Matlust när man är 'nystrålad'

Lilla_Gubben

Trådstartare
Tänkte att det finns säkert tyvärr någon här som fått strålbehandling mot cancer...
En av mina stallkompisar har blivit inlagd på sjukhus för cancer och då jag vet att han älskar bakverk (speciellt hemgjort) så funderade jag på att ta med lite till honom, men så kom jag på det att man kanske inte är så sugen på mat och liknande. Någon som kan delge sig av sina erfarenheter...
 
Det är så himla individuellt. Ta med nåt gott och om det inte faller honom i smaken så fråga.

Min pappa hade matlust hela sin strål- och cellgiftsbehandling.
 
Cellgiftsbehandlingen brukar vara mer menlig på matlust än vad strålningen är. Beroende på status då. Den avgör också om det finns ork att ta emot besök.
 
Min vän blev väldigt sugen på läskande och syrliga saker. Men som andra sagt - det är väldigt individuellt. Min vän tappade matlusten rätt ordentligt, så det slutade med att vi frågade vad han ville ha eller kunde tänka sig äta, så tog vi med det. Det viktigaste var ATT äta, inte hur trevlig present det blev :)
 
Jag spydde upp allt jag försökte äta under/efter min strålbehandling. Fick dock helkroppsstrålning.
 
Mon matlust påverkades inte speciellt av strålningen. Bara av cellgifterna. Strålade bara där bröstet suttit.

Däremot blev jag känslig för att vara utan mat. Bensinen tog slut och jag var tvungen att äta lite hela tiden.

Som sagt. Fråga!
 
Stort tack för alla svar. Lite svårt att fråga innan då detta är en äldre person som inte anammat mobiltelefonen... Men jag tar med mig en blandad kompott, så får jag se vad som passar, så vet jag bättre till nästa besök :)
 
Stort tack för alla svar. Lite svårt att fråga innan då detta är en äldre person som inte anammat mobiltelefonen... Men jag tar med mig en blandad kompott, så får jag se vad som passar, så vet jag bättre till nästa besök :)

Ring avdelningen. Den äldre kan ju också ha skaffat sig en egen telefon vid sängen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 271
Senast: MML
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 827
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vi har precis fått veta att vår häst har spondylos i ryggen. På 2 ställen är hennes kotor sammanväxta med en "brygga". Någon som har...
Svar
5
· Visningar
814
Senast: Stina2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp