Mattan flyttar sig i släpet

Sv: Mattan flyttar sig i släpet

Jo, det är ju självklart att det är så men du har ett problem om du har en häst som inte står still eller om du behöver tvärnita, då är risken stor att mattan kommer att kana iväg.

Originalmatta på 50 - 60 kg är alltid att rekommendera.

Glatt golvyta är inte att rekommendera inne i transporten, ytan skall vara lite lätt räfflad, den glatta ytan skall ligga ner mot marken.

Jag kan inte tänka mig att i ett sådant tillfälle en räfflad yta ger nån nämnvärd skillnad. Rent fysikalitskt funderar jag inte om det faktiskt skulle kunna ligga sämre.

Senast ändrad:

Håller inte med dig. Har som sagt 850 kg Tinker dom aldrig
Står still i transporten. Lever om ganska kraftigt. Trots det
Har aldrig mattan flyttar sig en mm med glatt golv under.
Orginal matta så klart.

Har man lättare matta kan jag förstå att den
Flyttar sig. Men det kommer ske även med räfflat golv.
Mattan är problemet om den är lätt..

Ligger normal tyngen på en vanlig matta på 50-60 kg???????:eek:

I vårt gamla skabbiga ifor så fick vi va 3 pers till å rubba den... mög släp men tror nog att mattan låg bra i å för sej.. Visserligen hade vi ju aldirg häst i den pga skicket men ändå

Jag kan nu meddela hur det gått med mattan. Limmade fast ett brett kardborreband ca 1 m i golvet och mattan i helgen. Dagen efter åkte vi på tävling och mattan flyttade sig inte! Kardborren gör ju att jag lätt kan få bort mattan och vädra/tvätta under. Funkar alltså.

Golvet är blankt på båda sidor, har kollat.
Tack för alla kommentarer och tips.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 055
Senast: Amha
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur