Bukefalos 28 år!

Älskar lasagne, gör vegetarisk på zucchini. Såg nu att du hade svårt för det.

Ser till att alltid ha någon pastasås i frysen, jag brukar ha gräddstuvad sojafärssås. Har gärna också några bitar paj typ spenat o feta. Något som förvånansvärt nog fungerat bra att frysa har varit ugnspannkakor. Brukar också försöka ha några sorters vegobiffar i frysen.
Jag har alltid mycket frysta grönsaker och nödmat kan vara typ ärtbiffar ihop med broccoli och lite dressing.
 
Lasagne (antingen vegetarisk eller med köttfärs)

Pasta med sås t.ex. köttfärssås, carbonara, tomatsås eller tonfisk

Valfritt kött, kyckling eller Lax med grönsaker (paprika squash m.m.)

Linsgryta
 
Jag måste ha med mig matlåda till jobbet, dels pga av att jag är snål och att jag har 3km till närmsta ställe som säljer mat. Och då är det pizza eller hamburgare som det finns att välja på

Jag har matlåda varje dag, men lagar aldrig speciell mat till det. Lagar dock mat till familjen varje kväll, så det blir alltid nåt att äta dagen efter.
 
Jag lagar inte speciell mat till matlådor, utan det som blir över blir matlåda. Vissa grejer lämpar sig att frysa, andra inte. Mina favoriter är:

Lasange
Stroganoff av olika slag (korv, halloumi, kyckling)
Vegetariska biffar (brocvolifritters, morot/halloumi, morot/sesam, bönbiffar) med valfritt tillbehör
Kyckling i senapssås
Wok
 
Jag lagar inte speciell mat till matlådor, utan det som blir över blir matlåda. Vissa grejer lämpar sig att frysa, andra inte. Mina favoriter är:

Lasange
Stroganoff av olika slag (korv, halloumi, kyckling)
Vegetariska biffar (brocvolifritters, morot/halloumi, morot/sesam, bönbiffar) med valfritt tillbehör
Kyckling i senapssås
Wok

Frys är ju inte heller ett nödvändigt steg. Äter matlåda 9 dagar av 10 och bara någon enstaka gång har maten vänt i frysen. Lagad mat klarar sig bra i kylen i många dagar, med några få undantag.
 
Jag tycker att olika sorters paj är det som klarar en tur till frysen och tillbaka överlägset bäst. Jag brukar göra en med fetaost, pesto och grönsaker och en annan med rökt lax och Gruyère. Men grytor, lasagne och annat som redan nämnts funkar helt okej det också!
 
Jag får hem lådor med nötkött i olika delar fyra gånger om året från en lokal producent, så då brukar jag laga till och frysa in portioner till matlådor som räcker fram till nästa leverans.

Återkommande favoriter är
lasagne (utifrån Paolo Robertos recept med mozzarella och parmesan och mycket rödvin i köttfärsröran :d )
köttfärssås, med samma grund som till lasagnen
köttbullar
piroger eller köttfärspaj
biffar med rosépepparsås eller grönpepparsås
Samt något långkok på bog eller liknande

Däremellan äter jag mycket vegetariskt. Men det blir mer spontanproducerade lunchlådor eftersom det inte på samma sätt rasar in en låda grönsaker fyra gånger om året som ska tillredas på en gång.

Just nu består frysförrådet av förberedda veg luncher av
morots- och halloumibiffar
dhal med kirskål och spenat
jordärtskockssoppa
nässelsoppa

Andra återkommande är
pajer tex med zucchini/fetaost eller morot/rödbetspaj med quinoabotten
linssoppa/-gryta enligt Saltå kvarns recept med mycket curry
blomkålssoppa
vegetarisk lasagne, gärna efter Café Aroms recept

Och bland det som inte lagras i frysen så gillar jag också att göra olika matiga sallader, på hösten med kvarngryn, betor och kål, några klyftor äpple och varierade ostar, halloumi eller getost eller feta. Och annars med kokt ägg och bönor och hyvlad morot och lite av varje efter säsong och utbud.
 
Följande är sånt som jag brukar göra speciellt när jag har matlådor i åtanke. Fördel är att alllt går att göra i stora volymer utan större ansträngning, så det är perfekt att göra två-tre av rätterna på en vecka för att sedan ha matlådor i frysen som man kan variera mellan i ytterligare en vecka eller två :)

Lasagne
Piroger (brukar köra hälften kött, hälften vegetarisk)
Kycklingsallad
Pulled pork antingen med ris eller bröd till
Köttgryta med ris
Kycklinggryta med ris

Kan även rekommendera att leta efter "Strävan fysik" på Instagram/YouTube, han brukar posta vad han gör för matlådor när han svänger ihop ett 10- 20-tal åt gången. Jag har kopierat hans recept ett par gånger :)
 
Jag gör mycket grytor och soppor. Halloumigryta med aubergine, tomat och zuchini är en återkommande favorit.

För billiga recept så rekommenderar jag bloggen undertian.com . Grönkålspastan där är gudomlig, liksom de hemmalagade pizzorna.
 

Liknande trådar

Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 464
Senast: FrDrake
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
749
Senast: Sel
·
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
7 195
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en större handväska. Har flera små men har tröttnat på att antingen ha ryggsäck till jobbet eller liten handväska...
Svar
19
· Visningar
1 313
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp