Mäta bomvinkel på häst efter mankmall

bettysmatte

Trådstartare
Jag har googlat mycket, men kan inte riktigt hitta svaret på min fråga. Jag har gjort en mankmall med hjälp av en flexicurve. Nu har jag alltså hästens mankprofil på papper, men hur gör jag nu för att så korrekt som möjligt mäta hästens bomvinkel? Om jag använder en linjal, hur ska jag då passa in den för att det ska bli rätt? Jag har för mig att jag läst att man mäter från mitten och ner "x" (8?, 10?, annat?) antal centimeter på varje sida. Ska linjalen sedan följa hästkonturen nedanför måttet så nära som möjligt, eller? Igår lyckades jag få det till att hästen är 111 grader, men idag blir det drygt 120 grader. Det är ju liiiiiiite stor skillnad, så jag känner att det skulle vara bra med lite hjälp...

Någon som vet hur man gör, eller kan länka till en bra sida med instruktioner? Helst med bilder!

Sv: Mäta bomvinkel på häst efter mankmall

Jag mäter alltid med en gradskiva, en sån man kan köpa i vanlig pappers/kontorsaffär. Du har ingen sån hemma?

Jodå, visst använder jag gradskiva. Men det är ju HUR exakt man får till vinkeln som är problemet för mig!

Jättetrevlig video :)!

MEN, den visar ju inte det jag undrar över, dvs hur jag mäter bomvinkel i grader utifrån mankmallen. Så jag behöver fortfarande mer hjälp!

mata_bomvinkel_501fb17be087c36225000052.jpg

Jag googlade och fick fram den bilden. Alltså måla av mankmallen på ett papper, dra streck från sidorna och mät vinkeln.

Så här gör jag, och då är min pålle 124 grader:

2013-02-03132849_zpsf175caeb.jpg

Det är minst sagt jättesvårt att veta var man ska lägga linjalen. Det påverkar ju vinkeln en hel del, nämligen...

Ser min mätning rätt ut??

Problemet med att försöka mäta på det sättet är att det är ganska värdelöst om man inte redan vet vilken sadel man skall passa in. Koppjärnets vinkel är bara en liten del, bredden, längden och bossans utformning påverkar passformen i så stor grad att det kan stjälpa mer än hjälpa om man försöker mäta grader utifrån en mankmall. Som du upptäckt blir det också stora skillnader i gradantal beroende på exakt varifrån man drar upp vinkeln.

Ta heller med din mankmall till affären/skicka den till sadelutprovaren. :)

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 215
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka