Måste göra om foderstat totalt, tips och råd?

Ek3n

Trådstartare
I onsdags var jag med hästen hos veterinären för en rutincheck av tänderna, då visade det sig att hon hade ett stort karieshål i den tand som ligger närmast bettet i överkäken, höger sida. Detta trodde veterinären berodde på en gammal liten bettskada, som sen har blivit värre med den foderstat hon har haft.

Så nu måste hennes foderstat ändras om helt. Hon ska helst gå på bara grovfoder, eller nått sockerfritt kraftfoder typ havre (så allt pelleterat foder, müsli m.m. går helt bort), betfor är också förbjudet..

Idag hämtade jag hösilage jag har fått rekommenderat, såhär såg analysen av det ut:

DSC_03151_zpsd2c21123.jpg


Hästen som ska ha detta är en liten storhäst på 157 cm, ädelt tyskt varmblod som inte är svårfödd men som kan äta en heldel utan att gå upp. Hon rids aktivt ca 5 dagar i veckan, en av dem är lite tuffare träning för tränare.

Jag har fått rekommenderat att hon ska gå på 10 kg/dag, men vad tror ni? Kan hon gå på bara detta eller hade ni gett henne något mer? (måste vara helt sockerfritt isf)
 
Å vad avundsjuk jag blir. Önskar jag hade så bra värden. Det är ju perfekt för dig nu när det räcker med grovfoder och mineraler. Grattis!
 
Vad skönt att höra! Jag försökte tolka analysen själv med hjälp av nätet med gick sådär.. Tur att Buke finns då :)
Frågan är bara hur jag ska få i henne mineralerna.. Har gett miner blå innan och det ratade hon även med betfor :banghead:

Finns det några mineraler som är smakliga, men utan socker då såklart? :crazy:
 
Vet inte hur det är med socker men min kräsna pojk äter hippo selection direkt ur handen. Luktar äpple när man öppnar hinken! Smaskens!
 
10kg kan nog bli i minsta laget men vill du inte ge kraft så öka höet.
Däremot förstår jag inte sockertanken, höet innehåller 58g per kg.
inte direkt sockerfri foderstat..
 
Klart att det är svårt att komma förbi att ha en helt sockerfri foderstat, men kan man undvika det så långt som möjligt så är det ju toppen :)
 
10kg kan nog bli i minsta laget men vill du inte ge kraft så öka höet.
Däremot förstår jag inte sockertanken, höet innehåller 58g per kg.
inte direkt sockerfri foderstat..
Det är klart att man kan ge den mkt mer än 10-12kg som jag skrev. Men ha i åtanke att det är en liten ädel häst på 157cm. Väger kanske 500kg
 
Kanske ska tillägga att det var veterinären som sa att ca 10 kg av detta hösilage skulle fungera.. Men man får såklart se hur hullet är och öka ifall behov finns :) Är ju inte hugget i sten.
 
Jag läste att hästen inte var lättfödd. Min 160häst som visserligen är svårfödd hade behövt äta 16-17 kg för att få sitt behov uppfyllt.

Värdena är per kg ts, inte per kg foder.
 
står iof både per/kg och per kg ts

skit samma, alla hästar behöver individuell foderstat. det är vi alla överens om
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en förälder med alkoholmissbruk sedan många år tillbaka. Det finns även annan psykisk ohälsa med i bilden, som depression och...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 792
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 371
Hästvård Hej! Min älskade häst har fått kolik och leversvikt. Vi har gjort allt och veterinären har varit här tre gånger nu. Sista gången så fick...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 340
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Sitter här bredvid min lilla valp som sover så sött. Jag letade och funderade över en bra hund till mig under längre tid. Tillslut blev...
Svar
14
· Visningar
2 991
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp