Mäta sadelgjord

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Chappe_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 3 600
C

Chappe_

*hur mäter man lättast hur lång sadelgjord man behöver till sin häst?

*Är måtten på en sadelgjord med platta samma som på en vanlig rak sadelgjord?

* Är det bäst med eller utan resår?

Känns lite lustigt att haft häst i 8 år men aldrig behövt köpa en sadelgjord - fören nu :eek:

Sv: Mäta sadelgjord

Jag har inget svar på hur man mäter, jag har lånat andras och utgått ifrån det. Men jag antar att längden är densamma på rak och platta, och att man mäter kring magen helt enkelt.

Däremot är resår bäst, helst på båda sidor. När hästen arbetar behöver gjorden töjas 10 cm för att ge utrymme för andning. ( Eller var det 20? )

Jag skulle utan tvekan ta med resår på ena sidan,det tycker jag är bäst. Då brukar jag alltid ha samma hål på den "oelastiska" sidan varje ridpass, och bara justera den med resår på. Då blir det inte lika obehagligt för hästen när man spänner sadelgjorden. Och som bluefish säger så måste gjorde n kunna töja sig.

Jag skulle jämföra med en kompis sadelgjord och mäta om du behöver dra av/lägga till några cm så blir det nog rätt.

sadelmakare brukar rekomendera med fast resår på bägge sidor, eller utan resår. Inte resår på bara ena sidan.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 294
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
934
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
702
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka