Mattan i Ume-släp

Snuffel

Trådstartare
Jag är i stånd just nu att införskaffa ett för mig åtminstone nytt släp (nytt för mig åtminstone) och kikar runt en del på olika alternativ.

Just nu har jag fastnat för ett Ume-släp och fått bilder skickade till mig. Då undrar jag över hur det egentligen ska se ut med mattan i släpet? Jag har ingen tidigare erfarenhet av just Umesläpet, och på bilderna ser mattan liksom bubblig ut bak mot lämmen. Ska det ens göra så?

Sen kan jag passa på att slänga in en till fråga: är Ume värt de priserna som de ligger på begagnade när man kan få andra släp billigare och sprillans?

Sv: Mattan i Ume-släp

Har en kompis som sålde sitt -89as Umesläp (som hon köpte nytt då) och köpte nyligen ett -06-07-08as Cheval Liberte´ då hon ville ha stor sadelkammare.
Hon har konstaterat att det skiljer en del i kvalite', till Chevalens nackdel,trots att det är betydligt nyare.

Har bekanta som skulle köpa släp. De tog god tid på sig men efter att han gått igenom marknaden bestämde de sig för ett Umesläp trots priset.

Det känns som att antingen HATAR man Umesläp eller ÄLSKAR man dom.

Jag tillhör kategorin som ALDRIG kommer att köpa ett Umesläp igen.

Ett exempel på varför jag inte vill ha det igen är pga balkarna sprack pga skakningar/vibrationer.
Alu är känsligt för vibrationer och spricker lätt.

Någon annan här på buke visade upp bild på hur frambommen gick av pga vibrationer då hästen stått som ett ljus i transporten, ja du kan ju tänka dig vart hästen flugit om hon behövt slå på en pallnit :eek:

Här är Umesläps ÅF dessutom heeelt värdelösa att ha och göra med oavsett vad det gäller så ännu en anledning till att inte köpa det igen.

BTW mattan ska aldrig vara bubblig om den är fräsch.

Den kassa kvalitén på deras golv verkar vara ett återkommande problem.
Jag har kört min häst i ett nyare UMEsläp några gånger, släpet kan inte ha varit äldre än kanske 05 och redan då fanns det en enorm bubbla i golvet.

balkarna sprack pga skakningar/vibrationer.

Det där vet jag har hänt i ett Boj. Tror inte att släpet var alltför gammalt när det hände. Visserligen äldre årsmodell så förhoppningsvis har de förbättrar det.
Det såg väldigt obehagligt ut när det kördes för att inte tala om hur det lät.

Jag har ett umesläp från 98, enkelaxlat och ägt det sedan 03.
Tycker om det jättemkt och mina åker bra.
Iaf så bytte jag luckan för 2 år sedan då den var gjord i trä och hade gjord sitt sas. de nyare görs med alu även där tror jag.
Menar ni matta på rampen? På den gamla rampen släppte den ingen stans alls. Medans den nya började bubbla sig i vintras. Nu gjord vi allt jobb själv så vi häftade kanske inte tillräckligt mycket.. Vad vet jag.

Hursomhelst tror jag man ska köpa den transport man tycker känns bäst själv. Även om det är bra att få tipps från andra.

balkarna sprack pga skakningar/vibrationer.

Det där vet jag har hänt i ett Boj. Tror inte att släpet var alltför gammalt när det hände. Visserligen äldre årsmodell så förhoppningsvis har de förbättrar det.
Det såg väldigt obehagligt ut när det kördes för att inte tala om hur det lät.

Usch inte bra!

Förstår inte varför de ska envisas med att ha såå mkt aluminium i hästtransporterna.
Om man ser till lastbilssidan så har de tagit bort mkt alu pga det inte håller måttet tillräckligt bra..

Hästtransporttillverkare kanske lär sig så småning om...

Det är mattan inne i släpet som liksom "bubblat" sig, eller hur man nu ska uttrycka det, den har veckat upp sig vid baklämmen helt enkelt.

Det är mattan inne i släpet som liksom "bubblat" sig, eller hur man nu ska uttrycka det, den har veckat upp sig vid baklämmen helt enkelt.

Då börjar det bli dags för ett mattbyte i transporten beroende på hur mkt det är.

Jag har en bubbla i min matta, dock framtill efter en sparkande häst, fult ja men fortfarande funktionsdugligt.

Liknande trådar

P
Utrustning ....ja det är frågan :crazy: Jag vet verkligen inte vilket släp jag ska välja! Har väl i nuläget 2 alternativ. Det verkar ganska...
Svar
3
· Visningar
1 748
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka