Jag tror ganska starkt på ett samband mellan vaccinerna mot de så kallade barnsjukdomarna (mässling, vattukoppar, rödahund, kikhosta) och den explotionen av allergier man sätt efter 1970.
Om man tittar på oss födda på 60 talet och tidigare (som har haft alla barnsjukdomarna) och jämför med de som är födda efter att de olika vaccinerna är införda i systemet så är det oproporsioneligt många av de födda efter 1970 som har allergier. Vilket leder mig till att tro att "barnsjukdomarna" är nödvändiga för att styrka imunförsvaret i allmänhet.
Det finns en hypotes som heter hygienhypotesen som i korthet just går ut på att immunförsvaret måste kalibreras via infektioner/annat stimuli i tidig barndom för att man ska senare slippa allergier, men att just våra traditionella barnsjukdomars bortvaccinering skulle vara de som gjort att allergiutvecklingen skenat är en ganska kontroversiell slutsats. Snarare har infektioner med bukfokus, typ salmonella, varit i ropet för den forskning som jag tagit del av. Allergiernas gåta är inte löst men forskningsfältet är stort