Matlab - anpassa rät linje

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare myspropp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 248
M

myspropp

Jag har lite problem med Matlab, jag ska göra denna uppgift:
Plotta maxtemperaturen mot medeltemperaturen för varje dygn. Bestäm korrelationskoefficienten
och anpassa en rät linje till mätdata med minstakvadratmetoden.
Plotta upp linjen i samma figur som datapunkterna.
Användbara kommandon: plot, hold on, corrcoeff, polyfit

Jag har gjort allt utom att anpassa en rät linje till min graf. Jag vet att polylfit är: p = polyfit(x,y,n) och n=1 ..

Men hur gör jag, vad är x och y, vilka värden ska in där?

Sv: Matlab - anpassa rät linje

Dina datapunkter du vill anpassa linjen till.

[edit]
Ett alternativ är att sätta upp dina matriser och köra med Y\X. Se least-squares fitting / linear i hjälpen.

Senast ändrad av en moderator:

Men mina datapunkter är 3800 för maxtemperaturen och 3800 medeltemperaturen. Jag har lagt in alla 3800 i matlab så dom heter maxtemp o medeltemp.. Kan jag skriva polyfit = (maxtemp, medeltemp, 1) ? eller kommer det inte fungera? Har inte tillgång till matlab nu så kan inte testa.

Om du innan använda plot(maxtemp, medeltemp, ...) så är det polyfit(maxtemp, medeltemp, 1) som gäller ja. polyfit(x,y,n) hittar ett polynom av grad n som mappar x till y.

Okej, då ska jag testa det nästa gång jag använder matlab och se om det fungerar. Tack för hjälpen.

Nu har jag fått till polyfit, men då jag ska plotta linjen står det:

plot (0.8200*x-2.6916)

??? Undefined function or variable 'x'

Vad gör jag då? Har jag gjort nåt fel? Får polyfit(dygnsmax, dygnsmedel, 1)

ans =

0.8200 -2.6916

Senast ändrad av en moderator:

Of course. Du plottar inte en funktion med plot utan en uppsättning datapunkter. Du måste beräkna din data först med funktionen vars koefficienter polyfit gav dig. (Om du haft något som hette x skulle det gått att skriva som du gjorde, men det hade inte gett det resultatet du vill ha ändå.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka