Mattan flyttar sig i släpet

Horzelover

Trådstartare
Hej

gummimattan på släpet flyttar sig i sidled när pålle åker i den. Han står alltså direkt på det hala golvet och det blir en "bulle" på andra sidan mellanväggen. Är det någon som har tips på hur man ska åtgärda det?

Sv: Mattan flyttar sig i släpet

Hur lyckas han med det? Tycker mattan är så tung i vår transport så det är jobbigt att bara försöka flytta på den.
Är din matta tunn?

Skulle testa med dubbelhäftande tejp i första hand innan man testar att skruva fast den.

Tror bara det finns två saker att göra. Antingen byta till en tjockare tungare matta som inte flyttar sig, eller skruva fast den i golvet.

Om det är originalmattan tycker jag att du ska kontakta återförsäljaren. Så ska den inte göra.

Det är inte original då det är en äldre transport (-90). Har faktiskt tänkt på att den är väldigt lätt att flytta. Hmm, det kanske är det som är problemet?
Funderar annars på någon form av kardborre man kan fästa i golvet respektive mattan?

Mattan i min gamla transport från början av åttiotalet var ett monster att rubba. De väger bly i princip. Är din lätt så är den antagligen tunn och fördelar inte alls vikten lika bra. Aldrig att våran rubbade sig ens någon cm. Det var orginalmattan vi hade kvar.

Matttejp kanske vore något ?

såvida du inte vill skruva fast den....

OM du tejpar/klistrar fast den så blir det ju svårt att få ur den och rengöra samt låta golvet torka.....

Bättre att skruva fast den isåfall, då kan man ta bort skruvarna samt byta ut dem med jämna mellanrum så de inte rostar fast/bort.

Men är mattan så lätt så låter det som att den är väldigt tunn och då är frågan hur bra den verkligen är ?

Vad är det för slaäp ?
Kanske värt kolla upp vad en ny, orginal matta skulle kosta och lägga in en ny matta sitället ?
som inte flyttar på sig :)

Skruva fast den, går att skruva loss om man vill ta ur mattan sen.
Att åka med en matta som inte är ordentligt fixerad är jättefarligt. Tänk dig vad som händer om du måste bromsa hårt för en älg eller så? Då står hästen på mattan som ligger lös och kommer att åka kana på mattan frammåt.

Vet en hovslagare här som fått avliva en häst då detta hände, hade mattan suttit fast hade säkert hästen klarat sig, läbbigt!

Jag tror de har sparat in lite och tagit en billigare, tunnare och därmed lättare matta. Mattan jag hade i Trane 1992 var inget man helt enkelt flyttade på. Den låg lös och hästen lyckades aldrig flytta den en mm.

Alternativen är nog att limma eller skruva fast den, om du inte byter till en tyngre.

En reflektion som jag får är att du beskriver golvet som halt, det gör att jag undrar om det är rätt golv som ligger i din transport.
Golven som ligger i transporter har en räfflad sida inne i transporten just för att matterna skall ligga still.
Skaffa en riktig matta som väger runt de 50 kg och rätt struktur på golvet så ligger den säkert still.

Ja golvet är väldigt blankt och halt. Vet att det är bytt av förra ägarna. Tror inte jag byter golv och matta, låter dyrt. Det är ett enaxlat släp och längre fram planerar jag att skaffa boggie så jag vill inte lägga ner en förmögenhet på att fixa det.

Det är ett Tranesläp iallafall, någon undrade ju var det var för släp.

Kolla under släpet på golvet har den sidan en räfflad yta så har de lagt golvet upponer.
Har den inte det är det inte en skiva gjord för att användas som golv i hästtransport.

Är den räfflad så kan du kanske vända på den om skivan är i ok skick.

Jag hade fäst mattan i sidorna, framifrån och kanske 2/3 bak. Då finns fortfarande möjlighet att lufta den bakre delen av golvet, genom att vika upp eller lägga något mellan golv och matta om det behövs.

Många transporter har golv som är glatt på båda sidor.
Det behöver inte innebära att det inte är till för transporter.
flera transporttillverkare använder samma golv som i lastbilar, släpvagnar mm.
Lika bra för det om man har en bra gummimatta :)

Man lär sig nytt varje dag :)

När vi skulle byta golv och ringde runt till lite olika reservdelsåterförsäljare fick vi höra att man skulle vara noga att få tag på den typen av skiva som var slät på ena sidan och räfflad på den andra just för att undvika sådana problem som glidande matta.

Men som sagt man får lära sig nya saker varje dag som tur är. :)

Många transporter har golv som är glatt på båda sidor.
Det behöver inte innebära att det inte är till för transporter.
flera transporttillverkare använder samma golv som i lastbilar, släpvagnar mm.
Lika bra för det om man har en bra gummimatta :)

Men problemet med glidande matta kvarstår om du har golv med glatt och blank yta på båda sidor. Golvet blir snorhalt så fort det blir blött eller fuktigt.
I såna fall måste mattan fästas.
Man måste ha den räfflade sidan in i transporten på golvskivan.

Har haft glatt golv i flera transporter och aldrig har någon matta flyttat sig.
Haft lite som hobby att renovera transporter. Beror mycket på vilken matta man har säkert. Har bara haft tunga orginalmattor. Som man inte kan få ut för egen han utan måste ha hjälp :)
Glider inte en cm ens på glatt golv trots 850 kg trampande häst.

Men har sett att det i vissa nyare transporter är mattan mycket lättare, och här måste man nog fästa den på något vis för att det ska bli bra.

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 055
Senast: Amha
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10