Måste man ha sadel???

palle

Trådstartare
Idag återkom min efterlängtade medryttare efter at ha varit ett halvår på Costa Rica och pluggat...

Och eftersom Lippan inte har någon sadel fick hon rida med schabrak, fårskinnspad och stigbyglarna fästade i longergjorden.

Och hon var överlycklig över hur mjukt och skönt hon satt.
I både trav och galopp :banana:

Så vi kanske ska skita i att leta sadel om Kieffern inte går att fixa till, utan skaffa en barbackapadd a la´Kefly i stället??? :confused:

Sv: Måste man ha sadel???

Det beror väl på hur seriös man är med ridningen. Är det bara flängridning som gäller går det väl bra utan men utövar man mer avancerad träning med mål bör man väl ha en sadel. Även ur säkerhetssynpunkt är det lämpligt att ha då man sitter kvar lättare om hästen busar eller blir rädd.

Skulle aldrig komma på tanken att träna min häst utan vanlig sadel, dels för att det är förbjudet att rida barbacka här och för att jag inte skulle sitta lika säkert.

ja flängridning kan man väll definera på olika vis..... Jag har ridit min häst i två år helt barbacka, och jag rider både i skogen och dressyr på bana. jag skulle nog nu, efter så lång tid bara tycka att en sadel var ivägen för min känsla, och hästens också tror jag faktiskt...

Summan av kardemmuman är alltså att det går bra att rida utan sadel, om man inte ska upp i de allra högsta diciplinerna.

Lycka till:)

varför inte rida barbacka? om man har en häst som sköter sej;)
ger ju en själv bättre sits osv. men man får ju tyvär inte tävla barbacka men har man inte det som ambition så varför inte?
det är ju så mkt mysigare barbacka än med sadel!

Varför får du inte rida barbacka?

Trådskaparen:
Jag skulle aldrig rida utan sadel. Hatar att rida barbacka.

Inte för att jag förstår hur du får till det att vi skulle flängrida, men rider vi ett för oss helt normalt ridpass så ingår förutom skänkelvikningar även öppnor, slutor m.m. i både skritt trav och galopp.
Om man kallar det för flängridning, jaa då är det det vi utför...

Dessutom är barbackaridning en utmärkt markör om man rider i balans eller håller sej kvar på hästryggen med hjälp av tyglarna....bl.a....

:) Innan jag sålde min flickas ponny, tränade/red jag ofta igenom dressyr programmen utan sadel i ridhuset.. och det är en underbar känsla att kunna känna denna enorma underbara varelses rörelse så tydligt under sig... men jag är ju så gott som uppvuxen på hästryggen...Hi hi ,jaa då går det faktiskt jätte bra, bra för balansen oxå...:smirk: .Jag skulle kunna tävla utan sadel och rida programmen lika bra utan sadel som med sadel....men det är ju förbjudet...men för en ovan ryttare skulle jag nog avråda detta....;)

Som den barbackaälskare jag är så är ett hett tips att pröva någon av de bomlösa sadlarna som finns. Gillar man barbackakänsla ska man definitivt pröva något i stil med Torsion/barefoot/trekker/knights bomlösa. Det ger "mjuk soffkänsla" tillsammans med tryggheten av ett fram och bakvalv för klättring m.m.

Jag skulle inte rida min häst barbacka i annat än lugna skritturer ytterst sällan. Nog kan det vara mysigt (förutom hårten i byxorna:devil: ) men för hästens ryggs skull. Sadeln är ju till för att fördela trycket över ryggen och är man inte väldigt rund och go om rumpan så gör inte rumpan det på samma sätt. Det är min filosofi efter att ha ridit sadelmakarns häst i några år innan jag sakffat egen. Däremot är barbacka bättre än opassande sadel!

Jag red mitt förra sto barbacka under ett år då vi inte hittade en välsittande sadel till henne. Vi hoppade inte så överdrivet mycket men red dressyrlektioner precis som vanligt.

Jag tycker det är nyttigt att rida barabacka. Jag brukar för mina ridlektioner varje år ha en hel barbackamånad och för dom som rider barbacka för första gången så ser man verkligen skillnad på deras sits och balans när barabackamånaden är över.
Men att alltid rida barbacka skulle jag nog inte vilja, men under en period så skulle jag kunna tänka mig det.

Tihi - jag måste vara elak för tycker inte min medryttare om de sadlar jag tillhandahåller får den personen skaffa en egen - under förutsättning att den passar hästen:devil:

Själv kommer jag rida en hel del barbacka till sommaren för att stärka upp min balans som det är lite si och så med.
Det betyder ju inte att jag inte har sadel när jag tävlar.
En hel del träningar har också utlovats hotats skall vara barbacka med gjord och inspänningstyglar för mer balansträning:crazy:

Är ni båda nöjda med att rida utan sadel och det inte finns något behov av den så kan ni ju lika gärna skippa den:idea:

Apo

Nora skrev:
Jag skulle inte rida min häst barbacka i annat än lugna skritturer ytterst sällan. Nog kan det vara mysigt (förutom hårten i byxorna:devil: ) men för hästens ryggs skull. Sadeln är ju till för att fördela trycket över ryggen och är man inte väldigt rund och go om rumpan så gör inte rumpan det på samma sätt. Det är min filosofi efter att ha ridit sadelmakarns häst i några år innan jag sakffat egen. Däremot är barbacka bättre än opassande sadel!

Jag är också av den åsikten. Dessutom anser jag att det borde bli punkttryck om man använder t.ex en ridgjord och stödjer sig mkt i stigbyglarna. Rider man "bara" dressyr och inga avancerade uteritter (mkt klättring, galopp osv) kan det nog funka men jag skulle inte vilja hoppa eller så för mycket i lätt sits med enbart en gjord som fördelar trycket.

Min fjording presterade allra bäst om han slapp sadel. En bra barbackapad med ett fårskinn under ville han gärna har för att slippa känna mina sittben. Men sen gick det alldeles utmärkt att rida både uteritter och ganska avancerad dressyr.

Min barbackapad är i stadig mocka med rejäl ullfilt i mitten och antiglid-material på undersidan. Som Parelli-paden ungefär.

Det är för att vi just har skickat sadeln till sadelmakaren för att se om h*n kan fixa så den passar, som vi just nu rider barbacka.

Sen måste jag faktiskt säga att jag har TÄVLAT dressyr barbacka.

Jag blev på en utbytestävling lottad att rida en viss häst, tyvärr visade det sej att den hästen var blockhalt och den enda hästen som kunde komma i fråga som ersättare hade ett stort sår efter sadelgjorden och reds därför bara barbacka, även på lektionerna....

Den andra tjejen drog sej då ur tävlingen då hon vägrade rida barbacka....

Om jag nu inte minns fel så blev jag 3a eller 4a och det var en LB:2, som man red på den tiden.....
Och då ingick skänkelvikning, lättridning i ökad trav, små galoppvolter och ökad galopp......

I LA:2 blev det skänkelvikning i trav, den gick hyffsad, men sen blev hästen lite väl glad i galopprogrammet så där sprack all ev. placering...

Liknande trådar

C
Hästmänniskan Hej. Just nu är jag medryttare på en maxad D-ponny. Jag har nu varit medryttare på henne i ungefär ett halvår. Nu strax innan jul så... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 525
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V