Bukefalos 28 år!

Måste bara få berätta

Gnist

Trådstartare
Om min lustiga lilla lapska
(som för den delen inte är så liten längre..Höjdmässigt som finsk spetsarna och betydligt tyngre :o )

Tränar ju lite "sitt", "ligg" och "upp" med henne utöver att hon ska gå i koppel och hon kan ju det rätt bra nu.

I sin iver att vara till lags, så utför hon både sitt och ligg snabbt och snyggt, men hon gör det innan kommando kommit :eek:

Jätteglad och konstant svansviftande under de mycket korta stunderna jag tränar med henne och hon blir till sig av lycka när hon har gjort rätt och får beröm.

Just att hon gör moment utan kommando "i förväg" har jag bara ignorerat hittills.

När hon lägger sig/sätter sig direkt hon tror att jag vill det, så får hon antingen kommandot "upp" "ligg" eller "sitt" vilket hon då utför och får beröm för.

Godistränar alltså inte med henne utan använder enbart röst och kroppsspråk som belöning..

Så mina kära vänner: Hur ska jag få henne att invänta mitt kommando om vad hon ska göra?
 
Sv: Måste bara få berätta

Du kan väl testa och säga ; Sitt, ligg, sitt, ligg... Så att hon får tänka lite innan hon gör de.. sen kan du ju ändra till ; Ligg, ligg, sitt, ligg, sitt.. Så att hon verkligen får tänka innan hon gör något, då måste hon vänta på kommandot :) Testa går ju alltid ;)
 
Sv: Måste bara få berätta

Godistränar alltså inte med henne utan använder enbart röst och kroppsspråk som belöning..

Så mina kära vänner: Hur ska jag få henne att invänta mitt kommando om vad hon ska göra?

Så gör min också när hon vill något väldigt mycket. Hela registret spelas upp.
Inte dagligen, men stundtals gör hon saker jag vill innan jag hinner be om det.
Det var värre i vintras än vad det är nu.

Min teori är att hon läser av mitt kroppspråk jäkligt bra.

För att kringgå det satt jag i början på en stol, stilla, och gav kommandon:D Det gav resultat, oavsett vad orsaken var.
Samt att jag numer tänker mer på hur jag står och går.
Eftersom vi inte tävlar och saknar ambitioner utnyttjar jag det faktum att vi har en del tysta kommandon också.
 
Sv: Måste bara få berätta

Måste ju uppdatera med rykande färska bilder också :angel:

Minerva_3.jpg


Minerva_2.jpg


MInerva_1.jpg


Minerva_8.jpg


Minerva_11.jpg


Om 3 dagar är hon "hela" 6 månader gammal :D
 
Sv: Måste bara få berätta

Min hund är med en sån som konstant bjuder på ett beteende. Det bästa man kan göra är att bekräfta när hunden gör rätt.

"Ligg" - Hunden lägger sig - "Braaaa ligg, duktig ligg.. Braaa ligg.." och godis/klapp.

Sen kan man strunta i att köra mer repetitioner. Utan istället gå iväg en bit, kalla in, "Sitt" - Hunden sätter sig - "Bra sitt, duktig sitt." Osv.
 
Sv: Måste bara få berätta

Jo, hon är rätt läcker den lilla :D

Har just nu den bilden som skrivbordsunderlägg :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Måste bara få berätta

så långhårig hon är! är det vanligt att de har så mycket päls? men fiiin var hon!

aliides tips var jättebra, så jag har inget att tillägga.
 
Sv: Måste bara få berätta

Enligt den som jag ställde henne för för ca 1 månad sedan, så har hon en "underbar valppäls" :D

Vi får väl se hur vuxenpälsen blir senare, men hon verkar vara av det lurvigare slaget vad det ser ut för tillfället :banana:
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 789
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Hemmet Ni vet ju hur jag tjatat om att få flytta ut på landet. Nu verkar jag ha hittat ett litet hus att hyra! Muntligt är i princip allt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 447
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 809
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp