Måskunskap

Philosophia

Trådstartare
Finns det någon bra dokumentär eller liknande om måsars beteende? Hur jobbiga de än kan vara när de väcker en vid fyratiden på morgonen och när de attackerar en när de ska skydda ungens bo, så kan jag inte låta bli att tycka att de är rätt fascinerande fåglar och jag vill lära mig mer om dem. :)

Grannhuset har haft ett bo på taket som måsarna har vaktat noga i flera veckor och härom dagen så trillade/hoppade ungen ner. Till följd av det så har hela bygdens alla måsar engagerats i att skydda den lilla parveln. Det är tydligt att olika måsar har olika roller som de tar på största allvar. En mås som sitter på taket och spejar säger något och helt plötsligt kommer tre måsar flygande och börjar cirkulera över det område där måsbarnet befinner sig. En annan mås säger något och ett annat gäng måsar uppenbarar sig och så flyger de i samlad trupp ut mot vattnet, osv. Ett ganska roande skådespel måste jag säga.
 
Finns det någon bra dokumentär eller liknande om måsars beteende? Hur jobbiga de än kan vara när de väcker en vid fyratiden på morgonen och när de attackerar en när de ska skydda ungens bo, så kan jag inte låta bli att tycka att de är rätt fascinerande fåglar och jag vill lära mig mer om dem. :)

Grannhuset har haft ett bo på taket som måsarna har vaktat noga i flera veckor och härom dagen så trillade/hoppade ungen ner. Till följd av det så har hela bygdens alla måsar engagerats i att skydda den lilla parveln. Det är tydligt att olika måsar har olika roller som de tar på största allvar. En mås som sitter på taket och spejar säger något och helt plötsligt kommer tre måsar flygande och börjar cirkulera över det område där måsbarnet befinner sig. En annan mås säger något och ett annat gäng måsar uppenbarar sig och så flyger de i samlad trupp ut mot vattnet, osv. Ett ganska roande skådespel måste jag säga.
http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/måsar-bajsar-för-att-skrämmas-1.1505676
 
Istället för att leva vid vatten har de flyttat in och blivit som ohyra i städerna.
Jag har svårt att fascineras, tycker bara att de väsnas, attackerar oskyldiga som råkar passera och skräpar ner. Jag hyser inget förbarmande alls. De är i mina ögon en sanitär olägenhet. Det är inte oljudet som är värst.

Där jag jobbar - mitt bland sten och asfalt - har de gott om boplatser och deras ungar spatserar bland bilar och människor. Jag fick beväpna mig med paraply för att kunna ta mig från bilen och ytterdörren på jobbet. Det är ingen rolig känsla när de störtdyker och bombar paraplyet med avföring. Riktigt skrämmande faktiskt.

Bilen måste tvättas ofta eftersom man kan komma körande nära en unge när man ska parkera. Bajset är rejält frätande.
 
Heh, det påminner om en kollega till mig som en morgon hann bli totalbombad av måsarna bara på vägen mellan parkeringen och jobbets huvudingång. Han var precis tvärilsk och dyblöt - efter att ha stått med huvudet i handfatet - när jag kom till jobbet.

Och fick därefter dagligen under en tid besvara frågan "hur mås det?" allt eftersom vi alla trillade in på jobbet på morgnarna. :D (Nej, humorn på mitt jobb håller inte direkt någon högre nivå.)

Kollegan ifråga vill nog därefter helst se alla fiskmåsar utrotade, men jag är nog mer på @Philosophia s linje. Det är fascinerande djur!
 
Kan inte låta bli att tänka på "Jonatan Livingstone, var det Suigul, och hans experiment med att flyga fort som en falk.
Någon som vet?
 
Vi har ett jäkla problem med måsar på jobbet .En hängbro som vi har sitter dom och skiter ner både brobana och räcken.Var där för en månad sedan och skurade rent räckena och banan då vi skulle få besiktning av bron dagen efter .När jag var klar var jag täckt av måsskit .Det smakade måsskit i munnen tills dagen efter .Men vid besiktningen så var det skit överallt igen .Fick rådet att sätta upp stängseltråd ca 2 dm över räcket så kan dom inte landa Har inte haft tid att montera det än ska bli kul att se om det fungerar !
 
Jag hakar på @tanten här. Jag har inte så starka känslor kring måsarna, men den här beteendeförändringen är intressant. Att en art, eller populationer av en art, ändrar sin ekologiska nisch medan jag ser på. Under min livstid och i min närvaro!

Det är något liknande med rådjuren, tror jag? Jag läste någonstans att rådjuren i Sverige nu är som två olika arter, med avseende på hur de lever. Dels de som lever i skogen och är skygga, dels de som lever väldigt stadsnära eller i städerna och som inte är nämnvärt rädda för människor. Förändringen är då de rådjur som lever stadsnära. I den mån de då är två olika arter, enligt vanliga definitioner av begreppet, så skulle det alltså vara om de skygga respektive de oskygga rådjuren inte träffas och således inte heller får (fertil) avkomma med varandra.

Jag undrar om det är på liknande sätt med måsarna? Som en havsnära sort och en sort som finns längre in i landet? Och som kanske inte riktigt interagerar med varandra?
 
Jag hakar på @tanten här. Jag har inte så starka känslor kring måsarna, men den här beteendeförändringen är intressant. Att en art, eller populationer av en art, ändrar sin ekologiska nisch medan jag ser på. Under min livstid och i min närvaro!

Det är något liknande med rådjuren, tror jag? Jag läste någonstans att rådjuren i Sverige nu är som två olika arter, med avseende på hur de lever. Dels de som lever i skogen och är skygga, dels de som lever väldigt stadsnära eller i städerna och som inte är nämnvärt rädda för människor. Förändringen är då de rådjur som lever stadsnära. I den mån de då är två olika arter, enligt vanliga definitioner av begreppet, så skulle det alltså vara om de skygga respektive de oskygga rådjuren inte träffas och således inte heller får (fertil) avkomma med varandra.

Jag undrar om det är på liknande sätt med måsarna? Som en havsnära sort och en sort som finns längre in i landet? Och som kanske inte riktigt interagerar med varandra?

Ja det är en väldigt intressant aspekt! Jag ser ganska stor skillnad på beteendet hos måsarna inne i stan och de måsar som vi har här ute. Men jag tänker mig att de kanske inte ändrar sin ekologiska nisch så mycket egentligen, utan att de är opportunistiskt lagda och därmed väldigt anpassningsbara?
 
Ja det är en väldigt intressant aspekt! Jag ser ganska stor skillnad på beteendet hos måsarna inne i stan och de måsar som vi har här ute. Men jag tänker mig att de kanske inte ändrar sin ekologiska nisch så mycket egentligen, utan att de är opportunistiskt lagda och därmed väldigt anpassningsbara?
Det omtalades bland forskare i min närhet som just ny ekologisk nisch. På egen hand inser jag att gränserna mellan det och opportunistiska inte är glasklar för mig. Men måsar finns väl inte överallt, som människor, råttor och kackerlackor?
 
Det omtalades bland forskare i min närhet som just ny ekologisk nisch. På egen hand inser jag att gränserna mellan det och opportunistiska inte är glasklar för mig. Men måsar finns väl inte överallt, som människor, råttor och kackerlackor?

Jo, gränsen är nog inte glasklar för mig heller. Det borde nog krävas ett visst mått av opportunism för att utveckla en ny ekologisk nisch. Jag har nog inte tänkt så mycket på utbredningen, utan mest tänkt att de finns i närheten av vatten. Men jag antar att jag med mitt nyväckta måsintresse kanske kan komma att lära mig lite mer! :D Något ska man ju ha att roa sig med under semestermånaden.
 
Vi har fått massvis med kajor hit dom senaste 7-8 åren ,Förut fanns dom inte här alls .Ibland när man vaknar upp och slår upp fönstret är det nästan som man bott i stan när man hör dom skrika!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp