Mäta tum på sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zsaza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 17 044
Z

Zsaza

HUr mäter man hur stor sadeln är, i tum alltså?
Har lyckats klura ut vidden, efter mycket letande..
Man tummen står inte tryckt!
hur gör man?

en fråga till
när man ska sälja sin sadel, ska man stoppa om den innan, eller vill kanske nya ägaren göra det så att det passar denne? :confused:

Du mäter från sadelspiken på framvalvet till mitten av bakvalvet kant

Jag skulle föredra om priset var något sänkt så att jag själv kan gå till sadelmakaren och stoppa om den åt min häst.. :)

ok... men det blir ju i centimeter då..
Hur räknar man om det till tum?
Sadelspiken? :confused: :o
Var exakt är det?

Om du använder en tumstock har du ju tumskala direkt. Annars har jag för mig att en tum är 2,54 cm. Men jag kan ha fel...

Det är 'nitarna' som sitter på var sida om framvalvet. Mät från den ena till mitt på bakvalvet. 1 tum = 2,54 cm, har du ingen tumstock så är det bara att räkna :).

men blir de inte snett om man mäter från den av de där nitarna?
De sitter väl på sidan som du sa?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 009
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Dressyrhingsten Skyline to B.