Måttbeställa Jeremy Rudge?

Ricco

Trådstartare
Vi har varit hos sadelmakaren med våran fjording idag.
Tyvärr hittade vi inte en enda sadel som passade, trots att han provade säkert 15 olika. Sadelutprovaren konstaterade att det enda som skulle kunna passa en sådan problemrygg skulle vara en Jeremy Rudge. Det fanns några sådana sadlar i affären, men antingen var dom för stora (långa) eller för smala. Men han sa att om man skulle hitta en 16,5-17'' i extra wide så skulle den sitta. Tyvärr menade han att det är väldigt sällan sådana kommer in, och föreslog att han tar måtten på hästen och skickar efter en måttbeställd från England.

Problemet är att fjordingen bara är 5 år, MEGAbred över manken och har en aningens svängd, bred rygg som sluttar liite uppåt. Vi har redan haft ca 3, 4 olika sadlar, men alla har gett hästen ont, eller bara glidit omkring på ryggen... :(

Lönar det sig? Vi googlade och försökte hitta en begagnad sadel, men det fanns inga. Så sista utvägen är väl att beställa? (trots att man får betala en förmögenhet :mad: :o )
Sadelutprovaren påstod att stoet inte kommer ändra sig mycket mera, kanske musklerna, men då kommer sadeln gå att stoppa om.
Är så trött på den här sadeldjungeln! Kanske man skulle slippa leta mer om man beställer och betalar? Dessutom sa de på affären att om sadeln inte passar så får man pengarna tillbaka, vilket låter skönt.

Vad tror ni? Någon som hamnat ut för samma situation?
Vet heller inte om jag ska välja en hopp eller dressyrsadel, allround är jag tveksam till. Hästen håller på att skolas. Själv är jag dressyr människa, men skulle gärna ta några skutt då och då... Kan man göra det i en dressyrsadel? :cautious:

Snälla hjälp mej, jag blir tokig! O_o:p
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 041
Senast: Aifos
·
Utrustning Försöker hitta dressyrsadel till min medryttarhäst (med ägarens godkännande, givetvis). Han har en utprovad Jeremy Rudge hoppsadel, men...
Svar
3
· Visningar
1 490
Senast: Flixon
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 002
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp