Material till ett svetto

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag är ett svetto.. idag tog jag tex en liten lugn promenad på en halvtimme och blev rejält blöt under armar och på ryggen. Problemet med det är att jag också har eksem och känslig hud tex under armarna samt att jag blir nedkyld och lätt sjuk. Så jag har försökt hitta bra material att ha som torkar lätt.

Så vilket material ska tröjorna ha? Jag har provat de flesta träningströjor som finns hos kedjor. Men problemet är att materialet också måste vara jättemjukt pga eksem, fibromyalgi och annat. Jag går mest omkring i mjukiskläder som typ mjuka sovkläder. Och de jag provat hittills har varit för hårda eller irriterat huden.

Jag har storlek 54/56 vilket gör att utbudet redan från början är mindre.
Så- vad ska jag ha? Extremt mjuka kläder som torkar fort och i stor storlek? Var hittar jag det?
 
Jag är ett svetto.. idag tog jag tex en liten lugn promenad på en halvtimme och blev rejält blöt under armar och på ryggen. Problemet med det är att jag också har eksem och känslig hud tex under armarna samt att jag blir nedkyld och lätt sjuk. Så jag har försökt hitta bra material att ha som torkar lätt.

Så vilket material ska tröjorna ha? Jag har provat de flesta träningströjor som finns hos kedjor. Men problemet är att materialet också måste vara jättemjukt pga eksem, fibromyalgi och annat. Jag går mest omkring i mjukiskläder som typ mjuka sovkläder. Och de jag provat hittills har varit för hårda eller irriterat huden.

Jag har storlek 54/56 vilket gör att utbudet redan från början är mindre.
Så- vad ska jag ha? Extremt mjuka kläder som torkar fort och i stor storlek? Var hittar jag det?
Prova Woolpowers ullfrotté i tjocklek 200 gram när det är runt nollan. Den är verkligen supermjuk och om du tvättar den i lanolintvål håller den sig så. Har inte märkt av att den blir elektrisk. Den är väldigt luftig och blir inte surblöt som t ex bomull. Finns till XXXL. Sätt på en vindjacka när du pausar så håller du dig varm. Jag får lätt böjveckseksem men inte av dessa. De har tunnare tröjor också.
 
Prova Woolpowers ullfrotté i tjocklek 200 gram när det är runt nollan. Den är verkligen supermjuk och om du tvättar den i lanolintvål håller den sig så. Har inte märkt av att den blir elektrisk. Den är väldigt luftig och blir inte surblöt som t ex bomull. Finns till XXXL. Sätt på en vindjacka när du pausar så håller du dig varm. Jag får lätt böjveckseksem men inte av dessa. De har tunnare tröjor också.
Hmm. Vid närmare eftertanke kan den kanske uppfattas som kliig om man är mycket känslig.
 
Jag får också lätt exem och är känslig överlag. Bambu är mjukt och svalt mot huden tycker jag.
Jag har handlat lite från bambubutiken online och de har vad jag kan se upp till xxl om det kan fungera 😊

Merinoull är min mardröm, det irriterar min hud något otroligt.
 
Jag är ett svetto.. idag tog jag tex en liten lugn promenad på en halvtimme och blev rejält blöt under armar och på ryggen. Problemet med det är att jag också har eksem och känslig hud tex under armarna samt att jag blir nedkyld och lätt sjuk. Så jag har försökt hitta bra material att ha som torkar lätt.

Så vilket material ska tröjorna ha? Jag har provat de flesta träningströjor som finns hos kedjor. Men problemet är att materialet också måste vara jättemjukt pga eksem, fibromyalgi och annat. Jag går mest omkring i mjukiskläder som typ mjuka sovkläder. Och de jag provat hittills har varit för hårda eller irriterat huden.

Jag har storlek 54/56 vilket gör att utbudet redan från början är mindre.
Så- vad ska jag ha? Extremt mjuka kläder som torkar fort och i stor storlek? Var hittar jag det?
jag hade testat bambuviscose eller någon vanlig viscose.
 
Ren bomull tycker jag är skönast mot huden och trevligast när det handlar om lättare ansträngning.
 
Jag har en t-shirt från Ullmax, jättegammal i nån halvpolomodell. De är de enda med ull jag kan ha. Köpte betydligt finare ullunderställ från Lundhags med de fick jag ge bort. Allt som kan klia kliar på mig och ger eksem.
Om det inte är kallt ute så har jag linnen från NewBody under allt. De funkar. Vanlig bomull med nån liten strtech.
 
Aldrig ren bomull närmast kroppen vid minsta ansträngning. Regel nummer ett vid val av "träningskläder".

Sen behöver kläderna kunna andas, i alla lager. Spelar ingen roll om man har två lager som andas och sen tar på sig en galonjacka, då blir man ändå blöt.

Merinoull är suveränt. Det finns i olika tjocklekar så välj tunnare variant så blir det inte stickigt som det kan upplevas om det är ett tjockare underställ. Jag har ett jag köpte på ullared. Lite merino och lite polyester i en blandning är fint också.
Personligen har jag nästan alltid newbodys träningslinne närmast kroppen, tror det är ren polyester, och sen ett tjockare mellanlager alt underställ och sen tjockare, beroende av yttertemperatur.
 
Jag har bambuunderställ från engelssons. De är supermjuka, nästan som att dra på sig luft! Finns bra med storlekar och passformen är toppen, i alla fall enligt mig som både är lite rund och lång. Innan jag hittade engelsson hade jag svårt att hitta vettiga underställ och ytterkläder!
 
Jag är ett svetto.. idag tog jag tex en liten lugn promenad på en halvtimme och blev rejält blöt under armar och på ryggen. Problemet med det är att jag också har eksem och känslig hud tex under armarna samt att jag blir nedkyld och lätt sjuk. Så jag har försökt hitta bra material att ha som torkar lätt.

Så vilket material ska tröjorna ha? Jag har provat de flesta träningströjor som finns hos kedjor. Men problemet är att materialet också måste vara jättemjukt pga eksem, fibromyalgi och annat. Jag går mest omkring i mjukiskläder som typ mjuka sovkläder. Och de jag provat hittills har varit för hårda eller irriterat huden.

Jag har storlek 54/56 vilket gör att utbudet redan från början är mindre.
Så- vad ska jag ha? Extremt mjuka kläder som torkar fort och i stor storlek? Var hittar jag det?
Kanske när du tänker ytterkläder att de gärna ska ha fuktutsläpp under armarna osv. Det finns funktionsytterplagg för sådant. Kanske något för långfärdsåkning el dyl?
 
Jag har en t-shirt från Ullmax, jättegammal i nån halvpolomodell. De är de enda med ull jag kan ha. Köpte betydligt finare ullunderställ från Lundhags med de fick jag ge bort. Allt som kan klia kliar på mig och ger eksem.
Om det inte är kallt ute så har jag linnen från NewBody under allt. De funkar. Vanlig bomull med nån liten strtech.
Jag är förvisso inte svettig, men frusen och har underställ från Ullmax. Det är nog minst 15 år gammalt och fortfarande helt och med full funktion. Kliar inte alls!
 
Siden i lagret närmast kroppen, helt otroligt mjukt och skönt. Lager två mjuk ull, ex ullfrotté. Lager tre om det inte är så kallt, vindjacka med ventilation i armhåla och rygg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under flera år misslyckats med att hitta en varm kappa/ jacka till vintern. Varje år har jag försökt. Förra året gav jag upp och...
2
Svar
37
· Visningar
3 471
Senast: svea
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp