måste bara fråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SHIRE__83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 909
S

SHIRE__83

blir inte hästens rygg snedbelastad när nån rider med en "damsadel":crazy:

Sv: måste bara fråga

gissade nästan på det! såg så utt på bilden.... hoppas ingen gör det då....

Jag vill veta vad det uttalandet baseras på, för de damsadlar jag har suttit i måste man sitta mitt i och förbli balanserad över hästen.
Dessutom ser inte en damsadels bossor ut som en vanlig sadels - alltför att inte snebelasta hästen.
Jag har dessutom sett damsadel tillpassas med tryckplatta hos en sadelmakare i Wales och där fanns inte tryckpunkt någon stans. Hade den snebelastat hade det gett utslag på dataskärmen

STOP STOP de va jag som frågade för jag såg en bild i en bok men de stod inget om dom... jag tyckte bara att de såg så snedbelastat utt när man sitter med benen på samma sida.. på bilden såg det utt som att anlednigen att man satt kvar var "öronen" på sidan på sadeln. å då måste det juh bli snett.. eller?? jag har säkert fel hoppas det :crazy:

Man hänger inte på byglarna som om de var någon diffus hängstolpe.
Man sitter i mitt över sadeln och har höger ben över den övre bygeln och den sitter väldigt högt upp.
Vänster fot sitter som vanligt i en stigbygel och om man förlorar balansen eller exempelvis hoppar så trycker man benet lätt uppåt för att söka stöd mot den undre bygeln.
Som jag sade tidigare, de är inte där för att hängas i. Det är dålig ridning.
På vissa sadelmodeller är dessutom byglarna flyttbara så man kan varva med att rida med benen på både höger alternativt vänster sida.

Det svåraste med damsadelridning, tycker jag, är att få tag i en sadel som passar ryttaren och som ryttaren kan sitta korrekt i viktmässigt på hästen.
Tyvärr har jag ingen scanner annars hade jag lagt in alla de illustrationer jag har som förklarar det hela mycket enkelt.

Jag tror att lite av denna tanke med snedbelastning kommer ifrån att här hemma ser man sällan sadlar som passar så bra och man fixelitrixar väldigt för att få det att stämma vilket det inte gör till trots.
Dessutom är en damsadel inget man bara slänger på och rider iväg med. En traditionell sådan är väldigt tung sadelmässigt sett och det tar lång tid att vänja in hästen med den så att hästen kan bygga upp och anpassa sina muskler.
Första gången en damsadel lades på i england så fick hästen bara ledas runt och vänja sig vid vikten.

Hej hej! Såg faktiskt ett program om detta och trodde också att det skulle bli snedbelastat. Men de sa att , som sagt innan, om man bara fördelar vikten rätt och sitter rakt, vilket skulle vara lättare i damsadel, så är det inta alls så. Det var riktiga damsadelsryttare som sa detta, de gjorde det mesta i damsadel. Imponerande faktiskt!

Rider man rätt i en damsadel, så blir svaret: Nej man snedbelastar inte.
Det handlar om en tredje tyngdpunkt i låret vill jag minnas.

Rider man fel så belastar man ju snett i vilken sadel man än väljer.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 951
Senast: Görel
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
269
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka