Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Jag har hd röntgat mina blandraser ja... Varför skulle jag inte? Men den jag nu äger har jag inte gjort det med och tänker inte göra då hon numera är 9år gammal.Har inga problem med vare sig höfter,armbågar,syn eller andra fysiska åkommor i den bemärkelsen.Dock överviktig pga dåliga jakt tider denna vinter men det är ju lätt åtgärdat nu när våren förhoppningsvis kommit.

Jag svarade på ett inlägg där någon tvivlade på att jag haft hund en längre tid. Vad är ditt problem?? Vill du inte läsa mina inlägg så låt bli,man behöver inte bli otrevlig mot någon för att man väljer att besvara inlägg??:cool:

Jag hittar många omplaceringar på blocket gällanda blandraser ja. Men jag hittar också otroligt många omplaceringar på renraser också och då via privat personer, hundpensionat,polisen,hundstall,uppfödare. Men det är ju inte det jag diskuterar så jag förstår inte frågan/uppmaningen.Som så många så "vänligt" nu påpekat antal gånger så har jag fått svar på min fråga och åter igen så svävar det iväg enbart för att jag inte har ett jota emot blandraser....

KL
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, så frågan kanske redan ställts. Ber om ursäkt i så fall.
Varför är det inte lika tabubelagt med korsningar i hästarnas värld. Där verkar det mer ok att avla på prestation och att blanda hej vilt för att försöka få fram det man vill ha.
Jag har aldrig fattat skillnaden.

Men var har du läst så mycket att mot blandrasägare?
Det lilla jag sett när hunden redan är köpt, det är "varför stödja den aveln"? Förkommer för övrigt även för vissa sjuka raser som tex bulldoggar.

Varför köpa en blandras där man inte vet vad man får? Ok om man har bra koll på linjerna bakåt men hur ofta har man det? "Det är billigare, jag har inte råd med en renrasig" är enligt mig inte ett "godkänt" argument- så svårt är det inte att spara ihop till en renrasig hund med tanke på allt som kostar runt i kring.
Vart jag läst detta? Mycket här på Buke, någon frågar ang blandras och vips så är maffian framme och bannar denna stackars TS så det ryker om det. Och på andra hundforum.Jag har hört på bruks hur det helt öppet och högt rackas på balndis ägare så svårt är det inte att undgå höra ...
För egen del så har jag köpt för att jag inte hittat den enskilda ras jag vill ha. Eftersom vi har jakthundar enbart just nu så ville vi ha en allround och då blev det en korsning som kan driva både små vilt och "stor" vilt.

Vad kallas det för då? När en instans som Skk medvetet förmedlar och stödjer uppfödare av defekta hundar?? De förmedlar modifierade raser(uppfödare).
Modifierad avel mao. Kallt skulle man kunna kalla det för kontrollerad defektavel,MEN det gör jag inte (än)

En seriöst avlad renras har en klart mycket bättre "garanti" än en blandras, oavsett hur blandrasen är avlad. Jag kan plocka fram Schäferuppfödare på fem sekunder som har mycket homogena linjer och där chansen för en sund, mentalt bra arbetshund är klart högre än risken för det motsatta. Som valpköpare har man ett ansvar att leta fram den bästa uppfödaren och inte nöja sig med en skk-registrering.

Att blandraser skulle vara bättre mentalt låter som ännu en myt. Av det hundratal hundar som passerat på mina kurser så har i princip varenda blandras haft någon kneipghet för sig som berott på inkompatibelt mentalitet mellan de raser som ingår i hunden.

Har jag med funderat på otaliga gånger.Men eftersom detta är hundforum så har jag valt att inte ta den diskussionen här...Men ställ den gärna inne på hästavdelningen ;)

Nej jag ska ärligt erkänna att folk har blandat alldeles för fritt och sedan 3-4 år tillbaka så har defekta blandisar uppkommit mer och mer. Främst mentalt sett.Tyvärr för hunden.

Är inte helt säker på om jag förstår dig där Peter:confused:

Bulldoggar har som alla raser, en rasstandar (inte SKK som skrivit den, om nu någon tror det )

RAS måste alla rasklubbar skriva och där ska rasklubben uppge de problem som finns i rasen och vad som ska göras åt det.
Anser rasklubben att det behövs hälsokrav på rasen så föreslår de det till SKK.
Som sätter kraven på föräldrar djuren för att det ska gå att reg. valparna.

SKK har dessutom sagt åt utställnings domarna att de i visa raser (tex Bulldoggar)
Ska uppmärksamma vissa problem och vara ”hårda” i bedömningen av dessa.
All avel tar tid det tar många generationer innan man ser resultat.

SKK befrämjar inte osund hundavel på någor vis såvitt jag vet.
Tvärtom de godkäner i de flesta fall (alla) förslag från resp. rasklubb om hälsoprogram.

Vad mer skulle de kunna göra?
Vill gärna få förslag!

Att vissa raser ens är tillåtna är att främja osund avel. Ta Chinese Crested som ett exempel. Där tillåter man avel på en letal gen och varför...jo, för att vissa tycker det är fränt med en pälslös hund.

De engelska bulldoggarna har en sådan exteriör att rasen i princip har förlorat sitt existensberättigande. Det finns inte en enda nu levande hund av den rasen som har en sund exteriör och att få tillbaka den typ som fanns på 1800-talet är smått omöjligt.

Förresten, hade varit intressant att få se seriösa uppfödare få mer uppmärksamhet i media när det gäller uppfödning av den "äkta" schäfern 2010!! Rakryggade med naturlig benställning och gång!!

En hund är en hund. Dålig uppväxt är det man kan skylla på. Kanske mer oansvariga i det stora hela som har köpt blandraser bara för att dom är billiga. Tror dock mest det handlar om tuffare raser tex Amstaff och Rottis, Dobermann osv. Där ska man skylla på människan och yttre påverkan. Det kan lika gärna vara där problemet sitter som hos hunden själv.

Det är väldigt naivt och okunnigt tänkande. Det finns stora skillnader i mentaliteten mellan de olika raserna och därför också olika stor risk för att det kan gå illa. Min Schäfer är inte som mina rottisar var och han ligger ljusår från pyreneerna.

Vissa hundraser är generellt svårare än andra. Det är ingen hemlighet.

Hästar har inte alls samma rasvisa skillnader i mentaliteten som hundar har. Därför är det skillnad.

Någon måste ju börja även om du inte anser att det bör vara sverige.
PL

Det enda jag sagt är att jag inte tror på registrerings- och utställningsförbud av vissa raser ensidigt beslutat och genomfört i ett land. Annat, som kupering och SKKs nya Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar tycker jag är alldeles utmärkt att vi inför.

Jag hoppas att svenska domare utomlands blir påverkade och dömer efter rasstandarden, inte bara extremvarianterna. "Riklig päls" behöver inte betyda att den släpar på marken och döljer hunden från nos till svans. Och så vidare. Det kommer att leda till debatt i domar- utställar- och uppfödarled. Ja, det är att vända en supertanker, men även om det tar tid är det enda vägen jag ser framkomlig i verklighetens hundvärld.

I Hundsport Special intervjuades representanter för rasföreningarna för Basset Hound, Fransk Bulldog och Engelsk Bulldog. Deras svar kan sammanfattas med "Men farligt är det ändå inte!" Inte särskilt uppmuntrande. Kommer man åt dem med förbud? Jag tvivlar.

Jadzia skrev:
Att vissa raser ens är tillåtna är att främja osund avel. Ta Chinese Crested som ett exempel. Där tillåter man avel på en letal gen och varför...jo, för att vissa tycker det är fränt med en pälslös hund.

De engelska bulldoggarna har en sådan exteriör att rasen i princip har förlorat sitt existensberättigande. Det finns inte en enda nu levande hund av den rasen som har en sund exteriör och att få tillbaka den typ som fanns på 1800-talet är smått omöjligt.

Jag håller med! Men försök att förbjuda dem, oavsett djurskyddsskäl. "Förmyndarsverige" blir det mildaste uttrycket i folkstormen. Tidningarna kommer att svämmas över av bilder på små barn som tårögt kramar om sin trubbnosiga/skalliga älskling medan rubriken skriker ut "Myndigheterna vill döda Lisas bästa vän11!!" (Oavsett om det bara handlar om reggningsstopp)

Senast ändrad:

Problemet är att domarna och uppfödarna läser rasstandarderna som fan läser bibeln. De flesta standarderna är inte omskrivna på en massa år, om alls. Ändå har vi en stor förändring utseendemässigt på en mängd raser. Och ja, kan vi föreslå att förbjuda raser som anses för farliga (Danmark ligger före oss där och har t o m talat om vilka raser de har till förslag att förbjuda) så¨kan vi också förbjuda raser som har spelat ut sin roll och blivit för extrema i sina exteriörer att det har blivit ett hälsoproblem för dem själva. Vi måste ha ett fungerande djurskydd i det här landet. Ett problemet är att uppfödarna till de här raserna vägrar inse att de föder upp hundar som inte mår bra. Dom bidrar till djurplågeri och SKK tillåter det. Hur kan man då kalla sig seriös och djurvän?

Jag hittar många omplaceringar på blocket gällanda blandraser ja. Men jag hittar också otroligt många omplaceringar på renraser också och då via privat personer, hundpensionat,polisen,hundstall,uppfödare. Men det är ju inte det jag diskuterar så jag förstår inte frågan/uppmaningen.Som så många så "vänligt" nu påpekat antal gånger så har jag fått svar på min fråga och åter igen så svävar det iväg enbart för att jag inte har ett jota emot blandraser....

Poängen var att blandraserna är kraftigt överrepresenterade eftersom de oftast avlas utan ett mål. Sen ligger de ute efter några månader på blocket på grund av "allergi"/allergi/tidsbrist/fel färg/jobbig mentalitet m.m. De rasrena hundar som omplaceras görs väldigt ofta via uppfödare/rasklubb vilket gör att den som väljer en omplacering därifrån har en mycket bättre chans att bilda sig en uppfattning om hur hunden är.

Ren nyfikenhet förresten... Vad har ni korsat för att få fram en hund som driver både små- och storvilt? Wachtel hade antagligen passat er ypperligt, eller varför inte en Münsterländer? Tysk terrier hade inte heller varit fel - beroende på vilken typ av jakt ni bedriver. Ni hade ju lika gärna kunnat få en hund som driver varken eller.

Jag har för mig att du håller på med jakt? Själv kan jag absolut ingenting om jakt och därför blev jag nyfiken när jag såg denna kombination på Blocket: västlaika/jämthund/schillerstövare. Valparna är avlade för björnjakt står det, med jaktgaranti. På köpet kommer de också att kunna jaga älg och vildsvin. Stämmer det? Kanske är detta helt OK, jag vet inte och därför frågar jag. Men har sett andra annonser där ett antal jaktraser korsats för att, vips! ge någon sorts allround jakthund. Går det?

*KL*
Såg för övrigt en annan annons också med "käcka" valpar, korsning rottis/schäfer/kanadensisk wolf dog. Endast 3500 kr, jättesöta och med köpeavtal. Föräldrarna finns dessutom att se i hemmet.
Undras vad tanken är med korsningen? vilken sorts hund är det man vill få fram?

KL
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, så frågan kanske redan ställts. Ber om ursäkt i så fall.
Varför är det inte lika tabubelagt med korsningar i hästarnas värld. Där verkar det mer ok att avla på prestation och att blanda hej vilt för att försöka få fram det man vill ha.
Jag har aldrig fattat skillnaden.

Det finns ett mycket enkelt svar på den frågan. För det första klassas hundar som det husdjur som är mest sjukdomsdrabbat i världen. För det andra så avlar man hästar i huvudsak på sina fysiska färdigheter, samt att man föredrar medgörliga hästar.

Hundar, som är intelligentare än hästar och går att använda till mer intellektuella uppgifter och avlas därför därefter. De avlas för jakt, och inom den genren avlas raser på jakt på specifika djur. Man avlar dem extremt duktiga på sin uppgift, i första hand mentalt.

Likaså vallhundar, de avlas specifikt och hårt på att bli extremt duktiga vallare. Även där specificieras avlen på de djur hunden är avsedd att valla.
Får och kor ska inte vallas på samma sätt, därför behövs olika egenskaper på de raser som ska valla det specifika djuret. En BC är lämpad för får, en cattle dog kan vara för tuff för dem.

En tax jagar inte på samma sätt som en jämthund, en jämthund jagar inte på samma sätt som en jaktspaniel. De är FÖR specificierade på sitt område! Oftast i den mån att de inte mår bra om de inte får utföra den specifika uppgiften de varit avlade för i åratal. DÄRFÖR kan det klaffa så fel om man blandar dessa raser med varandra. Det blir en mental konflikt.

Vilken hopphäst mår dåligt av att inte få hoppa? Vilken dressyrhäst mår dåligt av att bara få gå i en stor hage hela dagarna? Ingen, för hästar funkar inte på samma sätt, och aveln fokuseras på de fysiska färdigheterna i huvudsak.
Skillnaden är milsvidd och det är därför man inte kan jämföra blandrasavel mellan hästar och hundar.

Vart jag läst detta? Mycket här på Buke, någon frågar ang blandras och vips så är maffian framme och bannar denna stackars TS så det ryker om det. Och på andra hundforum.Jag har hört på bruks hur det helt öppet och högt rackas på balndis ägare så svårt är det inte att undgå höra ...
För egen del så har jag köpt för att jag inte hittat den enskilda ras jag vill ha. Eftersom vi har jakthundar enbart just nu så ville vi ha en allround och då blev det en korsning som kan driva både små vilt och "stor" vilt.

Lite off topic men....

Jag är med nyfiken på vad det är för raser i er hund? Och vad ni jagar med den? Håller med föregående inlägg om att Wachtel, TJT och Münsterländer säkert skulle ha kunnat passa om man vill ha en allround hund.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 115
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Stärka 3 åring