Måste ange lösenord när datorn vilat

Magiana

Trådstartare
Jag har råkat ställa in datorn så att jag måste ange lösenord så fort datorn har gått i viloläge och jag vill väcka den igen. Till råga på eländet går datorn i viloläge väldigt fort, t.ex. om jag svarar i telefonen. Kruxet är att jag inte har varit inne i kontrollpanelen och petat på väldigt länge, så jag har ingen aning om hur det här har uppstått.

Hur gör jag för att få bort krånglet? Har jag fått in skit i datorn när jag installerade en screenrecorder här om dagen?

windows 10? Hade samma problem länge och jag slet mitt hår! Tror jag gjorde så här.. det var ett tag sedan nu.
Jag plockade fram "gamla" Kontrollpanelen, användarkonton, hantera konton, ändra konton. Väl där kunde jag ta bort lösen.
Innan jag fann detta sökte jag länge på nätet hur jag skulle bli av med lösen, provade allt jag hittade, inget fungerade.
Mitt lösenord bara dök upp från ingenstans en dag utan jag hade gjort något. (Vad jag vet)

windows 10? Hade samma problem länge och jag slet mitt hår! Tror jag gjorde så här.. det var ett tag sedan nu.
Jag plockade fram "gamla" Kontrollpanelen, användarkonton, hantera konton, ändra konton. Väl där kunde jag ta bort lösen.
Innan jag fann detta sökte jag länge på nätet hur jag skulle bli av med lösen, provade allt jag hittade, inget fungerade.
Mitt lösenord bara dök upp från ingenstans en dag utan jag hade gjort något. (Vad jag vet)

Ja, det är Windows 10. Jag blir helt matt av tanken på att göra som du säger eftersom jag inte begriper hur man gör. Vadå gamla kontrollpanelen?

Jag kollade lite bland användarkonton (finns ett, d.v.s. mitt) i nuvarande kontrollpanel och jag hittade inget om lösenord.

Jag hittar tyvärr ingen ikon.

Däremot hittade jag ett ställe där man kunde göra inställningar och under "Kräv inloggning när du har varit bort" så står det "Aldrig". Det är ju så det ska vara så jag fattar inte...

Är du inne i Kontrollpanelen eller Inställningar?
Jag kunde inte ta bort lösen genom profilen i inställningar
Jag vet, krångligt

Jag gick på Kontrollpanelen\Användarkonton\Användarkonton och där fanns länken Ändra mitt konto i datorinställningar.

Du menar inte strömsparläge? Vid viloläge stängs ju datorn av.
Man kan ställa in hur länge det ska ta innan den går i strömsparläge resp. viloläge. Tror det är under "energialternativ".

Förstår jag dig rätt att du vill ta bort lösenordet?
I så fall: Om du klickar på startmenyn (flaggan nede till vänster menar jag) så kommer ett "fönster" upp med en lista över senast använda program, aktuella händelser o.s.v. Överst där är din användarbild och namn.
Klicka på det och välj ändra kontoinställningar.
I fönstret som öppnas väljer du inloggningsalternativ i den vänstra menyn. Då får du upp alternativ som ändring av lösenord, pinkod och bildlösenord OCH överst står det "Kräv inloggning när:"
Där kan du välja "aldrig".

Om du istället vill förhindra viloläget så klicka på batteriikonen nere till höger och välj Inställningar för energialternativ.
Där kan du ställa in hur lång tid det ska ta innan strömsparläget går in. Eller om det inte ska gå in alls.
Förvalt har man "Balanserat läge". Jag har valt att ändra högprestandaläget till att aldrig gå i viloläge när datorn är kopplad till strömkabeln.
Det gör jag genom att välja Fler energiinställningar under rubriken Relaterade inställningar och kryssa för det schema jag vill använda (kan hända att man måste klicka på visa ytterligare alternativ för att se alla) och så ändra inställningar på det schema jag väljer. Där ställer jag in det som jag vill ha det.

Hoppas det kan vara till hjälm :)

Förstår jag dig rätt att du vill ta bort lösenordet?
I så fall: Om du klickar på startmenyn (flaggan nede till vänster menar jag) så kommer ett "fönster" upp med en lista över senast använda program, aktuella händelser o.s.v. Överst där är din användarbild och namn.
Klicka på det och välj ändra kontoinställningar.
I fönstret som öppnas väljer du inloggningsalternativ i den vänstra menyn. Då får du upp alternativ som ändring av lösenord, pinkod och bildlösenord OCH överst står det "Kräv inloggning när:"
Där kan du välja "aldrig".

Om du istället vill förhindra viloläget så klicka på batteriikonen nere till höger och välj Inställningar för energialternativ.
Där kan du ställa in hur lång tid det ska ta innan strömsparläget går in. Eller om det inte ska gå in alls.
Förvalt har man "Balanserat läge". Jag har valt att ändra högprestandaläget till att aldrig gå i viloläge när datorn är kopplad till strömkabeln.
Det gör jag genom att välja Fler energiinställningar under rubriken Relaterade inställningar och kryssa för det schema jag vill använda (kan hända att man måste klicka på visa ytterligare alternativ för att se alla) och så ändra inställningar på det schema jag väljer. Där ställer jag in det som jag vill ha det.

Hoppas det kan vara till hjälm :)

Jag får prova i morgon då jag sitter vid den datorn.

Windows 10 är ett självinstallerande virus som man får rensa bort då o då. Satans otyg.
Min privata dator funkade inte med Windows 10, så jag fick återgå till Windows 7. Jag hade väl fått anlita en datatekniker för att få den att fungera med det operativsystemet, men det var det inte värt tyckte jag.

I morse gjorde datorn en uppdatering av gigantiskt mått och jag har inte stött på problemet idag. Däremot har datorn varit lite seg med att starta program och sökfunktionen i mejl och på hårddisken har inte fungerat särskilt bra (typ inte alls).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
2 016
Senast: Zpunk
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag... 26 27 28
Svar
544
· Visningar
92 119
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
1 593
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Vet inte om denna tillhör hantering! Men det är väl just hästens hantering jag är fundersam över. Läs vidare. Idag var jag och... 2
Svar
34
· Visningar
4 383
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka