Mässingsfrågor

AnnaKarinA

Trådstartare
1. Finns det raka bett i mässing och isf, vart?
2. Reagerar du på ett ekipage som har mässingsträns men vanliga stigbyglar tex?

Jag har köpt ett jättefint träns men stod tydligen och sov eller så i affären, för när jag kommer HEM ser jag att det är mässingsspännen på tränset... *suck*
Men man kanske inte lägger märke till det så mkt?

Sv: Mässingsfrågor

Jag har ett rakt mässingsbett, tror det är från Hansbo. Eko har bland annat.

Och nej, jag reagerar inte på det, men det kanske andra gör? Jag har inte ens tänkt tanken att matcha stigbyglarna också.

Själv kör jag avskavd mässing på tränset, mässing på bettet, rost/silver på stigbyglarna och silver på sadeln. Och brunt träns och svart sadel än så länge. :o :D

Å andra sidan hör det till ovanligheterna att någon mer än vildsvin, kaniner och rådjur ser mig rida. Och dom bryr sig inte. :cool:

Jag har mässingbett om jag har mässingträns, men stigbyglar och vad det är för färg på ringarna på sadeln etc. skiter jag i. Men jag är konsekvent med det som "sitter ihop" så att säga.

Ja Hansbo har raka bett i mässing, har köpt mitt på Börjes (affären), men de finns nog lite överallt antar jag!
Globus borde oxå ha.

Nej jag tycker det är helt ok att ha vanliga stigbyglar o sen mässingsspännen på tränset. Alltså det är ju rätt "långt" från stigbyglarna till tränset :)
Tkr däremot att man kanske ska försöka ha mässingsbett o mässingsspännen på martingal/förbygel om man nu har mässingsspännen på tränset! För annars ser man skillnaden lite mera.
Men äh har du det hemma, så gör det ju absolut inget, det är mer på träning/tävling man e lite mer noga me sånt.

Jag rider omkring med vanliga stigbyglar (sprenger finns ju inte i mässing.... o så har jag mässingsspännen på tränset o mässingsbett oftast men metallspännen på martingalen).

Hansbo har ett, men jag tror att det bara finns i stora storlekar? Kolla konstruktionen innan du köper, har sett en del ojämna, krokiga exemplar... Finns på t.ex Granngården.

Nej, stigbyglarna är så långt ifrån tränset att det inte märks. Däremot ser det lite konstigt ut med silverspännen på tränset och bett av mässing, eller tvärtom.

AnnaKarinA skrev:

Jag har köpt ett jättefint träns men stod tydligen och sov eller så i affären, för när jag kommer HEM ser jag att det är mässingsspännen på tränset... *suck*
Men man kanske inte lägger märke till det så mkt?

Bett finns på Eko.

Vanliga stigbyglar är okej, men det ska vara mässing på bett, träns och martingal.

Jag har ett träns med mässingsspännen och till det har jag ett vanligt tredelat mässingsbett. Sadeln har dock silverspännen och rf stigbyglar :D

Men oj, jag som just ställt samma fråga i en ny tråd. :o Klantigt av mig.

Är också på jakt efter rakt tränsbett i mässing! Börjes och Hööks har inte. Ska kika på Hansbos websida om de har sådant bett som jag vill ha. Eko vet jag inte vart det ligger. :confused:

Jag har mässingspännen på tränset, mässingstigbyglar och mässingringar osv på sadeln. På sadelgjorden och stigläderna är det dock rostfritt (tror inte det öht FINNS i mässing) men det syns förstås inte när man rider. Jag matchar för att jag tycker att det är snyggt, men jag skulle inte kalla det viktigt.

*Machingsfreak-varning här!*

Köp svarta stigbyglar i stället så slipper du tänka på att de inte matchar! ;)

Tack! Kikade just in på deras websida också. Tyvärr ingen sortimentförteckning men man kanske får ta sig en tur dit ut någon dag... :)

Thera skrev:
Själv kör jag avskavd mässing på tränset, mässing på bettet, rost/silver på stigbyglarna och silver på sadeln. Och brunt träns och svart sadel än så länge. :o :D

:eek: :eek: :eek: :eek: :eek:

Jag lägger märke till sånt :o Jag är allergisk mot att inte ha matchande metalldetaljer, även ev. paspoal på schabrak måste matcha. Man kan för bövelen inte ha ett schabrak med guldpaspoal om man har rostfria spännen?! Eller går det? :confused: :D
Precis som sorbe kör jag med svarta stigbyglar så slipper jag ha ångest när jag använder min sadel till unghästen som har mässing på sitt träns :eek: ;)

kryptisk skrev:
Precis som sorbe kör jag med svarta stigbyglar så slipper jag ha ångest när jag använder min sadel till unghästen som har mässing på sitt träns :eek: ;)

vilket märke har du på dina?!

på tävlingsgrejerna har jag mässingsspännen på träns och förbygel/martingalen, sporrarna, sporremmarna och har alldeles nyss köpt ett bar australenisiska stigbyglar i mässing :) , har innan det haft svarta i plast.
matchar alltid med guldpaspoal (har guldfläta på tävlingsschabraket) har aldrig silver, men man kan ju ha vitt eller blått eller andra färger osv.

har även en uppsättning träns,martingal,stigbyglar och lite schabrak med silver :p

Just det, måste kanske poängtera att det är vardagsutrustningen som vi har mässingdetaljer på. Dressyrsadeln och derssyrtränset har rostfritt, dvs rostfria stigbyglar även. :D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 686
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 250
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 755
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka