Nu måste jag göra något. Men vad? Och hur?

Jag fattar det. Grejen är den att jag, för att jag ska kunna leva med mig själv när min förälder dör, måste försöka göra NÅT mer. Jag har inte gjort något annat än att spela med under flera års tid nu. I slutändan vet jag att jag inte kan tvinga.
Hur allvarlig är förälderns alkoholism? Jag känner igen delar av det du skriver i min ene förälder, denne lades in för en helt annan åkomma, en enkel operation, men hälsotillståndet rasade innan operationen ens kunde genomföras och han avled en eller två veckor senare, av skrumplever. Din förälder kan ju mycket väl klara sig, men om du kan få hen till läkare för en genomgång är det möjligt att hen läggs in omgående (det låter ju så i din beskrivning) och ni kan då få en klarare bild av hälsotillståndet i stort.

Att få en så pass långt gången alkoholist att ändra sitt liv är nog väldigt svårt, och som anhörig kan man bara göra så mycket. Det är fruktansvärt, jag vet.
 
Jag fattar det. Grejen är den att jag, för att jag ska kunna leva med mig själv när min förälder dör, måste försöka göra NÅT mer. Jag har inte gjort något annat än att spela med under flera års tid nu. I slutändan vet jag att jag inte kan tvinga.
Sluta spela med, vad det nu är du gör?
 
Jag tycker inte att vi vet om @Surrealistiskt spelar med eller inte nu. Jag kan lätt förstå desperationen över att man så gärna vill hjälpa när det går mot branten, man kan inte bara titta på.
Jag menar inte att TS behöver redogöra för vad hon gör, bara att det inte verkar fungera enligt TS själv. How does it work for you var det väl nån som sa. Hoppas TS får råd av nån som suttit i samma sits.
 
Jag har haft kontakt med stödgrupp tidigare.

Tack för alla tips. Jag har kontaktat vårdcentral som erbjuder tid. Behöver först mobilisera nätverket omkring och sedan prata med min förälder. Jag förstår att jag inte kan vända hens missbruk och psykiska mående, men jag kan inte se på när hen långsamt dör av ngn fysisk åkomma.
 
Det gick väl sisådär, ungefär som väntat. Min förälder säger att hen behöver få tänka innan hen ev kontaktar VC. Få ta det i sin takt. Hen kunde känna igen sig i att hen blivit svagare. När jag försöker fråga, erbjuda hjälp och ligga på ang vårdkontakt blir hen nu irriterad.

Snart ska jag vistas i sommarstuga med min förälder. Det blir också en chans att kolla hur läget är under en längre period. Hur skulle ni bete er och vara? Tidigare gånger spelar släkten ett spel och ingen bryr sig om den uppenbara elefanten som befinner sig i rummet. Jag vill allra helst vara helt öppen och ärlig kring de problem som finns. Lägga korten på borden och säga att vi måste öka hens matintag och hitta alternativ mat som hen kan äta (kvävningsrisken är stor annars, men min förälder är för stolt och äter mat tillsammans med oss som hen eg inte kan äta) och hjälpa hen till aktivitet och att ta korta, små promenader. Men min förälder kommer bli irriterad på mig och förmodligen inte alls göra som jag föreslår. Vifta bort det jag säger med att det inte är ngn fara etc. Hen kommer bli obekväm och helt sluta sig. Så jag vet inte hur jag ska göra riktigt.

Hur skulle ni göra och bete er? Alternativet att ej åka dit med hen är inget alternativ för mig just nu. Jag vill gärna ge det ett försök.
 
Det gick väl sisådär, ungefär som väntat. Min förälder säger att hen behöver få tänka innan hen ev kontaktar VC. Få ta det i sin takt. Hen kunde känna igen sig i att hen blivit svagare. När jag försöker fråga, erbjuda hjälp och ligga på ang vårdkontakt blir hen nu irriterad.

Snart ska jag vistas i sommarstuga med min förälder. Det blir också en chans att kolla hur läget är under en längre period. Hur skulle ni bete er och vara? Tidigare gånger spelar släkten ett spel och ingen bryr sig om den uppenbara elefanten som befinner sig i rummet. Jag vill allra helst vara helt öppen och ärlig kring de problem som finns. Lägga korten på borden och säga att vi måste öka hens matintag och hitta alternativ mat som hen kan äta (kvävningsrisken är stor annars, men min förälder är för stolt och äter mat tillsammans med oss som hen eg inte kan äta) och hjälpa hen till aktivitet och att ta korta, små promenader. Men min förälder kommer bli irriterad på mig och förmodligen inte alls göra som jag föreslår. Vifta bort det jag säger med att det inte är ngn fara etc. Hen kommer bli obekväm och helt sluta sig. Så jag vet inte hur jag ska göra riktigt.

Hur skulle ni göra och bete er? Alternativet att ej åka dit med hen är inget alternativ för mig just nu. Jag vill gärna ge det ett försök.

Du kan aldrig tvinga någon att ändra på sig. Jag hade nog låtit personen leva i sin fantasivärld, för det enda man uppnår med att konfrontera dem är att de blir griniga.

Jag hade dessutom inte gett dem någon som helst uppmärksamhet vid dåligt beteende.
 
Har samma problem med en kamrat i 35-års åldern. Han har problem med ångest och han äter ett batteri av läkemedel mot det. Zyprexa och Nozenan är dom jag kommer på direkt såhär.
Han är fullt medveten om sin sjukdom men säger att alkoholen dövar bättre än tabletter. Han dricker väl i snitt 8-10 starköl 7.2 dagligen. Ibland 5.0 men de dagarna är lätträknade. Hans läkare gav honom 10 år om han fortsätter i samma stil, det var 3 år sen. Vi kamrater säger till honom att det är ohållbart och han vet mycket väl om det men vi kan inte tjata ihjäl honom heller. Det är hans liv.
Han har en dotter på 10 år varannan vecka och när hon är hos honom dricker han inte en droppe, så han kan avstå. Men så fort hon åker hem till sin mamma så är han där igen.
Vi försöker få honom att åtminstone halvera sin dagliga konsumtion till 4-5 istället för det dubbla, men så här långt har vi inte haft någon lycka. Tur i oturen är väl att han varken dricker starksprit eller vin.

Svårt läge.
 
Grejen med alkoholister och andra missbrukare är väl att de måste VILJA sluta, man kan inte tvinga dom. Och de måste även vilja/våga ta hjälp då de nästinntill aldrig är kapabla att sluta på egen hand....

Jag tror även att många går i lås om man säger saker i stil med "du måste" (det gäller väl flera av oss). Så man kanske bara ska fråga lite diskret om de skulle kunna tänka sig ta emot någon form av hjälp, om det så är bara med banala småsaker i början. Samt berätta att man bryr sig om dom.

Hoppast verkligen att du når fram till din förälder så hen kan få hjälp så småningom @Surrealistiskt! Och din kompis med, @Oldie.
 
Det gick väl sisådär, ungefär som väntat. Min förälder säger att hen behöver få tänka innan hen ev kontaktar VC. Få ta det i sin takt. Hen kunde känna igen sig i att hen blivit svagare. När jag försöker fråga, erbjuda hjälp och ligga på ang vårdkontakt blir hen nu irriterad.

Snart ska jag vistas i sommarstuga med min förälder. Det blir också en chans att kolla hur läget är under en längre period. Hur skulle ni bete er och vara? Tidigare gånger spelar släkten ett spel och ingen bryr sig om den uppenbara elefanten som befinner sig i rummet. Jag vill allra helst vara helt öppen och ärlig kring de problem som finns. Lägga korten på borden och säga att vi måste öka hens matintag och hitta alternativ mat som hen kan äta (kvävningsrisken är stor annars, men min förälder är för stolt och äter mat tillsammans med oss som hen eg inte kan äta) och hjälpa hen till aktivitet och att ta korta, små promenader. Men min förälder kommer bli irriterad på mig och förmodligen inte alls göra som jag föreslår. Vifta bort det jag säger med att det inte är ngn fara etc. Hen kommer bli obekväm och helt sluta sig. Så jag vet inte hur jag ska göra riktigt.

Hur skulle ni göra och bete er? Alternativet att ej åka dit med hen är inget alternativ för mig just nu. Jag vill gärna ge det ett försök.
Läs på om medberoende som också är en sjukdom. Det är jättesvårt men det enda som funkar i längden är tydlighet t ex nu när vi är i stugan tillsammans är det noll alkohol som gäller. Och då när det blir vilda protester eller bortförklaringar av olika slag ( men vi kan väl dricka på middagen bara) att stå fast vid noll. Ytterst handlar det om att rädda sig själv och inte dras djupare ned i medberoende, och därmed kan det faktiskt finnas en chans för den beroende att ta itu med sin beroendejukdom.
 
elefantproblemet är ju den vanligaste metoden dock inte framgångsrik. Det bästa nu kan göra för den beroende är att gå ihop om vissa saker, som t ex att ni bestämmer er för att hen ska till vc och att ni allesammans är tydliga med det.
 
@Kattennizze Jag har läst och hört mycket om medberoende under åren. Jag känner generellt igen mig väldigt lite i det som beskrivs. En del såklart, men jag lever mitt eget liv. Ibland så pass mycket att jag tror det vore rimligt att vara något mer hjälpsam och stöttande mot min förälder än vad jag är. I perioder får jag dock en del ansvars- och skuldkänslor, men det tror jag drabbar många som har anhöriga som är sjuka där möjlighet (oavsett anledning) inte finns att hjälpa till på sättet man önskar.

Jag har förstått att det kan vara farligt att tvärt sluta med alkohol när man har ett beroende och ett missbruk. Med tanke på min förälders fysiska skick tror jag inte det vore en bra idé att tvärt sluta. Jag har i dagsläget ingen intention att ställa ett ultimatum att hen behöver vara helt nykter i stugan. Jag har tragglat det här mycket fram och tillbaka med en anhörigförening för några år sedan. De ansåg att vid alla typer av ultimatum måste jag som anhörig vara beredd att fullfölja dem, eftersom min anhöriga förmodligen inte skulle sluta med sitt beteende. Jag är inte beredd att tex bryta kontakten, åka hem eller dylikt om jag skulle märka att min förälder är påverkad när vi umgås. Det är helt okej att inte jobba med ultimatum.

Just i stugan är jag inte orolig för min förälders alkoholmissbruk. Jag tror aldrig det kommer gå att förändra. Det har gått för långt. Hen håller det ganska diskret. Just nu är jag bekymrad över min anhörigas fysiska hälsa. Hon är otroligt tunn, äter inget (delvis pga tandproblem men även annat) och rör sig ingenting alls vilket gör att muskler förmodligen förtvinat. Det kan också vara annat såklart som gör min förälder fysiskt dåligt skick. Jag förstår att mycket är kopplat till missbruket också, men inte bara. Jag är just nu intresserad kring hur jag kan tala om min förälders fysiska hälsa och brist på näring/aktivitet snarare än missbruket.
 
@sorbifolia Tack. Jag har aldrig använt ordet ”du måste” mot min förälder av just anledningen du skriver. Nu funderar jag på om jag inte behöver prova för att se om det går bättre. Hen är envis, och jag med. Ibland kanske hårt mot hårt kan funka. Nu senast när hen sa att jag skulle sluta tjata om VC för att hen bara skulle bli avig, sa jag helt sonika att då får du bli det. Avogheten blir ju också ett sätt att få andra att backa och sluta vara på, oftast effektivt.
 
elefantproblemet är ju den vanligaste metoden dock inte framgångsrik. Det bästa nu kan göra för den beroende är att gå ihop om vissa saker, som t ex att ni bestämmer er för att hen ska till vc och att ni allesammans är tydliga med det.

Tack. Att det inte är framgångsrikt för någon annan än för missbrukaren själv att fortsätta med sitt missbruk, vet jag ju egentligen. Så lätt att man ändå hamnar där. Vår elefant handlar ju såklart en del om missbruket, men oftare om olika matsituationer. Fungerar dock likadant.

Vi är nu alla mycket tydliga om VC. Efter semestern kommer vi också ha mer på fötterna för att kunde lyfta vår oro.
 
Senast ändrad:
Grejen med alkoholister och andra missbrukare är väl att de måste VILJA sluta, man kan inte tvinga dom. Och de måste även vilja/våga ta hjälp då de nästinntill aldrig är kapabla att sluta på egen hand....

[/USER].

Problemet med honom är att han har hjälp och har sökt för det. Han har läkarkontakt som skriver ut medicinen men han tycker inte att den hjälper så bra. (jo han har gått igenom det mesta de senaste 10 åren så att byta sort är inget alternativ)
 
@Kattennizze Jag har läst och hört mycket om medberoende under åren. Jag känner generellt igen mig väldigt lite i det som beskrivs. En del såklart, men jag lever mitt eget liv. Ibland så pass mycket att jag tror det vore rimligt att vara något mer hjälpsam och stöttande mot min förälder än vad jag är. I perioder får jag dock en del ansvars- och skuldkänslor, men det tror jag drabbar många som har anhöriga som är sjuka där möjlighet (oavsett anledning) inte finns att hjälpa till på sättet man önskar.

Jag har förstått att det kan vara farligt att tvärt sluta med alkohol när man har ett beroende och ett missbruk. Med tanke på min förälders fysiska skick tror jag inte det vore en bra idé att tvärt sluta. Jag har i dagsläget ingen intention att ställa ett ultimatum att hen behöver vara helt nykter i stugan. Jag har tragglat det här mycket fram och tillbaka med en anhörigförening för några år sedan. De ansåg att vid alla typer av ultimatum måste jag som anhörig vara beredd att fullfölja dem, eftersom min anhöriga förmodligen inte skulle sluta med sitt beteende. Jag är inte beredd att tex bryta kontakten, åka hem eller dylikt om jag skulle märka att min förälder är påverkad när vi umgås. Det är helt okej att inte jobba med ultimatum.

Just i stugan är jag inte orolig för min förälders alkoholmissbruk. Jag tror aldrig det kommer gå att förändra. Det har gått för långt. Hen håller det ganska diskret. Just nu är jag bekymrad över min anhörigas fysiska hälsa. Hon är otroligt tunn, äter inget (delvis pga tandproblem men även annat) och rör sig ingenting alls vilket gör att muskler förmodligen förtvinat. Det kan också vara annat såklart som gör min förälder fysiskt dåligt skick. Jag förstår att mycket är kopplat till missbruket också, men inte bara. Jag är just nu intresserad kring hur jag kan tala om min förälders fysiska hälsa och brist på näring/aktivitet snarare än missbruket.
Ja det är ju väldigt svårt att ge några råd över nätet när man inte har träffat de personer det gäller. Generellt ger ett långtgående missbruk just de symtom du beskriver, dålig tandhälsa/status och en förtvinad kropp. Inget annat är ju av intresse än att missbruka vilket i sin tur ju kan ha olika orsaker, oftast psykisk ohälsa. Jag tror det blir svårt att motivera en person att börja gå promenader för att sen återgå till flaskan. Det kan nog gå ett tag med mycket stöttning av anhöriga men sen är nog risken rätt stor att personen återfaller till sitt tidigare beteende. Visst kan hen kanske få bättre tänder och börja äta bättre och därmed få en ökad kognitiv förmåga och därigenom må bättre iofs. Det är väl det som man kan hoppas på här. Jag är ledsen om jag låter negativ det är dock inte min mening.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
910
Senast: Crossline
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 839
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 970
Senast: mars
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 168
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp