Materialval vid hyllbygge.

Bison

Trådstartare
Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke?
I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de sattes upp 08 - 09 och är gjorda av mdf, eftersom det är ett utrymme som lätt blir fuktigt har skivorna dragit år sig en del vatten och bågnar rätt bra nu.
Vi vill byta ut dem och planen är att lägga plankor istället.
Men vilka plankor/brädor? Vilken tjocklek bör vi ta, räcker 1" eller borde vi ha 2"?
Ska vi ha impregnerat eller satsa på att olja?
Finns så mycket att välja på och jag vet inte vart jag ska börja leta.
20231124_131502.jpg


Det kommer rensas och organiseras i samband med nya hyllor 😁
 
Visst har vi byggkunniga här som kanske kan komma med tips och råd vid val av virke?
I stallet har vi hyllor i vårt "vattenrum" de sattes upp 08 - 09 och är gjorda av mdf, eftersom det är ett utrymme som lätt blir fuktigt har skivorna dragit år sig en del vatten och bågnar rätt bra nu.
Vi vill byta ut dem och planen är att lägga plankor istället.
Men vilka plankor/brädor? Vilken tjocklek bör vi ta, räcker 1" eller borde vi ha 2"?
Ska vi ha impregnerat eller satsa på att olja?
Finns så mycket att välja på och jag vet inte vart jag ska börja leta.
Visa bifogad fil 132801

Det kommer rensas och organiseras i samband med nya hyllor 😁
Kolla om ni kan hitta stavlimmade bänkskivor på erbjudande, hållbart och lätt att kapa till om de är för långa.
 
Ser ut att bli svårt med rätt djup och väldigt kostsamt iom allt spill 😅
Vilket djup letar ni efter, jag tycker också det är ett grymt bra material för platsbyggda möblemang. Har byggt både hyllsystem, garderober och andra möbler med det, blir bra finish, starkt och bärande och håller formen bra.

I det där utrymmet när ni kan ha konsolbalkar hela vägen så är det heller inget problem att ha två hyllplan för att få till djupet.
 
Vilket djup letar ni efter, jag tycker också det är ett grymt bra material för platsbyggda möblemang. Har byggt både hyllsystem, garderober och andra möbler med det, blir bra finish, starkt och bärande och håller formen bra.

Skulle gissa på typ 40 cm.
Är på motsatt sida också så det är ju ett gäng hyllor som ska bytas.
 
De där känns så himla tunna och klena 😅
Tanken är att behålla reglarna på sidorna och bara lägga på nya hyllor.
Vill inte sätta en massa konsoler.
Det ni har på hyllorna i dagsläget är ju inga tunga grejer som kräver industristandardhyllor precis. Ser dessutom ut att vara ett ganska smalt utrymme och korta hyllor = starkare. Testa med vanliga limträhyllor, de kommer hålla kanon.
 
Det ni har på hyllorna i dagsläget är ju inga tunga grejer som kräver industristandardhyllor precis. Ser dessutom ut att vara ett ganska smalt utrymme och korta hyllor = starkare. Testa med vanliga limträhyllor, de kommer hålla kanon.
Jag håller med! Jag hade också tagit helt vanliga limträskivor. De kommer att hålla tillräckligt länge.
 
Det förmodligen billigaste alternativet är råspont. Vill man ha något mer "färdigt" är limträskiva som sagts bra. Hållbarhetsmässigt så räcker det med rent obehandlat trä om ni inte vill ha något annat för utseendets skull.
 
Fint att jag gjorde en tråd och sen glömde bort den 😅
Mätte hyllorna igår, längd 107 cm och bredd 45 cm.
Det är som sagt vårt vattenrum så funktion går helt klart före stil.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp