Massera Spatthäst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Elin_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 333
E

_Elin_

Jag undrar lite om hur en häst med spatt reagerar på hästmassage,
negativt eller positivt?
Ska man tänka på något som massör?

Sv: Massera Spatthäst?

I första hand ska man kolla med veterinären om det är en utläkt spatt eller en pågående. SEdan är det bra att diskutera med veterinären vad denna tycker är lämpligt i massageväg. Alltså hur ofta osv.

NU är inte jag expert på spatt men musklerna i det skadade benet brukar bli lite överbelastat om jag inte har fel och då bör man kanske ge det benet lite extra tid vid massagen för att lösa spänningarna ordentligt.

Åh, min pålle älskar att bli masserad. Han har inte varit spänd i det benet utan i bogen diagonalt. Han reagerar bara positivt och var jättemjuk och fin efteråt. Sen masserades han efter nån månad igen och det fanns inga spänningar nånstans.
Jag talade om var han hade spatten , som syns förresten, så att massören kunde ta hänsyn till det.

De flesta hästar tycker om massage. Masasgen påverkar inte spattens sjukdomsförlopp men kan hjälpa hästen med välbefinnandet och motverka spänningar på andra ställen (t ex fram som Korven skrev). OBS att hästar med hälta ska vara diagnosticerade av vet om en seriös massör ska ställa upp. Hästar som står på smärtstillande, antiinflammatoriskt eller nyligen fått cortison ska inte ha massage. Massagen ska passa in med övrig behandling och det enklaste sättet att göra detta är förstås att rådgöra med behandlande veterinär.

alltså, denna häst har inte spatt just nu(kan inte så mkt om spatt men
vad jag förstår så kommer och går den..:confused: ) och jag som är
vääldigt grön massör funderar mst på om det är lämpligt för mig som
praktikant att massera en sådan häst eller om man måste vara "duktig"
för att inte förvärra eller förstöra något..:crazy:

Jag vet inte vilken utbildning du går men det bästa är väl att du pratar med dina lärare om vilken typ av praktikhästar som är lämpliga, med hänsyn till hur långt du kommit i utbildningen. Massage gör inte sjukdomen värre men praktiken är ju inte till för hästarna i första hand utan för att du ska få rätt sorts erfarenhet.

Liknande trådar

Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några... 2
Svar
22
· Visningar
1 441
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: jennylu
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025