lurvig ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 099
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 307
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp