Mått på dörr till nödutgång

J

jezzibell

Hej hej,
Bygger på stallet...
Var och inhandlade 3 st begagnade dörrar på Ham_ars trä som jag ska ha en till toalett, en till sadelkammaren och en till foderförrådet.

Den dörren som ska vara till foderförrådet skall även fungera som nödutgång. Den måste även vara brandklassad.
Fick tag i en brandklassad dörr dårå på 1 m bred.

Nu ser jag i min "att bygga stall"-bok att en nödutgång bör vara 1,5m bred.
Attans :eek:

Jag bygger även för "säker gård".
Kommer jag att få det godkänt med 1 m bred nödutgång, eller måste jag jaga vidare efter en brandklassad dörr på 1,5m?

//Jezz

Sv: Mått på dörr till nödutgång

Ska nödutgången vara för hästar eller för människor?

För personer räcker 0,8 meter fritt mått i nödutgångar.
Det gäller inte för "samlingslokaler" dör det fria måttet ska vara minst 1,2 meter.

Ska hästar också använda nödutgången är 1,5 meters bredd och höjden 2,2 meter måtten som gäller.

ok. pratade också med han som ska besiktiga stallet.
Måttet 1,5x2,2 och stå emot brand i 60 min.

Men var i sjutton hittar man det?
Har surfat runt på jag vet inte hur många sidor...

Någon som har tips?

//Jezz

Ridsportförbundet ger ut en liten bok som heter "Bygga för häst", i den står (nästan) allt du behöver veta.

Tackar. Jo, jag vet. Jag har den stora byggastallboken :angel:
Men men, jag måste nu ändå specialbeställa dörren pga. måtten och brandsäkerheten. :o
//Jezz

Jag har hittat flera branddörrar A60/EI60 och A120/EI120 med mått kring 1500-1700. Det är förvisso pardörrar alternativt benämt "brandportar". Men en pardörr på 1500 med den största dörren på 950 måste väl funka utmärkt som dörr till foderkammaren?

http://www.y-te.se/

Här finns det Branddörrar med godkända mått frågan är vad som gäller för säker gård Häst eller människa med tanke på Nödutgången ?

Mvh miaa

Liknande trådar

Anläggning Ja det är ju fasen vad velig man kan vara. Håller på att bygga ett litet stall på 50 m2. Ingång genom stor skjutport belägen åt vänster...
Svar
17
· Visningar
2 644
Senast: Buck
·
A
Hästmänniskan Hej Vi har nyligen renoverat ett kostall till häststall. Har byggt (enligt konstens alla regler, lagar och mått) 2 boxar där mina... 2
Svar
31
· Visningar
4 472
J
Hästmänniskan Hej och hå, Bygget tar sig. Blir lite orolig bara för jag vill ha det helt klart i september iaf och då måste jag ha hit både...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: Trine
·
Z
Hästmänniskan Hej! Jag undrar vad som kan vara lämliga mått på ett vindskydd för 2-3 stora hästar. Det kommer att byggas mot en garagevägg som är 20...
Svar
2
· Visningar
1 015
Senast: Ankan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka