Fång och fångest, allt är åt h-e.

Ny fråga! Vi har frågat varenda bonde vi kan komma på och ingen verkar ha hösilage med tillräckligt lågt socker, alla har bara "bra" Hö :down:.

MEN en av dom har halm på småbal som vi tänkte testa. Han har havre-, vete- och kornhalm, vilken sort bör jag välja som äthalm? :bump:
 
Update!
I morse ringde veterinären och meddelade att de fått svar på EMS-provet. Hon har förhöjda glukosnivåer (eller hur det nu var, provet indikerade EMS/IR iaf), vilket var vad vi hade väntat oss. Nu är det bara att vänta på svar om PPID och hålla tummarna för att hon inte har det. Jag har läst en hel del om det både här och på anda ställen de senaste dagarna och det låter fruktansvärt :(.

Vilddjuret har iaf börjat finna sig i sitt öde. Första dagarna levde hon rövare och försökte tackla en för att ta sig ut så fort man öppnade boxdörren, sedan kom hon på att boxgrannen var roten till allt ont och studsade jämfota av ilska och högg i gallret vid blotta åsynen. En strategiskt placerad filt över mellanväggen rådde bot på det. Och så hade vi en episod då hon hon gjorde ett tappert försök att äta upp sin namnskylt. Hon bröt av ena hörnet och började knapra i sig innan jag hann stoppa henne, men insåg väl att det inte var så gott och spottade ut bitarna igen.

Hon hatar speedibeet (men det slinker ner så småningom när hon börjar bli hungrig/uttråkad) men ääälskar lusernhacket (givetvis utan tillsatt melass) som jag har köpt till henne. Jag har upptäckt en helt suverän liten foderbutik någon mil från där jag bor som har typ ALLT, alla fodermärken jag någonsin hört talas om och en hel del som jag inte hört talas om också. Inklusive ett stort utbud av produkter utan tillsatt socker/melass. Till och med mineralpellets i sådant utförande har dom, jätteskönt!

Igår såg jag att hon slitit ut sina "fångtofflor" så att tårna stack fram, så jag klippte av dem. Jag passade p att fråga veterinären om det när jag ändå hade henne på tråden i morse, hon tyckte inte att det är nödvändigt med tofflor eftersom hästen ändå står på box med tjock, mjuk bädd men jag tänkte försöka silvertejpa fast bitar av sittunderlag under hovarna. Det är som det är och det blir som det blir.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 945
Senast: Sirap
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 863
Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 838
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 401
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp