Matte 3: b eller c svårast?

canine

Trådstartare
En fråga till er som läst de nya gymnasiekurserna i matte. Jag håller på att läsa in Matte 3 nu på komvux och är framme vid kap 3 av totalt 4. Jag läser just nu matte 3b men då det enda som skiljer kurserna åt är det sista kapitlet så det finns en chans att byta till c om man vill inför kap.4.
Jag har sett att det är mer geometri i 3c kursens sista kapitel vilket jag tycker är roligt så är därför inne på att byta. Men till min fråga är c-kurserna generellt svårare än b? vad jag själv kunnat se på kapitlena tycker jag nästan att b-kursens innehåll ser jobbigare ut.?

Anledningen till att jag valde b är för att jag trodde det var enklare och för att jag är fd. samhällare men har läst enligt den "gamla" gymnasiekurserna, alltså A och B så eg. spelar det ingen roll.
Tacksam för lite guidning :)
/ från en gammal en som gick i gymnasiet innan dessa kurser ändrades om :idea:
 
c ska generellt vara lite svårare än b, ja :)

Om det stämmer vet jag dock inte, har bara läst matte 1b och 2b :) Det kan ju vara så att de bara innehåller olika saker, t ex att 2c fokuserar mer på geometri. Både b och c är ju ändå matte 2 så oerhört mycket svårare ska det inte vara.. Vet att det är lite olika beroende på vilket program på gymnasiet man läser! T ex att alla läser matte 2, men musik läser 2b och natur läser 2c.

Själv tyckte jag dock att Matte 2b var jättesvårt och skrapade med nöd och näppe ihop ett D :D

Edit: såg nu att du läste matte 3 och inte matte 2, men principen är ju densamma!! :)
 
Skillnaden är inte så stor, när jag läste matte 3 på komvux så läste b och c samma kurs och samma bok och läraren delade bara ut några papper som vi som läste 3c skulle komplettera med. Men om du redan läser kursen och har en bok så kan du ju själv se skillnaden och fråga läraren? Min lärare sa att det egentligen inte är nån skillnad i svårighetsgrad, det är bara lite olika saker. Jag tycker matte 3 är en väldigt enkel kurs oavsett om det är b eller c.
 
Tycker c är enklare men å andra sidan så innehöll b saker jag aldrig räknat förut och på distans fick man ingen hjälp att få det förklarat heller
Det löste sig dock när jag läste på högskolan sen :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska börja plugga och har läst Matte B för många år sen. Hon som skulle hjälpa mig vet inte riktigt skillnaden på de olika matte...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Niyama
·
Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 170
Skola & Jobb Och inte har det superlätt med matte. Anser ni att det var en svår kurs? Jag skulle behöva läsa in den kursen för att bli behörig till...
Svar
13
· Visningar
10 411
Senast: najad92
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp