Måste bara fråga

Sv: Måste bara fråga

Eftersöks hunden menar du? Ja det är en Laika(inte vår)
Eller du menade hektaren? Ja de är tillräckligt stora för gris då vi använder oss utav vak jakt.

Jag tänkte mest på att du skrivit tidigare att hunden ställde gris, men det kanske den bara gör på annan mark då...

Jag håller nog med Gnist, här har vi gråhund till älg, Slovensk kopov till gris och en PBGV till resten ;) Flatten till eftersök, apportering och allt annat man kan hitta på!

Jag vill inte ens tänka tanken på hur en jämte/finsk spets/fauve-korsning skulle bli :D

Iofs spetsarna enbart skulle nog funka bra som allroundställande hundar, men att hiva in en drivande ras i mixen?? Njäääää det blir inte bra.

Visst kanske någon individ skulle funka godtagbart, men det räcker liksom inte.

Man får väl grunda med en massmedial kampanj mot defektaveln så kommer det inte bli något snyft.
Jag fattar bara inte hur SKK årtionde efter årtionde kan ställa sog bakom en olaglig avel som i vissa fall bara blir värre o värre, lite tomma ord om att man jobbar på problemet , sen blir det inte mer.
PL

Jaha, nej vi släppte ju inte henne för svinjakt utan hon ställde själv gris. 2 gånger har hon gjort detta.Men vi använder henne inte till det...

Man får väl grunda med en massmedial kampanj mot defektaveln så kommer det inte bli något snyft.
Jag fattar bara inte hur SKK årtionde efter årtionde kan ställa sog bakom en olaglig avel som i vissa fall bara blir värre o värre, lite tomma ord om att man jobbar på problemet , sen blir det inte mer.
PL

Exakt. Det sägs så mycket men i slutändan blir det inget ändå.

SKK är ingen fristående myndighet precis. OK, jag är inte så hemma på föreningsverksamhet och -politik, men en sak som att införa utställnings- och/eller reggningsförbud för vissa raser kan väl bara tas av kennelfullmäktige? Där representanter för just de raser som ska förbjudas sitter... tillsammans med representanter för raser som inte är aktuella för dagen men kan bli.

Från SKK:s hemsida

Kennelfullmäktige (KF) är Svenska Kennelklubbens riksdag och hålls vartannat år. Deltar gör representanter för de olika läns- och specialklubbarna, totalt omkring 200 personer. Det är under KF alla övergripande beslut som rör organisationen fattas. KFs beslut ligger sedan till grund för Centralstyrelsens arbete under de följande två åren.

Länsklubbsfullmäktige (LKF)
I samband med KF hålls också länsklubbsfullmäktige med delegater, som är länsklubbarnas högsta beslutande instans i ärenden som avser gemensamma frågor för länsklubbarna. LKF hålls vartannat år.

Min fetstil.

Alltså är det representanter för de raser som ska "svartlistas" som ska vara med och ta beslut.

Och av allt att döma är inte rasföreningarna så särskilt villiga att erkänna att det finns några större problem.

Sedan har jag för mig att det pga något.. jag minns inte vad.. nu är svårare för SKK att förbjuda raser. Att tex vissa "varg-raser" (där man förut korsat varg med hund och därefter fått fram en viss ras) varit tvungna att godkännas för att någon annan redan godkänt dem. Kan det varit EU som hade med det att göra kanske? Någon som har koll?

SKK är med i en internationell organisation vars bokstäver jag inte kommer på just nu(inget med EU att göra). Men innebär detta att det är ok att stödja lagbrott? Ibland måste man visa civilkurage.
PL

Jag har aldrig någonsin påstått att jag tycker att det är bra att vissa raser får vara som de är, det hoppas jag att du inte fått för dig att jag skrivit? Det jag menade är att det kan vara så att det är krångligare att förbjuda en ras än att bara få SKK att gå med på det, beroende på hur det hela är utformat.

EU brukar ha med "all skit" att göra. Men är det verkligen EU som har ett finger med i spelet i detta fall? Är det inte en internationell organisation (FCI?) som SKK ingår i? Tror att det är en mycket tungrodd process att få raser förbjudna, om det ens är möjligt. Att däremot besluta om åtgärder för en sundare avel borde ju vara enklare.

SKK är med i en internationell organisation vars bokstäver jag inte kommer på just nu(inget med EU att göra). Men innebär detta att det är ok att stödja lagbrott? Ibland måste man visa civilkurage.
PL

Bästa sättet att komma åt problemet är varken att verka via SKK eller att lägga ner den samma. Det är genom att lagföra själva brottet och konfiskera/kastrera oläpligt använt avelsmaterial. Det slår hårt i plånboken för lagöverträdarna, och det är samhället som stiftat lagarna som bestämmer vad som är lagöverträdelse och inte. Samhället kan ingen välja att gå ur, och det spelar ingen roll vad det är för ras/raser som det avlas på. Är det lagbrott så är det, och det prövas i domstol. Civilkuraget ska gemene man stå för och anmäla när brottet sker. Det hjälper inte att bara knyta näven i fickan eller snacka om att någon annan ska göra något.

Det är frustrerande att jobba inom en klubb och vilja mer än vad man får igenom. Det betyder inte att det är dåligt med klubb, men demokrati gör saker och ting tungrott. Å andra sidan är förankringen betydligt bättre när besluten väl fattas, så fler är benägna att efterfölja reglerna. Det tar tid och en jäkla massa snack innan man får majoritet för något som är så radikalt som att ändra avelsinriktningen på raser. Att det snackas inom SKK ska ses som ett tecken på att vändningen är igång. Det finns också ett par bra steg i rätt riktning med RAS och nya domaranvisningar. Visst kan man önska att det skulle gå fortare, men då får man gå via myndigheterna som kan lagstifta och inte behöver bry sig om demokrati i var enda liten fråga.

*lån*

Är ju enkelt att "kasta skit på skk", när rasklubbar och uppfödare inte tar sitt ansvar för den ras de företräder..

Skk är ju ingen myndighet och de kan ju inte bestämma sig för att utesluta/banna vissa raser bakom ryggen på fci eller på eget bevåg ändra i standarderna utan kontakt med de olika rasernas hemland, som faktiskt är de som sätter och ev ändrar rasstandarden för sitt lands raser.

Förändringarna måste ju komma från uppfödare och rasklubbar och pga att de själva inser att rasen de avlar på och ska ta tillvara är galet ute och det är väl möjligtvis där skk kommer in genom att ex.vis som de gjort listat vissa raser som det ska hållas extrakoll på och där överdrifterna inte ska premieras.

Detta är ju dock inget som görs över en natt direkt och speciellt inte när (i många fall) rasklubbar och uppfödare stretar emot. Är ju bara att läsa trådar här inne där osunda hundraser "försvaras" med att det "minsann inte är några fel på dem och att det finns raser som är mer sjuka/defekta" enligt dem själva :cool:

Men många gånger är det inte alltid rasstandarden som är ett problem. Utan hur den tolkas i modern tid. SKK kan ju påverka och ta ställning, och det är ju dit man vill komma (vad jag förstår).

Och varför skulle flera f-bolag lämna ut felaktiga uppgifter till mig menar du?

Nej det menar jag inte att de skulle gjort. Tvärtom. Varför skulle försäkringsbolag lämna ut felaktiga uppgifter? Det finns liksom ingen logik i det. Det är därför tror jag på dem.

Nej det menar jag inte att de skulle gjort. Tvärtom. Varför skulle försäkringsbolag lämna ut felaktiga uppgifter? Det finns liksom ingen logik i det. Det är därför tror jag på dem.

Men du sa ju nyss att blandraser överlag var friskare? Eller är jag helt ute på cykeln?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 115
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 821
Senast: QueenLilith
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 180
Senast: Otter
·
Övr. Hund jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra av honom. han är helt besatt av vatten. va har haft honom i några dagar nu och det blir... 2
Svar
24
· Visningar
7 376
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka