mässingsbett

blizz

Trådstartare
jag funderade bara lite över det här med mässingbett, har hört någonstans att de främjar salivproduktionen och att hästen tuggar med gärna på det är vanligt bett, stämmer detta? är det någon här som har märkt skillnad på sina hästar?

Sv: mässingsbett

Varför vill du att hästen ska tugga på bettet?

Min häst är det ingen skillnad på med vanligt eller mässing.

Nej... Och rent generellt så är det heller inget man hävdar för just mässingsprodukter. Det var nog ngt speciellt bett du sett, för överlag så är det inte ngn egenskap som tillskrivs mässing.

Jag har inte märkt någon större skillnad mellan mässing och rostfritt, däremot kan järnbett vara mer eller mindre accepterat än de båda.

När hästen accepterar bettet bär den bettet stilla i en sluten mun, inget joxande eller "tuggande" då, bara en mjuk kontakt.

bara för att svara på några av se svar jag fått, jag är inte ute efter något frenetiskt tuggande, eller joxande i hästmunnen, undrade bara rent teoretiskt om någon visste ifall det var någon skillnad...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
172
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
500
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka