Måttbeställa stövlar

Pancakes

Trådstartare
Går det att måttbeställa stövlar utan att det kostar skjortan? Verkar vara hopplöst att hitta bra stövlar till små fötter, korta ben och smällfeta vader :meh: Vilka märken tar emot måttbeställningar? Cavallo vet jag, men det var ju det där med skjortan...

Tänk på att tipsa om märken och inte inköpsställen så tråden får vara kvar :)

Går det att måttbeställa stövlar utan att det kostar skjortan? Verkar vara hopplöst att hitta bra stövlar till små fötter, korta ben och smällfeta vader :meh: Vilka märken tar emot måttbeställningar? Cavallo vet jag, men det var ju det där med skjortan...

Jag vet inte men de flesta stövelmärken kan man väl "klippa ihop". När jag köpte så beställde affären typ storl 37, höga skaft, sval vidd. Har du hört om det går? Mina är Airat.

Vet inte heller om helt måttbeställt, men Equipage har några där man kan "individualisera" ganska bra. Alltså det finns olika vidder, höjder m.m. Jag har ett par Equipage Amalfi, och de var de enda som passade mina små - men breda vader :) Mina är i storlek 37 - något vidare - något kortare, dvs. inte kort och vidare, utan något mellanting mellan "normalt" och "kort/vidd" storlek. Jag är jättenöjd med mina! :)

Jag har ett par från Cavallo som kostade 2700 tror jag. De har en väldigt bred standardtabell så de är måttade men ändå standardstorlek :)

Jag har ett par från Cavallo som kostade 2700 tror jag. De har en väldigt bred standardtabell så de är måttade men ändå standardstorlek :)

Nej, finns stl i tabellen är stövlarna inte måttade. Måttbeställning=mått som ej finns i tillverkarens storlekstabell, stövlarna tillverkas efter dina egna specialmått.

TS:
Alla dyrare märken erbjuder måttbeställning, men inte alla modeller går att måttbeställa. Tyvärr så finns budgetmodellerna endast i en begränsad mängd storlekar. Behöver du måttbeställa är det svårt att komma under 5000 kr. Petrie, Königs, Cavallo och De Niro är kända märken som går att måtta. De har också massa standardstorlekar. Har du kollat alla storlekstabeller så du är helt säker på att inget passar? Königs har jättekorta standardstl jmf med andra märken.

Jag är 159cm över havet och har inte direkt pinniga ben. Fick hem mina MH Opus High rider idag. Strl 37 R/R plus sitter som en smäck med kilar i hälen så de inte klämmer i knävecken.

Hos Königs kan man även göra liten ändring om det finns ett standardmått som passar i övrigt. Det är inte lika dyrt som att måtta hela stöveln. Går säkert hos andra också men jag köpte Königs senast så jag är mer uppdaterad på de.

Håller med @lil-sis om MH, de är inte lika höga som det står i måttabellen. Jag har iofs relativt smala vader, "normal" enligt måttabeller för stövlar, men jag är bara 164 lång, men mina MH (4 par hittills) har jag alltid haft 39 R/R i, för de är inte så höga som det står och sätter sig fort.

Mountainhorse är högre än equipage, och har färre alternativ på storlekar. De billiga modellerna är dessutom ganska stela och hårda. Equipage amalfi är oerhört mjuk och jag har lyckats hitta en ok storlek till allt från småtjejer till en kort tjock man där. Dessutom håller de bra.

Petrie har en modell, Olympic, som man kan beställa måttsydd på bara benen, inte foten, och då blir det i alla fall lite billigare än att helt måttbeställa. Fortfarande dyrt dock.

Annars är ju Parlanti miami oerhört korta i sina storlekar, men også smala dessvärre. Jag som är regular/standar i ALLA stövlar måste ha large med plushöjd i parlanti. De är ju dessutom dyra. Om du skriver dina mått kan jag tala om för dig om det finns en equipage som kan passa.

Nej, finns stl i tabellen är stövlarna inte måttade. Måttbeställning=mått som ej finns i tillverkarens storlekstabell, stövlarna tillverkas efter dina egna specialmått.

TS:
Alla dyrare märken erbjuder måttbeställning, men inte alla modeller går att måttbeställa. Tyvärr så finns budgetmodellerna endast i en begränsad mängd storlekar. Behöver du måttbeställa är det svårt att komma under 5000 kr. Petrie, Königs, Cavallo och De Niro är kända märken som går att måtta. De har också massa standardstorlekar. Har du kollat alla storlekstabeller så du är helt säker på att inget passar? Königs har jättekorta standardstl jmf med andra märken.

Jag har säkert inte lyckats kolla ALLA storlekstabeller men rätt många. Hade fötterna bara varit större hade det varit lättare :p

Mountainhorse är högre än equipage, och har färre alternativ på storlekar. De billiga modellerna är dessutom ganska stela och hårda. Equipage amalfi är oerhört mjuk och jag har lyckats hitta en ok storlek till allt från småtjejer till en kort tjock man där. Dessutom håller de bra.

Petrie har en modell, Olympic, som man kan beställa måttsydd på bara benen, inte foten, och då blir det i alla fall lite billigare än att helt måttbeställa. Fortfarande dyrt dock.

Annars är ju Parlanti miami oerhört korta i sina storlekar, men også smala dessvärre. Jag som är regular/standar i ALLA stövlar måste ha large med plushöjd i parlanti. De är ju dessutom dyra. Om du skriver dina mått kan jag tala om för dig om det finns en equipage som kan passa.

Åh, tack :bow: Jag har 36,5 i foten, vadmått på 40 (:cautious:) och på höjd tror jag 45 passat tidigare.

Har du kollat Parlanti? de har ett ganska stort urval utan att måttbeställa. Jag som tidigare behövt måttbeställa behöver inte det längre sedan jag köpte Parlanti.

att måttade stövlar är dubbelt så dyrt som standardstorlekar tycker jag är vettigt, de måttas ju! :p jag nöjer mig dock med halvbra stövlar som man sen går till lite ;) även om ett par måttade hade varit härligt ^_^.
har alltid fått beställa kortare skaft och hade gärna haft en stövel som inte skavde i knävecket eller knep skinnet då man drar dragkedjan de första månaderna :angel:, men de sjunker ju och formar sig med åren och nu passar alla mina stövlar perfekt :). tar dock sin tid att hitta stövlar som passar i standardstorlekarna och för plånboken :angel:
men inga stövlar är bekväma första året, (om man bara rider en häst dvs, går snabbare om man använder dem mer frekvent). men sen när de är inridna så är de :love:.

Jag köpte Alex boots. Finns i mängder med höjd och vidd på skaften. Betalade 2600 förra året.

Åh, tack :bow: Jag har 36,5 i foten, vadmått på 40 (:cautious:) och på höjd tror jag 45 passat tidigare.

Equipage Amalfi, Riva Lugano long eller Napoli i strl 37 xw kommer passa perfekt i så fall. De är då 45 höjd, 39 vidd (inga problem om du är 40, bra med elastik). Jag har amalfi (mjuk) och Riva (stel).

Parlanti får du inte tillräckligt vida, och är ju dyra.

Mountainhorse 37 reg/wide kommer också vara ok. Jag har Venezia (hårda och upplevs som höga - har även högre båge. Smalare i instep än equipage) och Sovererign (mjuka som smör, lite tjockare än Parlanti bara, men brunfärgen fläckas och repas lätt).

Petrie är de enda av dessa med halvstorlekar, men startar dock på 37 i vuxen (och barn blir för små).

Petrie 37 dvs, 4xw (45/39) vill passa fint i:
Sydney - utan snörning, med elastik och dragkeja bak - shiny skinn och ganska hård
Melbourne - med snörning, samma som ovan annars
Padova - dragkedja fram, hård dressyrstövel i fint matt skinn
Napoli - Med elastik och snörning, kedja bak, samma matta finish som padova

Och jo. amalfi och sovereign (om inte de är för höga) är sköna första året :)
Parlanti med en gång bortsett från kort häl-flärp, har klippt av min.

Stela dressyrstövlar tar givetvis längre tid.

Nyfiken, vad blev det till slut? Jag är ännu kort-tjockare med vadvidd 43cm och höjd ynka 42cm. De enda läderstövlar jag fick på mig av butikens standardsortiment var ett par Ariat-hoppstövlar. Eftersom jag ville ha dressyrstövlar så måttbeställde jag ett par DeNiro.

Tidigare nämnda König hade stövlar som passade mig utmärkt trots att en annan butik menade på att jag skulle bli tvungen att måttbeställa då jag var så konstigt skapt. Inte nog med det, de måttbeställda stövlarna skulle ändå inte passa bra så jag förstog inte varför jag skulle betala dubbelt så mycket för ett par stövlar som ändå inte skulle passa. :meh:

Liknande trådar

Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Zpunk
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
240
Senast: sweep
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 087
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 882
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Husvagnsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur