mäta en ponny

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare TinkerTant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 195
T

TinkerTant

Hej hej,

Nu har jag hittat en toppen tjej som vill ut med min vallack på en lokal ridklubbstävling. Hon vill delta i en clear round och hon själv har tävlat andra ponnyn förr så hon är van men det är inte jag / min pålle.

Han är f 2002 och har grundvaccin och pass, hörde att man behöver mätintyget med.

Hur får jag tag i en mätman? och kostnad? antar att allt sånt ska vara 100% klart innan man tävlar. :)

Han blir en d ponny eller häst, återstor att se. Om han skulle bli häst, dvs över 148cm får han delta på clear round- unghäst eller blir det inga ponnytävlingar öht? Lite nervöst, då jag hoppas han kommer gå igenom som ponny och kunna åka med denna tjej på träning och givetvis tävlingarna. :)

Sv: mäta en ponny

Om han är över 148 cm är han häst och får naturligtvis inte delta i ponnytävlingar.

Ridsportförbundet har en lista på mätmän på sin hemsida. Kostnad beror på hur långt h*n ska köra. Du måste ha ut veterinär vid mätningen glöm inte det.

Och naturligtvis måste det vara gjort innan ponnyn ska tävlas.

ok, så även en mätning nu ska vara med vetten och en mätman? trodde det var inför slutmätningen det var så. Tack för svar, detta med tävlingar o papper inför är nytt som sagt. :)

håll tummarna att han håller ponnymåttet!

På en slutmätning måste man dessutom ha två mätmän!

En tips är att åka till en travbana när det är ponnytrav, då brukar det alltid finnas mätmän o vet (såklart iofs) eller kolla upp med några närliggande klubbar om dom har mätningar eller om fler vill mäta, så kan man dela på kostnaden! Man kan ju även vaccinera, chippa osv. samtidigt.

Smart, tack för tipset ska ringa Romme o sen ridklubben och höra. :)

Hittar inte info på ridsportens hemsida, vare sig den nya elle den gamla.:confused:

Vet ni en ca kostnad?

jaa, nu är han en D Ponny med papper på det!:banana:

Veterinären och sedan en mätman/kvinna behövdes, och det var ju inte hiskeligt dyrt som jag först trodde. Mätningen gick på ca 200 kr exl milersätting samt vettensfaktura.

tackar för hjälpen! :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 188
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Hej! :D Jag ska på långfredagen tävla med en ridskoleponny:D detta blir min första lokala tävling. Men behöver hjälp med vad lite...
Svar
7
· Visningar
3 574
Senast: Dandylinn
·
M
Hoppning Hej ^^ e 14 år o har en b-ponny ja vill tävla med , Väger 51kg e 157cm lång o polly=ponnyn e ca 127cm hög , vill så gärna komma ut o...
Svar
7
· Visningar
1 915
Senast: almizz
·
H
Hoppning Frågan är! Får jag tävla min c-ponny utom tävlan eller avd B på vanlig lokal/regional tävling fast jag är över 18år? :confused: Jag...
Svar
2
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III
  • Ridskoleryttare
Tillbaka