Mäta bomvidd

Sv: Mäta bomvidd

enligt eldshestra så är alla 90-nånting.

och 34 90! hur kan då 35 vara 87....

den stämmer inte... har själv haft massor av prestige. och den sidan som har bomviddstabeller (eldshestra) säger också att 34 er 90 grader.

Delvis *KL*

Här kommer en uppdatering om sadeln på bilderna.
Enl. försäljaren så borde den motsvara runt +2,5 i Amerigo och hon nämnde också att den var ordentligt vid.
En Amerigo +2,5 ska motsvara 105-110 gr, så att den skulle vara 85 grader ser jag som helt uteslutet.
Däremot stämde det ju ganska bra mot vad Sissu fick fram från bilden!;)

En dum fråga kanske:angel: men är det inte även skillnad på både vidd mellan fästena o vinkeln därifrån?
Luddigt kanske.:crazy:

Delvis *KL*

Här kommer en uppdatering om sadeln på bilderna.
Enl. försäljaren så borde den motsvara runt +2,5 i Amerigo och hon nämnde också att den var ordentligt vid.
En Amerigo +2,5 ska motsvara 105-110 gr, så att den skulle vara 85 grader ser jag som helt uteslutet.
Däremot stämde det ju ganska bra mot vad Sissu fick fram från bilden!;)

Jag tycker definitivt inte att den ser ut att vara "ordentligt vid". Kan du inte be försäljaren mäta sadeln istället? Att jämföra med ett annat märke tycker jag är rätt så ointressant när man pratar om grader. Eller om någon kan maila svenska generalagenten som kanske vet?

enligt eldshestra så är alla 90-nånting.

och 34 90! hur kan då 35 vara 87....

Men Eldhestra skulle inte jag lita blint på. enligt den sidan var min dressyrsadel 87 grader och min hoppsadel 115 grader. Då låg dressyrsadeln perfekt och hoppsadeln var en aning vid (så en pad emellan gjorde att den låg bra) alltså skilde det inte så mycket på sadlarna i verkligheten. Min häst har aldrig någonsin varit 87 grader heller.(inte mindre än 100 grader i min ägo)

nej men inte heller dom mätningar som har gjorts här...

det skiljer MKT lite mellan dom olika vidderna i prestige, så om en 37 ligger runt 100 (vilket den gör då jag haft en sån på min mkt breda häst och vet även flera som haftpå isisar), så kan en 34 OMÖJLIGT vara så lite som 80 grader!!! då jag hade en 34 på min så var tex albion M för trång. och den är också runt 89-90 enl alla sidor jag kollat. stubben 31 är också smalare än 34'an.

så det är helt uteslutet att den är så smal.

Delvis KL

Håller med Centaur här, en Prestige 35 kan OMÖJLIGT vara 80-85 grader. Mellan en 35a och en 36-37 är det minimal skillnad.

34 kanske är 83-85 grader då, jag skrev att 33 uppskattningsvis är 78-81 grader. Sen får man ju inte glömma att det kan skilja mellan nya och beg och även mellan helt nya sadlar och olika årsmodeller.
De Prestige jag mätte gjorde jag senast i höstas (okt/nov har jag för mig)
Och en sak till du inte ska glömma är ju att inte stirra dig blind på gradtal. Om den Childericen tråden handlade om från början passar din häst (eller vad som nu var syftet med tråden) så skit i hur många grader den är och om det överensstämmer med dina tidiga erfarenheter. Att hålla koll på gradtal på sadlar är ju bara lönt om man har en häst som min som är alldeles för bred för de flesta sadlar. Men din häst är ju inte så bred som tur är ;)

nä det är inte min sadel, vara bara intresserad av frågan rent teoretisk. :p

men det är som feel säger, det är mkt liten skillnad på stl. jag tyckte knapt det märktes när jag breddade min från 35-37...

visst kan det variera från sadel till sadel, men jag har ägt och provat väldigt många prestige i olika bomvidder, och det vore ju konstigt om alla sadlar jag provat varit ovanligt stora i stl?

Ja, det är en mkt liten skillnad på Prestiges storlekar. 3-4 grader är ju ingen stor skillnad...

De sadlarna du har provat har rimligtvis inte alla varit stora i storleken, men vissa kanske har varit det, och andra kanske bara har haft lite mjukare/mindre stoppning....

Men enligt min erfarenhet är en hyfsad musklad/välmusklad häst (fortfarande ett vanligt hbl) iaf runt 110 grader. Men jag har sett vanliga hbl som varit omusklade trots att dom varit 115 grader, men då har de haft ett sånt sadelläge helt enkelt.

När vi nu är inne på samma tråd igen, det var ju ett tag sedan, ska jag passa på att fråga vad du har för erfarenhet av just halvblod och dess bredd i grader.

Jag har rätt stor erfarenhet, outbildad till trots, av just halvblodshästar, både egna och andras. Har flera nära bekanta som tävlar svår dressyr, buntvis som tävlar msv.Några bekanta som tävlar nationell hoppning.

Eftersom jag redan när jag blev medlem kunde läsa om att du skrev att de ligger runt 110 grader om de är hyfsat välmusklade, så har jag noggrant kollat runt, både privat och tillsammans med flera utbildade sadelmakare ( en av de skriver här på buke, om än sparsamt), och det jag/vi har hittat är få som ligger på 110 grader.

Dagens sporthäst är lätt i typen, det är sällan iaf jag träffar på att de blir så breda som du säger att de allra flesta är.

håller jag med om. min gammling är av den riktigt kompakta sorten, en holländsk import. han har rygg som en shettis, helt platt och rund, visserligen hög manke men där ligger ju inte sadeln ändå... sadelläget är väldit brett. på han hade jag en golden star 37. lång kanonbra.

är bara att se på vilka sadlar som säljs så är det tydligt. 90% har normal eller normal mot vid bom!

sen är min erfarenhet att den grövre sortens hästar är bredare ju mindre dom rids.. det är helt enkelt fett..:p

Delvis kl.

Min förra häst var ett stort halvblod, "normal" i typen eller vad man ska säga. Hon hade en Stübben bom 32 som var lite för vid för henne trots att hon var välmusklad och i full tävlingskondition. Så där var det inga 110 grader.

Min nuvarande häst, halvblodskorsning (förmodligen halvblod/cob eller liknande) är ganska grov och väldigt välmusklad (okej då, lite fett också :angel:) och han är nu ca 110 grader.

Så jag har också lite svårt att tro att dagens lätta sporthästar ska vara lika runda som honom. Självklart finns det ju grövre hästar också, men om jag kollar på de flesta "halvblod" som står hos oss, ca 25-30 st så är det nog ingen som behöver vidare än en vanlig vid.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka